Gå till innehåll

Turbo SNG-taktik.


Kornone

Recommended Posts

Vet inte om Irenmats PP presentation handlar om turbos eller regular men det är mycket bra och svarar på en del av de frågor du har.

Själv spelar jag regulars och mitt spel har förbättrats betydligt sedan jag fick tag på PP:n

Tyckte inte den var så givande, då den endast tog upp ganska självklara saker.

Länk?

Finns i länksamlingen,nr.89.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 57
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tycker det är ganska kasst att limpa sina svagaste spelhänder.

Jag spelar AQs från alla positioner och AJs/AQo först in från sen position.

AJs limpar jag gärna bakom med i sen position. Men det gäller många andra Axs också.

Alltså standardRAISE med AQs och AJs och AQo först in?

Din strategi låter vettig tycker jag. Hur gör du på nivå3(25-50), där tycker jag det känns så dyrt att limpa?

 

I sen position höjer jag ju gärna eftersom mörkarna börjar bli värda något.

Men i marginell position (säg före CO) hänger det mycket på hur lösa blindarna verkar vara, och om jag tror jag kan få potten på flop med en CB vid check från fi.

 

När jag kommer hem kan jag kolla upp mina VPIP/PFR-stats från de första levlarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett exempel är om ni är på bubblan och blindsen är 400/800 (2k startstack). Alla har 5 k, du sitter i small blind och alla har lagt till dig.

 

Du ska nu pusha med any two (ZeeJustin räknade med hjälp av Independent Chip Model och Pokerstove ut att du tjänar ungefär 7% av buyin på att ställa med 72o här och mer än det dubbla med en random hand).

 

Om du i stället foldar tappar du ju en stor del av ditt EV för hela SNG:n i en enda hand!

 

Varför användes inte den sämsta handen för detta läget(32o) som exempel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett exempel är om ni är på bubblan och blindsen är 400/800 (2k startstack). Alla har 5 k, du sitter i small blind och alla har lagt till dig.

 

Du ska nu pusha med any two (ZeeJustin räknade med hjälp av Independent Chip Model och Pokerstove ut att du tjänar ungefär 7% av buyin på att ställa med 72o här och mer än det dubbla med en random hand).

 

Om du i stället foldar tappar du ju en stor del av ditt EV för hela SNG:n i en enda hand!

 

Varför användes inte den sämsta handen för detta läget(32o) som exempel?

 

Snyggt av dig att avslöja att Indi och ZeeJ är samma person ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

shit vad turbos är svängigt! bustade tex 12 i rad här om dan..sanslöst. Frågan är om det är värt att köra turbos istället för regulars. Föredrar dock att dem går betydligt snabbare + sämre spelare.

Iaf.. var detta korrekt?

blinds 50/100 (75/150 inom några min)

jag med 1300 håller JJ, en raisar - jag ställer in. Korrekt?? han hade AK och jag loosade, men det har ju inte med saken att göra. Känns som att man är fan så tvungen att hoppas på ett 50/50 i det läget. Mycke bättre hand än JJ ser man väl inte på ett tag i en turbo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blinds 50/100 (75/150 inom några min)

jag med 1300 håller JJ, en raisar - jag ställer in. Korrekt??

Nästan alla gånger. Men din fråga är rätt illa ställd (fan vad drygt det låter att säga så, men jag måste :heart: ).

 

Om det öht är någon tvekan så går det inte att avgöra utan att åtminstone veta hur många spelare det var kvar, hur stor stack fi hade och vad det var för prisfördelning. Dvs var det på bubblan? ITM?

 

Vad vet du om spelaren - Vad höjer han med i det läget, vad synar han med?

 

Många frågor, och det bästa sättet att få en känsla för dem är nog att ladda ned SNGPT o pilla med det i många timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blinds 50/100 (75/150 inom några min)

jag med 1300 håller JJ, en raisar - jag ställer in. Korrekt??

Nästan alla gånger. Men din fråga är rätt illa ställd (fan vad drygt det låter att säga så, men jag måste :heart: ).

 

.

 

ber om ursäkt :heart::lol: jag var ganska sleden och orkade inte skriva mer utförligt, men givetvis behövs det mer info för att veta om den var korrekt. Okej:

Tror vi var runt 7 pers, Fi hade nog säkert 3k i stack så jag förväntade mig inte att han skulle folda. Jag undrade mer om det var korrekt att "ta" ett 50/50 läge med trots allt 13 blinds kvar (för jag antog att han förmodligen minst hade två överkort). Jag kan dock inte se att det var fel, menar... hur många bättre händer ser man i en turbo?

Får väl ta och ladda ner det där programmet, tackar för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blinds 50/100 (75/150 inom några min)

jag med 1300 håller JJ, en raisar - jag ställer in. Korrekt??

Nästan alla gånger. Men din fråga är rätt illa ställd (fan vad drygt det låter att säga så, men jag måste :heart: ).

 

.

 

ber om ursäkt :heart::lol: jag var ganska sleden och orkade inte skriva mer utförligt, men givetvis behövs det mer info för att veta om den var korrekt. Okej:

Tror vi var runt 7 pers, Fi hade nog säkert 3k i stack så jag förväntade mig inte att han skulle folda. Jag undrade mer om det var korrekt att "ta" ett 50/50 läge med trots allt 13 blinds kvar (för jag antog att han förmodligen minst hade två överkort). Jag kan dock inte se att det var fel, menar... hur många bättre händer ser man i en turbo?

Får väl ta och ladda ner det där programmet, tackar för tipset!

 

Tror hans generella kompetens och spelstil är 54 ggr viktigare än hans chipstack. Varför skulle han vara så våldsamt mycket mer synbenägen för att han har en stor stack?

Dessutom, du har ingen aning om det är ett 50/50-läge eller inte.

Din motståndare har en syndistribtion (säg kanske 99+, AQs, AKo), och dessutom en andel av sina höjhänder som han viker mot omslag.

Han har inte AKo varje gång.

 

Det går att hitta pluslägen i turbosar, även om det är vanligare i turbosar än i regulars att få välja mellan det dåliga och det ännu sämre alternativet så är det här inte ett sånt tillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tja, de spelare som har stor stack brukar va mer synbenägna? han riskerar ju inte mycke av sin stack ifall han synar och förlorar. Jag antar inte att han har AK, men nånstans kring A10-AK,TT-AA. Han höjde tidigt (minns inte om det var UTG) så chansen att han har par under TT ser jag som minimal.

Alltså fel att pusha med JJ?

Jag har köpt SNGPT nu.. ska lära mig det. Tackar för all hjälp här, bara gnäll på när jag skriver nåt idiotiskt:D så man lär sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tja, de spelare som har stor stack brukar va mer synbenägna? han riskerar ju inte mycke av sin stack ifall han synar och förlorar. Jag antar inte att han har AK, men nånstans kring A10-AK,TT-AA. Han höjde tidigt (minns inte om det var UTG) så chansen att han har par under TT ser jag som minimal.

Alltså fel att pusha med JJ?

Jag har köpt SNGPT nu.. ska lära mig det. Tackar för all hjälp här, bara gnäll på när jag skriver nåt idiotiskt:D så man lär sig.

 

Visst, större stackar är mer synbenägna, men sååå värst stor skillnad kan det väl inte vara?

Den enda rimliga anledningen till att tala om coinflip är väl rimligtvis att du är 100% säker på att han har AK, vilket du aldrig är.

 

Hur har han spelat i övrigt?

Det finns generellt mkt få motståndare på låga SnGs som inte höjer sämre än den range du angivit UTG. Och dessutom, varför i anuset ska han spela AT men inte 99? ;)

 

JJ är antagligen en push här, oftast är det det.

Det ska vara en snoris som höjer ifall man ska funta på viket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan va värt att nämnas att det var $27 turbo, en del där vet vad dem gör. Många limpar hellre med 99 (eller kastar) än höjer UTG, därför tycker jag man kan anta att han inte har nåt par under TT.

Jag ser det iaf som korrekt att pusha, känns inte som man har mycke annat val.

 

Till en annan situation (har inte exakt hand history):

blinds 50/100, jag: 1000 chips

UTG har limpat, två foldar, en till limpar. Jag håller Q10s på BTN. Killen som limpat UTG har limpat med mediokra händer flera ggr tidigare (förra handen tex) så jag såg det som osannolikt att han skulle ha en stark (synbar) hand. Det är nu 350 i potten. SB o BB har inte agerat ännu, så det finns en risk att någon av dem sitter på en stark hand. Jag pushade med Q10 i hopp om att plocka potten, fick syn av killen som limpat UTG som håller A10. Korrekt??

Jag slog in handen i SNGPT och fick bara EV på ca $2, men då har den inte räknat med att två redan limpat (alltså mer i potten). Kan man inte slå in sånt, förresten?

 

Ska fixa riktig hand history nästa gång;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan va värt att nämnas att det var $27 turbo, en del där vet vad dem gör. Många limpar hellre med 99 (eller kastar) än höjer UTG, därför tycker jag man kan anta att han inte har nåt par under TT.

Jag ser det iaf som korrekt att pusha, känns inte som man har mycke annat val.

 

Utan reads är det väl ett rimligt antagande, jag försökte bara tvinga fram en read ur dig :)

 

 

Till en annan situation (har inte exakt hand history):

blinds 50/100, jag: 1000 chips

UTG har limpat, två foldar, en till limpar. Jag håller Q10s på BTN. Killen som limpat UTG har limpat med mediokra händer flera ggr tidigare (förra handen tex) så jag såg det som osannolikt att han skulle ha en stark (synbar) hand. Det är nu 350 i potten. SB o BB har inte agerat ännu, så det finns en risk att någon av dem sitter på en stark hand. Jag pushade med Q10 i hopp om att plocka potten, fick syn av killen som limpat UTG som håller A10. Korrekt??

Jag slog in handen i SNGPT och fick bara EV på ca $2, men då har den inte räknat med att två redan limpat (alltså mer i potten). Kan man inte slå in sånt, förresten?

 

Ska fixa riktig hand history nästa gång;)

 

Jag pushar många händer här, iaf om jag har en read på den andra limparen som limptomte. Dock pushar jag nog aldrig QTs. Tycker den är för svag/lättdominerad.

Pushar hellre par eller bra till halvbra ess.

 

Jag tror man kan editera blindstrukturen så att den innehåller två till blindar på 100, men jag tror bara :)

Men det hjälper ändå inte, eftersom en syn med t.ex top 10% av händerna då skulle innebära kanske syn var tredje hand i realiteten då han redan kastat de bästa händerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag undrar om man ska lita så mycke på SNGPT? känns som det funkar bäst att gå på sunt förnuft och efter KISS (keep it simple stupid).

 

Nån som har nån bra turbo-strategy att dela med sig? min är att köra ultra-tajt och sen bomba när man får starka händer. Funkat rätt bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i situationer där man är tveksam är SNGPT helt klart användbart. Ett bra exempel:

10xBB kvar, 6-handed, UTG: KQ. Korrekt att pusha? enligt SNGPT är det för riskabelt att pusha. Tidigare trodde jag att det var korrekt att gå all in i denna situation, åtminstone i en turbo.

 

Nu blir ju inte dåliga lägen bra bara för att man har mindre tid på sig att vänta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

$16 på Stars:

 

10/20 VPIP 8.13% PFR 4.66%

15/30 VPIP 8.77% PFR 5.32%

25/50 VPIP 9.31% PFR 7.38%

 

Nån som har siffror som väsentligt skiljer sig från mina?

 

15+1 turbo på Stars

10/20 VPIP 9.37% PFR 4.08%

15/30 VPIP 10.74% PFR 5.46%

25/50 VPIP 12.34% PFR 7.90%

 

Typ väldigt lika alltså...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

$16 på Stars:

 

10/20 VPIP 8.13% PFR 4.66%

15/30 VPIP 8.77% PFR 5.32%

25/50 VPIP 9.31% PFR 7.38%

 

Nån som har siffror som väsentligt skiljer sig från mina?

 

15+1 turbo på Stars

10/20 VPIP 9.37% PFR 4.08%

15/30 VPIP 10.74% PFR 5.46%

25/50 VPIP 12.34% PFR 7.90%

 

Typ väldigt lika alltså...

 

Tss, din slaskpelle ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi ändå håller på och snackar:

 

Jag noterade att jag är tightare på 25/50 än på de två tidigare nivåerna. Detta beror antagligen på att jag inte limpar PPs här. Tänkte bara höra lite allmänt om vad ni limpar/raisar på denna nivå och i vilka positioner, givet standardmotstånd som varken är jättelöst/tight?

 

Hur lirar ni frexten AK mot en 150-raise på denna nivå med runt 1350 i stacken? Push är ett relativt stort bet, samtidigt som det finns 225 i potten..call känns dock rätt trist då man oftast får folda på floppen och slänga bort 10% av stacken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...