Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

NL 0,25/0,5 (10 manna)

Ganska löst spel förutom från UTG+3 och Dealer som är tighta.

Sitter UTG+2 Plockar upp A5o ohöjd pot preflop.

Preflopspelet call runt om och denna flop visar sig.

Flop A-A-5 rainbow,

Checkat fram till dig, vad gör du/ni och varför?

Postad

För det första är A5o en hand jag ALDRIG skulle komma på tanken att spela, ohöjd pott eller inte. Skulle jag dock suttit på bb och denna flopp ha dykt upp så skulle jag nog bettat nära mini. Sen lite mer på turnen och sen ännu lite mer på rivern och folk fortfarande är kvar. På sånna här floppar är det ju ganska svårt att få action så all action man kan hitta är bra enligt mig. Sen att jag är en sopa på poker är en annan femma :D

Postad

Limpa med A5o är kanske inte att rekomendera, men när du väl träffar denna once-in-a-lifetime flop föreslår jag att du spelar efter din image.

När jag själv spelar brukar jag spela relativt få händer men när jag väl är inne i en pot spelar jag stenhårt, vilket oftast leder till att folk tror att jag bluffar. Om du råkar ha en sådan här image är det bara att betta ut ett ganska ordentligt bet och hoppas folk slår om eller synar. De kommer då att få väldigt svårt att sätta dig på en floppad kåk när de väl träffar något själva. Om du å andra sidan har en tight image är en check troligtvis det bästa. Det finns inte speciellt många tänkbara händer som ger dig action i detta läge utan man måste låta motspelarna hinna ikapp. Att betta mini, som min kamrat pokerwiz föreslår, är oftast ganska bortkastat. Det du gör då är att du indikerar att du har någon form av (svag) hand. Och även fast någon annan synar har inte potten blivit speciellt mycket större. Sen när du börjar betta hårdare på turn och river kommer iaf jag att bli mkt misstänksam.

Postad
Att betta mini, som min kamrat pokerwiz föreslår, är oftast ganska bortkastat. Det du gör då är att du indikerar att du har någon form av (svag) hand. Och även fast någon annan synar har inte potten blivit speciellt mycket större. Sen när du börjar betta hårdare på turn och river kommer iaf jag att bli mkt misstänksam.

Själv ser jag inget fel med att minibetta om man sitter sist och dessutom sitter på en sådan stark hand som en kåk så är det bra att minibetta. Dels så ser det utom som ett standardraise från sista pos och visst indikerar det svaghet - bettet - menar du att man skall indikera att man har en starkhand, med tanke på att du kommenterade det? Med en sådan flopp är det inte många som kommer att syna ner dig oavsett om det är ett litet bet eller stort. Kanske någon sitter och checkar sin AK, Ax, KK, QQ, JJ, TT - möjliga synare eller tom kanske ännu lägre PP:s.

Att du sedan skriver att du bettar hårt så tror folk att du bluffar. Det betyder att du spelar på låga limtis, eller?

Postad

Whatever you say.

Vet att jag bara har hamnat i denna situation ett fåtal gånger, vilka samtliga resluterat i stora potter. Mest pga att de inte lyckats sätta mig på kåk när jag bettat ut ett lagom stort bet.

Frågan handlar om låga limits, ja.

Postad

Lägg A5o preflop. Du har en dålig hand i dålig positon.

Om du nu klickar på fel knapp så att du synar så är det bara betta ut på floppen och hoppas att du får action. Slowplay är för töntar.

Postad

Helt klart är att A5o inte är en bra hand att spela, men vad gör man inte för att visa sitt deltagande vid bordet. Går inte att sitta och trycka på fold hela tiden. Var enbart därför jag var med på den flopen.

Sen att man träffar kåk ja det är en bonus i denna hand.

Jag checka turnbet, och UTG+3 beta 1xbb vilket jag höjde, då gick han all in och jag blev HU mot UTG+3

Turn J

River 6

UTG+3 visar JJ (Kåk Jacks over ace)

Jag visar A5 (Kåk Ace over 5:s)

Självklart var jag rädd att han skulle visa AJ/A6, men den read jag hade på han så höjde han alla A preflop. Därför placerade jag han inte på Ess. Och var tämligen säker på att ta hem poten.

Man får tänka på att det är lowlimit, vi funkar så här där. A = NUTS ;)

Eller hur va det nu då igen :roll:

Postad
Slowplay är för töntar.

Haha, vackert formulerat.

Som svar kan jag hosta ur mig att jag hade slöspelat den till turn. Hade nog minibetat floppen. På turn hade jag "träffat kort" och betat lite extra och se om jag får syn. Oftast får man det inte, men ibland har någon fått en sämre kåk eller trips och då händer det grejjor.

Hade jag suttit med [5,5] på hand och floppat kåk med essen hade jag ställt in på floppen och hoppats på syn av Ax :)

Postad

Ja Call runt om är att alla 10 är med....

Och jag vet med dom korten ska man inte spela i flervägs pot om man inte försöker bluffa till sig blindsen (då på en högre nivå eller i turnering) . Men i 99% av fallen i den pos foldar jag. Sitter jag sent i handen och ohöjd preflopbet så synar jag kanske 3 av 10.

Med den typen av hand ser mitt spel ut som följer preflop.

Gäller Ax och x är 2 till 9 offsuited.

UTG fold

UTG+1 Fold

UTG+2 Fold

UTG+3 Fold

Mid Fold

Mid +1 Fold

Mid +2 Fold

Button Fold/ kanske call om det är ohöjt

sb fold/ kanske call om det är ohöjt

bb Call om det är ohöjt.

Höjer inte med den handen, för jag vill inte representera Ess om det skulle träffa flopen.

Har en tight image, och ser flopen ca: 14-19% på den nivån, kanske lite för tight för 0,25/0,5 NL bord.

Postad

man kan ju också tänka sig att det finns ett äss kvar och nån annan kan sitta på det och kanske ha ett högre kort än en 5:a som kicker vilket ger honom ett par outs för bättre kåk, och han lär garanterat ge dig action om du bettar på floppen så varför inte bara köra hårt................................speciellt om det finns färgdrag på den floppen för att är ju för skönt att betta en kåk och ha nån rackare som drar död till färg och sen slår om när han träffar....

Postad

Det finns ju en chans att någon sitter på ett A och har checkat i förhoppningen om att någon höjer.

Har någon ett A och antagligen högre kicker så är det dumt att låta den personen dra gratis mot en högre kåk.

Jag skulle göra en 1,5 x potbet och hoppas att det uppfattades som att jag försökte köpa potten, alternativt att det sitter en spelare med ett A och slöspelar sitt set.

Alternativet är att slöspela själv, men med så många i potten är det nog bättre att beta ut och hoppas på action.