Gå till innehåll

NL - HU Cashgames


Stig_Wallby

Recommended Posts

Det finns några här som spelar HU SnGs, men det jag undrar över är om det är lönt att spela HU CGs istället? Jag vet att variansen är högre och att raken är rätt hög på låga nivåer. Men istället för att spela $105 eller $210, skulle det vara lönt att spela NL100 HU CG med en riktigt bra rakeback deal?

 

Några frågor:

- Vilka för- och nackdelar finns med HU CG gentemot HU SnGs?

- Vilken winrate skulle ni kunna tänka er är rimlig att hålla för en duktig spelare?

- Med en 40-50% rakeback deal borde inte raken döda en allt för mycket, eller är den så enorm att den är alldeles för brutal även efter den har halverats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att enbart slutresultatet i en HU SnG registreras, och det är en väldigt stor del av "dold" varians som aldrig syns, alltså den direkta chipvariansen.

 

Sen så är spelstilarna olika. I en HU SnG har man ett visst antal chips att leka med, vilket gör att man inte kan spela marginella händer lika aggressivt.

 

I och med att blindsen ökar i en HU SnG kan jag tänka mig att chip variansen blir större än i en CG. Eller så blir den inte det då spelstilen i CG leder till kraftigare swings av natur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mindre tur i HU cashgames än i sit & go

 

den bättre spelaren har större edge HU än i ringgames mot fisk

 

spelar man lägre än 1 2 NL HU kan rejken bli betydande

 

Ok tack!

 

Men när folk säger att raken har sån stor inverkan, vad betyder det? Antar det påståendet att man inte har nån rakeback? Eller antar det att man har nån form av standardrakeback? Om raken halveras, skulle det fortfarande vara så hemskt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt och lirade NL400 H-U på Fulltilt, och va började bägge med $400. Vi rakede bort över ett inköp, då jag satt med $387 när hade brännt sitt inköp. Han köpte sedan in för $400 till men dem gick snabbare att ta ;) Som sagt, har man en lite för liten edge mot FI så kan H-U CG vara förödande med tanke på raken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt och lirade NL400 H-U på Fulltilt, och va började bägge med $400. Vi rakede bort över ett inköp, då jag satt med $387 när hade brännt sitt inköp. Han köpte sedan in för $400 till men dem gick snabbare att ta ;) Som sagt, har man en lite för liten edge mot FI så kan H-U CG vara förödande med tanke på raken!

 

varför spelar du så högt? trodde du hade spelproblem?

 

 

edit: inget illa ment bara en vänlig påminnelse med ditt bästa i åtanke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag lirar nästan uteslutande hu på crypto, vilket jag anser riktigt lönsamt om man är duktig. finns mkt fisk där på hu borden, till skilland från 6manna borden. lär dej vilka nick som du ska undvika å testa dej fram från 0.25/50 nivåerna. raken är lite tung, man märker klart av den, men det är nåt du måste leva med om du vill lära dej hu. hu kan vara väldigt lönsamt om du blir duktig på det. vikitgaste är att vara aggressiv å inte tilta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte, men så är det väl? :)

 

okej, varför skriver du sådant du inte vet något om?

 

Han visste juh att den var det... Sen att han inte visste vad som låg bakom det hela är en helt annan sak.

 

Det är klart att man kan använda sig av info som andra samlat ihop men som man själv inte fullt förstår för att hjälpa sig själv att göra en vettig bedömning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst - dina funderingar kring rakebacken är totalt ointressant. Varför? Jo har du 40% rb på cashgamet så har du 40% rb på SnG-spelet också. Det är dessa siffror som måste analyseras, inte några andra.

 

Sedan stämmer det inte riktigt att raken är högre på cashgame än på H2H SnG... En hel del matcher tar ju slut efter bara några händer, och då blir ju "raken per hand" väldigt hög i SnG:n.

 

Det beror på ens spelstil, mina matcher tar oftast slut i första eller andra perioden. För dessa skulle jag tippa på att raken blir densamma. För matcher som varar mer änen period så blir raken troligen högre i cashgamet. Såklart beroende på om vi spelar på Stars med långsam struktur på SnG eller exempelvis Betfair med alldeles för brant struktur.

 

Fördelar med cashgame vs SnG

1. Du har lättare att få någon på tilt och därmed vinna allt han har på kontot.

2. Jag uppfattar det som lite mer skicklighetskrävande.

 

Nackdelar:

3. Eventuellt högre rake (spelstilsberoende). Mot ursel motstånd (där du vinner snabbt) är raken säkert inte högre.

4. Du får inte valet hur mycket du vill spela om. På cashgame så hoppar det in shortstackspelare, som hoppar av efter ett tag. På SnG så har du fått fast motståndaren för ett belopp. Å andra sidan har han fått fast dig, om du märker att han är bättre...

 

En kommentar till 2:

När blindarna blir höga i SnG, så kan min dålige motståndare börja gå all-in med alla händer, och därmed få hög vinstchans i turneringen. Detta problemet slipper man i cashgame. Lösningen är att spela pottlimit SnG, då tvingar du motståndaren att ta floppar, och ditt omdöme efter floppen är förhoppningsvis bättre än hans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Kommentar till min rakejämförelse): På högre nivåer, som $1000+30 eller $500+20 H2H SnG, är SnG-raken säkerligen lägre än för cashgamet, i och med att den bara är 3-4%.

 

På en 100+5 SnG är den ju 5%...

 

***

 

Det viktigaste av allt när du spelar H2H är att välja rätt motstånd. Mot en jättefisk har det ingen betydelse hur hög raken är, och mot en jämnbra spelare betyder den precis allt. Jag förutsätter att vi försöker undvika Shahin86, då är det han som får bry sig om raken och inte vi själva ...

 

:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jätte bra svar Gdaily, tack för det!

 

Angående raken så hade jag aldrig för avsikt att jämföra SnG rake med CG rake faktiskt, utan alla säger hela tiden att raken är så stor så att HU CG inte är lönt. Då borde 40% RB göra en stor skillnad om det är lönt eller inte. Sen så att man kan få 40% RB på SnGs är ju sant, men var inte syftet till frågeställningen om HU CGs är profitabla med en sån rake. Hoppas det inte blev för svammligt det där nu, men du hänger nog med på vad jag menar.

 

Tack för svaren, varit väldigt givande! Vad anser ni vara en bra ptbb/100 för HU CGs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men de har väl inte NL400 på Full Tilt? Eller var det bara ett vanligt bord som blev HU kanske?

 

Hur länge körde ni då? Att rakea bort $400 måste ändå ta ett litet tag, även fast det är HU? :)

 

Går nog rätt fort. Krävs inte många potter för att 400$ ska åka om raken är 3$ i en stor del av dom. Ännu värre blir det om man kliver ner i nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men de har väl inte NL400 på Full Tilt? Eller var det bara ett vanligt bord som blev HU kanske?

 

Hur länge körde ni då? Att rakea bort $400 måste ändå ta ett litet tag, även fast det är HU? :)

 

Går nog rätt fort. Krävs inte många potter för att 400$ ska åka om raken är 3$ i en stor del av dom. Ännu värre blir det om man kliver ner i nivå.

 

Fast raken cappas förstås på $0.5 på FT heads-up ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...