Gå till innehåll

RayIVs quiz om svensk fotbolls supporterkultur!


RayIV

Recommended Posts

Ingen aning om hur svårt detta kan vara. Rimligen ganska svårt om man är helt ointresserad, kanske för lätt om man brinner för det. I värsta fall får jag göra en svårare version 2 men tills dess - bring it on! :)

 

---------------------------------------------------------------------------------

 

1. Hammarby, AIK och Djurgården har samtliga en officiell s.k. tifogrupp. Namnge var och en av dessa. 0.33 poäng per rätt svar (1 poäng för alla tre).

 

2. Elfsborg blev svenska mästare 2006. Elfsborgs suppportrar har av tradition vänskapsband/friendship till ett annat svenskt lags diton. Vilket lag? (1p)

 

3. AIK och Hammarby har i dagsläget en gruppering vardera vars namn börjar med "Ultra". Namnge bägge grupperna. 0.5 poäng/grupp extra om ni anger årtalen grupperna bildades. (0.5 + 0.5 + 0.5 + 0.5 = 2p)

 

4. Pyroteknik är idag något som orsakar böter samt svarta dödsrubriker i kvällsblaskorna - men så har det inte alltid varit. Vilket år förbjöds pyroteknik på läktarna i Sverige? (1p)

 

5. Hur stort bötesbelopp utdelas allt som oftast till klubbarna för antändande av pyroteknik under match? (1p)

 

6. GIF Sundsvalls tifogrupp, Patronerna, har bevisat att de är relativt duktiga på en typ av arrangemang, vilken? 0.5 poäng extra om ni nämner tema på dessa. (1 + 0.5)

 

7. Thifo. Vilket lag tänker jag på? (1p)

 

8. Johan Höglund släppte 2005 en bok. Vad heter boken, vilket lag rör den och sist men inte minst - vad brann upp i boken? 0.33 poäng per rätt svar (1 poäng för alla tre).

 

9. För ett tag sedan behandlade TV3s "Efterlyst" årets skandalderby mellan Hammarby och Djurgården. Två hammarbygrupperingar omnämns, bl.a. efter att i halvtid tänt en större mängd bengaler på läktaren. Vilka? (0.5 + 0.5)

 

10. Frontline, vilket lag? (1p)

 

11. Red Fans Klan då, vilket lag stödjer de? (1p)

 

---------------------------------------------------------------------------------

 

Utslagsfråga: hur mycket har Hammarby Fotboll totalt tilldelats i böter av TU för matcher årets allsvenska?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snerki går ut som förste man, med ett imponerande resultat dessutom. 8.33 poäng av 11.5 möjliga och som förste man går han rakt upp i topp. Ska bli kul att se om det finns någon som slår honom. Annars vore de kul att se lite svar från folk som inte är fullt lika intresserade. Skjut på. 8-)

 

1. snerki - 8.33p

 

Väntar med att sätta poäng på fråga 4 då jag och en polare har olika svar på frågan. Ska försöka vaska fram bevis för att jag har rätt men inte hittat något ännu. Om någon har så får ni mer än gärna droppa ett pm. :)

 

lol :)

Vad ska det där betyda? Lämna in svar istället, fegis. 8-)

 

Edit: Bötesbeloppet för 2006 års allsvenska är ju inte fastställt än och vi lär ha mer böter att vänta. Snerki är eventuellt på väg mot en jätteklonk på utslagsfrågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag vad som gäller för fråga 4 också. Det kan finnas mer än ett rätt svar beroende på hur man tolkar den men eftersom jag är bossen så bestämmer jag vad som är rätt. Vilket dessutom innebär att snerki klonkade hem en korrekt chansning och får 1p till.

 

1. Nebo - 11p av 12.5 möjliga.

2. ziddax - 9.66p

3. snerki - 9.33p

4. Njursparven - 5.87p

5. Plala - 2.2301p (1.2301 pluspoäng för ett underbart försök på fråga 9)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst bidde det de... :heart:

 

Oväntat hög snittpoäng hittills men antar att folk som inte bryr sig drar sig för att svara och vice versa. Läskigt att Plala nailade fråga 2 och ingen annan, trodde den var svårast. :)

 

Nästan lika läskigt att så pass många klippt sistafrågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst bidde det de... :heart:

 

Oväntat hög snittpoäng hittills men antar att folk som inte bryr sig drar sig för att svara och vice versa. Läskigt att Plala nailade fråga 2 och ingen annan, trodde den var svårast. :)

 

Nästan lika läskigt att så pass många klippt sistafrågan.

 

Jag svarade väl rätt på fråga 2? Det är jag 94.56% säker på

 

Att så många svarade rätt på sista kanske har med deras senaste internetutspel att göra, det verkar ju ha roat ganska många.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läskigt att Plala nailade fråga 2 och ingen annan, trodde den var svårast. :)

Domarkårens korpslags kassörer?

Nä, man skulle kanske kunna tro det men det är faktiskt AIK som har friendship med de där kassörerna du pratar om. Mer info finns för övrigt på http://www.fanvadstraffaraikskafa2006.com/konspiration/gnagetmotguld06/friendship.php?showthread=4172 . 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst bidde det de... :heart:

 

Oväntat hög snittpoäng hittills men antar att folk som inte bryr sig drar sig för att svara och vice versa. Läskigt att Plala nailade fråga 2 och ingen annan, trodde den var svårast. :)

 

Nästan lika läskigt att så pass många klippt sistafrågan.

 

Jag svarade väl rätt på fråga 2? Det är jag 94.56% säker på

 

Att så många svarade rätt på sista kanske har med deras senaste internetutspel att göra, det verkar ju ha roat ganska många.

Ja, det verkar vara rätt populärt att svara rätt på den. Ingen aning om att det var så "allmänt känt", eller vad är grejen? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst bidde det de... :heart:

 

Oväntat hög snittpoäng hittills men antar att folk som inte bryr sig drar sig för att svara och vice versa. Läskigt att Plala nailade fråga 2 och ingen annan, trodde den var svårast. :)

 

Nästan lika läskigt att så pass många klippt sistafrågan.

 

Jag svarade väl rätt på fråga 2? Det är jag 94.56% säker på

 

Att så många svarade rätt på sista kanske har med deras senaste internetutspel att göra, det verkar ju ha roat ganska många.

Ja, det verkar vara rätt populärt att svara rätt på den. Ingen aning om att det var så "allmänt känt", eller vad är grejen? :)

Alla vi hobbyhuliganer kanske har råkat höra om - och klickat förbi - deras jättefarliga blogg (jepp, bloggen bits).

Eller är jag helt fel ute den här gången då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj då, missquote där. Syftade på att jag inte trodde svaret på fråga 2 var så "allmänt känt" som det verkar vara.

 

Angående RFK så antar jag, precis som du skriver, att det har med deras omtalade blogg att göra. :) Aldrig hört något om dem som inte kommer därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...