eurythmech Postad 15 November , 2006 Rapport Postad 15 November , 2006 Tänk er följande: Blindar 100/200 Knappen början handen med 500, viker Vi sitter i sb, har 5000 vid handens början, bb börjar handen med 8500. BB är en väldigt duktig spelare som vet att vi vet att om vi höjer och han slår om måste vi vika väldigt många av våra händer. Vilka händer spelar vi, och hur spelar vi dom? Citera
Joey Postad 15 November , 2006 Rapport Postad 15 November , 2006 Det klassiska svaret är väl att vi ställer med any two? Så skulle jag dock inte spelat själv. Skulle antagligen inte ställt med en enda hand, däremot gjort en standard raise på 2,5-3BB med massor av händer, kanske även skitnävar beroende på hur spelet sett ut ditintills. Fast när jag tänker efter kanske jag skulle ställt med vissa semibra händer, typ AT+ och mellanpockets. Citera
eurythmech Postad 15 November , 2006 Författare Rapport Postad 15 November , 2006 bb börjar med 8k btw Citera
eurythmech Postad 15 November , 2006 Författare Rapport Postad 15 November , 2006 Alltså, bb vill inte hamna AI mot oss (men det är klart värre för oss än för honom), trots det kan han syna med Call hands: 22+,A2+,K2+,Q5o+,Q2s+,J8o+,J5s+,T9o,T7s+,98s (50%) om vi ställer med 100%. Att ställa med 100% var inget jag ens övervägde, faktiskt. Standardraise ogillar jag då han kan knuffa bort oss från så många händer. Citera
Kornone Postad 16 November , 2006 Rapport Postad 16 November , 2006 Varför ens tänka på honom så mycket när vi har en väldigt shortstackad kille brevid. Jag skulle spela väldigt tight mot bigstacken tills kille3 är utslagen. Bigstack kan leka med oss alldeles för mycket under tiden kille3 är med, och det vet både vi och bigstack. Därför skulle jag standardraisa händer som jag skulle kunna syna AI med. resten skulle jag vika. Jag och bigstack sitter väldigt säkra och vi iprincip bara väntar på att kille3 åker. Därför tycker jag man ska vara såpass passive. Sen är ju frågan vilka händer jag synar AI med i detta läge. Citera
Baloos Postad 16 November , 2006 Rapport Postad 16 November , 2006 Tror 88+, AK är en ungefärlig bra HD att höja med. Då kan man syna med det mesta men fortfarande vika ett par händer. Om man nu vill höja överhuvudtaget vill säga, det kan finnas bättre sätt att spela på när vi nu tvingas bli så tajta. Citera
MacDaddy Postad 16 November , 2006 Rapport Postad 16 November , 2006 Jag limpar hellre än raisar här. Ställer gör jag med inget rakt upp och ner. Har jag KK så vill jag vinna lite pengar av han. Att ställa är ett tomtespel i detta läget då blindsen är låga och det finns en supershortstack. Citera
eurythmech Postad 16 November , 2006 Författare Rapport Postad 16 November , 2006 Utan att tänka mer skulle jag nog göra ungefär som Baloos skrev. Men, som sagt, limp kanske är ett bättre spel. Men isf, för alla händer? Citera
LiftWaffe Postad 16 November , 2006 Rapport Postad 16 November , 2006 Om du i detta skede synar omslag med låt säga AK/JJ+(dessa höjer vi med) så blir väl limphänderna 88+/JTs+ kanske. Halvbra händer som man i normala fall kan tänka sig att höja med först in men vika för omslag. Då får man väl förhoppningsvis se en billig flopp med en hand du vill spela men kanske fått lov att folda om du höjt. Fi kommer även bli totalt förvirrad av din limp vilket leder till autocheck Citera
eurythmech Postad 16 November , 2006 Författare Rapport Postad 16 November , 2006 Vi måste ju höja med händer vi viker för omslag. Citera
LiftWaffe Postad 16 November , 2006 Rapport Postad 16 November , 2006 Vi måste ju höja med händer vi viker för omslag. Varför då? Dumt att höja om vi ändå vet att vi viker för alla former av motjuck. Fi vet att vi viker en stor del av vår HD om han hugger tillbaka. Om vi då enbart börjar höja med premiumhänder som vi inte viker så kommer han ju endast åka på en fet smäll och den smällen räcker ju. Hur ska Fi veta att vi plockat upp denna "read" på honom och att vi tightar till oss? Du frågade ju vilka händer vi ska limpa med och det var det jag svara på. vilka händer tycker du vi ska limpa med då? Citera
eurythmech Postad 16 November , 2006 Författare Rapport Postad 16 November , 2006 Alltså...jag tänker mig någon form av spelteoretisk approach. Jag kanske använder ordet fel, eller så går inte spelteori att tillämpa här, men i mitt huvud låter det besläktat. Jag är ute på väldigt tunn is nu, men lite åt hållet, kan vi hitta en jämviktsstrategi för Hero och bb? Kan vi spela "optimalt" utifrån vetskapen om att fi spelar "optimalt", och tvärt om? Det kan ALDRIG vara optimalt att limpa våra sämsta händer och höja de starkaste. Jag tänkte mer något i stil med limpa 77-99, JJ, AKo, röda kungar, röda ess, höj med TT. QQ, AKs, övriga KK och AA. Åt det hållet. Yrar jag? Citera
LiftWaffe Postad 16 November , 2006 Rapport Postad 16 November , 2006 Du får läsa Gdailys tråd om "Ett matteproblem" i Allmän teori forumet när Glimne ska mörda dig, då måste man spela optimalt Du skriver Jag tänkte mer något i stil med limpa 77-99, JJ, AKo, röda kungar, röda ess, höj med TT. QQ, AKs, övriga KK och AA. Åt det hållet. Jag skrev Om du i detta skede synar omslag med låt säga AK/JJ+(dessa höjer vi med) så blir väl limphänderna 88+/JTs+ kanske. Halvbra händer som man i normala fall kan tänka sig att höja med först in men vika för omslag. Är väl typ samma eller men jag förstår mer nu hur du mena, att blanda in lite högre premiumhänder i limphänderna så han varken vet ut eller in. Jo det lär väl gå att räkna på men hur är en annan fråga... Citera
LiftWaffe Postad 16 November , 2006 Rapport Postad 16 November , 2006 Alltså om vi säger att HD:n vi kan tänka oss spela med är 100%. Så har vi en hög med händer längst upp i beslutsträdet. Nu har vi två beslut att välja mellan, höj eller limp. Vilket av dessa vi än väljer så får vi nu ett till val, syn eller fold på Fi:s eventuella omslag. Det måste göras ganska många antaganden för att detta ska funka. Om Fi vet att vi viker en viss % av vår HD, vilken HD vågar han då ställa med? Hur ofta kommer vi vara favorit vid en syn? Vad siktar vi på? Ska vi syna 60-70% av gångerna oavsett om vi väljer limp eller höj. Om det på något sätt ska bli optimalt så ska väl synfrekvensen på omslag vara lika hög för limp som höjalternativet eller? Ska det bli optimalt så kan vi ju inte enbart höja med premiumhänder och limpa med några andra premiumhänder för då vet ju Fi att han får syn 100% av gångerna vi höjer. Nu börjar jag oxå yra va? Säg till om jag gör det Citera
Recommended Posts