Gå till innehåll

NLT - SnG, flush- och stegdrag med cirka 7xBB kvar.

Recommended Posts

Postad

Starting a new hand (#791071342)

Texas Holdem NL 50/100 - 2006-11-09 08:45:30 Server

Table Rio "Jackpot Sit N Go", 39835991 Trny: $20+$3.50 ID: 319777161 Place: N/A

Seat 1: HERO ( 830 )

Seat 3: KARLFROMHULL ( 910 )

Seat 5: clejeumalucette ( 2,100 )

Seat 6: novice007 ( 1,630 )

Seat 10: NPR33607372 ( 530 )

HERO posts Small Blind 50

KARLFROMHULL posts Big Blind 100

Dealing cards

Your cards Kh 4h [HERO]

clejeumalucette calls 100

novice007 calls 100

NPR33607372 folds

HERO calls 50

KARLFROMHULL checks

Dealing Flop Ad 2h 5h

HERO ?????????

Ska man trycka in här och hoppas på att båda foldar, och ifall man får syn har jag båda straight- och flushdraget att förlita sig på vilket är ungefär 50/50(om inte en av FI sitter på A-hög flushdraget, då ligger jag illa till).

Har precis kommit tillbaka efter att haft 130 chips kvar när Novice007 drog ut mig med backdoor-flushen i klöver med ett klöver på handen. Två snabba all-in som jag vann och har nu 730 kvar efter floppen. Folk kanske kan uppfatta mig som tiltade och syna med t.ex Ax.

Postad

För det första: Sluta att spela 20+3.5, det är alldeles för dyrt och kan ge siterna den hemska idéen att de kan höja raken för oss alla.

Ställ. Du vill inte ha syn, du kan inte värdebeta och du vill inte att det blir betat på turn.

Fold preflop

Nej.

Postad
Fold preflop

Nej.

Du har två motståndare med massa mer marker än dig som redan synat och en kvar att agera, är det då inte bättre att vänta på ett tillfälle där du är först in istället för att kasta in marker i enfyrvägspott.

Om man nu tycker man ska syna pre i sämsta position vill jag nog träffa nåt bättre än hålstege och icke nötflushdraget för att open-pusha.

Postad
Fold preflop

Nej.

Du har två motståndare med massa mer marker än dig som redan synat och en kvar att agera, är det då inte bättre att vänta på ett tillfälle där du är först in istället för att kasta in marker i enfyrvägspott.

Om man nu tycker man ska syna pre i sämsta position vill jag nog träffa nåt bättre än hålstege och icke nötflushdraget för att open-pusha.

Bordet var väldigt passivt, det hade ungefär varit 5 höjningar preflop(som inte var all-in satsningar) sammanlagt och jag hade typ stått för tre av dem. Dessutom fick jag oddsen 7:1 som var rätt lockande.

Postad

Synen pre är tveksam

Som det utvecklats är det ställ på flopp

Var och en gör som de vill med rake/jackpot

Jag misstänker att de alla 1,50 extra avgift inte 100% går till jackpotten. Snarare kanske mellan 0,75-1 som går dit. Det är ett sätt att smyghöja rake utan att det märks.

Postad
För det första: Sluta att spela 20+3.5, det är alldeles för dyrt och kan ge siterna den hemska idéen att de kan höja raken för oss alla.

Raken är fortfarande $2, resten går till jackpotten.

Huh? även omde t går till jackpotten är det en slags rake man betalar?

Postad

Det är väl om man vinner 6 st i rad, vinner man typ 20K eller nåt.

Postad

Det är väl om man vinner 6 st i rad, vinner man typ 20K eller nåt.

$25k som höjs progressivt med $10k i veckan tills någon vinner. $55k atm.

Postad

Om det varit en bubbla kanske. Ett annat rimligt alternativ är att ställa preflopp vid sådana här bord.

För övrigt så är den där 50-chunken man slänger in vid synen inte så där väldigt användbar. Om man däremot tar potten så får man marker som kan användas för att sätta stor press på ytterligare spelare. 770 och 830 gör helt enkelt inte särskilt stor skillnad. Det blir däremot en kraftig skilllnad att komma ur push-or-fold-mode jämfört med att inte göra det samt att man har position på storstackarna så att man får maximal nytta av extramarkerna.

Problemet är att du kommer sitta med bortåt 2bb när du väl hittat dit. För övrigt är det här en obligatorisk open-push, det finns egentligen inget utrymme att diskutera. Vi är inte nära bubblan, vi har +EV om vi blir synade, det finns skitmånga händer som vi hurrar om motståndarna viker, vi sätter maximal press på spelarna mellan oss och sistaposition, vi blir nästan aldrig särskilt ledsna vid syn, osv.

Tycker ändå att det är ett ganska klart vik preflop.

Vet du bättre nu?

Var och en gör som de vill med rake/jackpot

Kan vi inte se på det som facklig verksamhet och lyncha de som betalar onödigt mycket? :)

Postad

Tack för alla svar. Visste mkt väl att jag borde pushat på floppen men jag fegade ur och checkade och sen gjorde jag ett av de dummaste dragen jag nånsin gjort.

Uppföljning:

HERO checks

KARLFROMHULL checks

clejeumalucette bets 100

novice007 raises 300

HERO raises 730

KARLFROMHULL folds

clejeumalucette folds

novice007 calls 430

Dealing Turn Ad 2h 5h Qc

Dealing River Ad 2h 5h Qc Jd

novice007 shows Ah 8d

Winner is novice007 1960

#EOG.

Postad
Tycker ändå att det är ett ganska klart vik preflop.

Vet du bättre nu?

Nej. Alltså, jag är ju inte säker på att jag har rätt eller så. Men jag tror fortfarande att fold är bättre.

Vi har alltså ca 8bb och behöver vinna potter utan strid. Visst, vi har rabattski på att se en flop om bb checkar (och det gör han väl i 90-95% av fallen), men 50 marker är trots allt >5% av vår stack, och vi floppar flushdrag, tvåpar eller bättre hur ofta....var sjunde gång eller så? Resten av flopparna måste vi ju nästan släppa.

Du får gärna övertyga mig om att jag har fel, kanske vara tydligare med något trivialt, vad vet jag.

Postad
men 50 marker är trots allt >5% av vår stack,

Grejen är att just de ~5% inte gör någon större skillnad från eller till i vår stack. De för oss inte till eller ur push-or-fold och de gör inte att vi tappar signifikant hotpotential mot någon motståndare. Dvs, vi kommer inte upp till ~12+bb med dem och vi slutar inte täcka någon motståndare utan dem. Samtidigt som vi har en position som gör en större stack mer värdefull än om storstackarna suttit direkt till vänster.

Och push preflopp är ju som sagt också ett väldigt rimligt alternativ. Knappast katastrof om vi blir synade av en limphand med så mycket extra i potten och extramarkerna antingen vid vinst osynad eller synad ökar vår skadekapacitet rejält.

Postad

Så då har vi kommit fram till att vi inte har särskilt mycket att tjäna på att limpa och heller inte särskilt mycket att förlora på att limpa.

Grejen är ju att gör vi det här en gång till har vi limpat bort >10% av vår stack. Det finns givetvis inget som säger att vi kommer hamma i samma situation igen i samma SnG, men gör vi det har vi väldigt ofta gjort av med 100 marker i onödan. 1/7 var en siffra tagen ur luften (baserad på att flushdrag väl är strax under 1/8 att floppa), det skulle innebära att för två såna här lägen ger vi bort 100 marker i 36 fall av 49. Jag vet inte...jag gillar inte det.

Dessutom kan givetvis de där 50 markerna i sig få betydelse, jag menar, nån stans går trots allt gränsen där vi inte längre får en hand att lägga sig när vi pushar pre, nåstans går gränsen där vi tvingas syna från bb för att vi är committade osv.

Jag är fortfarande inte säker på att jag spelar rätt, men jag är helt säker på att det är väldigt enkelt och på sin höjd marginellt fel att dra alla marginella beslut åt tighthållet i slutskedet av en SnG.

Postad
Grejen är ju att gör vi det här en gång till har vi limpat bort >10% av vår stack.

Det är som du själv säger inte applicerbart, eftersom vi inte kommer ha samma stackstorlek då.

Jag är fortfarande inte säker på att jag spelar rätt, men jag är helt säker på att det är väldigt enkelt och på sin höjd marginellt fel att dra alla marginella beslut åt tighthållet i slutskedet av en SnG.

Det är ju 5 motståndar, det är snarare mittenskedet än slutskedet. Och om något ska du ju vara liberalare med ställ då eftersom motståndarna måste vara så restriktiva med syna.

Jag tror faktiskt jag gillar push bättre än syn här.

Postad

Jag tycker det är ganska sent mellanskede isf.

Jag menar 6 personer på 25/50 utan någon stack under 1000 är också mellanskede. Här har vi tre stackar som måste börja pushbotta, och vi kommer troligen spela på bubblan mkt snart.

Det känns rätt sent. Så pass sent att iaf jag börjar välja mina lägen att stoppa in degen pre.

Push i den här handen kan vara bra mot somliga motståndare, det håller jag med om.