Gå till innehåll

PLO - Premiumhand, tips sökes!


demme1

Recommended Posts

Efter en lyckad odyssé (?) i PLO-världen drog jag slutsatsen att jag måste vara bäst i världen. Alltid bra att peppa självförtroendet en smula.

Jag skulle vilja ha, mer eller mindre, en 'guide' till spel för denna handen om någon vill ta sig tid och besvär. Jag har ju ingen direkt rutin på hur mycket jag borde beta, hur jag ska värdera handen pre- och postflop etc.

Gissar att vi kallar det en premiumhand.

 

Game # 035,942,055 - Omaha High Pot Limit EUR 0.25/0.50 - Table "Debrecen"

Game ended Monday 2005-Jan-31 10:13:57 AM GMT

 

Players:

balder (EUR 28.50 in seat 2)

trippleA (EUR 53.25 in seat 3)

LittleMac (EUR 55.75 in seat 4)

sanbell (EUR 19.00 in seat 5)

demme999 (EUR 44.50 in seat 6)

 

Dealer: sanbell

Small Blind: demme999 (0.25)

Big Blind: balder (0.50)

 

demme999 was dealt: Ac - Ks - Ts - As

 

trippleA Call (0.50)

LittleMac Raise (1.25)

sanbell Call (1.25)

demme999 Raise (3.00)

balder Call (2.75)

trippleA Call (2.75)

LittleMac Call (2.00)

sanbell Call (2.00)

 

Flop Qh - Js - 5s

 

demme999 Bet (5.25)

balder Fold

trippleA Fold

LittleMac Call (5.25)

sanbell All-In (15.75)

demme999 Call (10.50)

LittleMac Call (10.50)

 

Turn Qh - Js - 5s - 4d

 

demme999 Bet (10.00)

LittleMac Call (10.00)

 

River Qh - Js - 5s - 4d - 9d

 

demme999 All-In (15.50)

LittleMac Call (15.50)

 

demme999 shows: Ac - Ks - Ts - As (a straight, king high)

LittleMac didn't show: Jc - Jh - 2s - 4s (three of a kind, jacks)

 

demme999 wins: EUR 51.00 side pot (with a straight, king high)

sanbell shows: 6s - 9h - 5c - 5h (three of a kind, fives)

demme999 wins: EUR 61.50 main pot (with a straight, king high)

Rake: EUR 2.00

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På floppen så har du sju outs till nötfärgen, åtta outs till nötstegen samt ett överpar. Finns det någon särskild anledning till att du inte trycker in degen där?

 

Du är alltså knapp favorit mot top set på floppen, om motståndarna har set över set så har du en riktigt smaskig situation där du tar hälften av alla pengarna som åker in. Dessutom vill du ju inte att det ska komma något turnkort som ger din motståndare möjlighet att lägga sig när du fyller, eller som tvingar dig att folda pga otillräckliga pottodds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På floppen så har du sju outs till nötfärgen, åtta outs till nötstegen samt ett överpar. Finns det någon särskild anledning till att du inte trycker in degen där?

 

Du är alltså knapp favorit mot top set på floppen, om motståndarna har set över set så har du en riktigt smaskig situation där du tar hälften av alla pengarna som åker in. Dessutom vill du ju inte att det ska komma något turnkort som ger din motståndare möjlighet att lägga sig när du fyller, eller som tvingar dig att folda pga otillräckliga pottodds.

 

Okaj. Jo, jag såg ju alla outs framför mig, vet inte varför jag inte körde på hårdare. Skulle ställt in direkt alltså? Ok...

Säg att jag varit utan färgdraget. Då försvinner ju 8 outs, men jag har kvar mitt toppar och stegdraget. Befogat att åka på som attan då också? Eller är jag helt enkelt slagen för ofta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att jag varit utan färgdraget. Då försvinner ju 8 outs, men jag har kvar mitt toppar och stegdraget. Befogat att åka på som attan då också? Eller är jag helt enkelt slagen för ofta?

Mot sån action så har du en rätt lätt fold med minirappis och överpar. Du förlorar ju ännu mer än 8 outs på att inte ha färgdraget eftersom din stege kommer bli utdragen av både färg och kåk en rätt stor del av tiden.

 

Vet inte riktigt hur det ser ut med bara överpar och färgdrag. Om du får mer än 2:1 på dina pengar så måste du ju köra då, men som det såg ut här är det ju knepigt och rätt marginellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...