Gå till innehåll

Plötsligt händer det, eller?


olalun

Recommended Posts

Som i rubriken ovan så undrar jag hur länge det ska ta innan man lyckas i en MTT? Eller rättare sagt, hur många 20/80, 30/70, 40/50, 50/50, 60/40, 70/30, 80/20 situationer måste man vinna i en hyffsat stor turnering för att lyckas ordentligt? Vet att antal spelare, buy in, skicklighet, osv spelar in, men börjar bara bli så less på att inte räcka till.

 

Jag har lirat cashgames i ca 4 år och aldrig haft en minusmånad hittills, men mina turneringsmeriter är extremt pinsamma. Jag ser inte mig själv som en direkt dålig turneringsspelare, utan mera det att jag tycker att jag har en sån satans otur vid alla tillfällen då de gäller. Det är väldigt sällan som jag får in pengarna i potten och INTE är favorit. Ändå lyckas jag aldrig.

 

Så nu undrar jag hur mycket tur (svårt att uppskatta kanske...) och hur många turneringar man måste spela för att lyckas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helst ska du ju undvika all-in situationer pre-flop eftersom din % att vinna flera all-in-situationer irad inte är så hög.

 

T.ex. så är det bara 25% att vinna två st 50/50 irad och 12.5% att vinna tre irad.

 

Men i stora turneringar är det såklart omöjligt att inte behöva gå all-in nångång. Därför är det såklart väldigt mycket tur inblandat i stora turneringar.

 

Du behöver väl vinna ett par 50/50 några 80/20 och någon 40/60 typ.

 

Minns att BigKing här på forumet lyckades att komma till finalbord i en turnering utan att vara all-in preflop nångång. Vet ej hur många personer som deltog i turneringen dock.

 

 

Hur många turneringar du måste spela för att vinna beror ju såklart på hur bra du är.

Men om alla vore lika bra skulle du behöva spela 100 st i snitt för att vinna en eller spela 10 st för att komma till finalbord om det var en turnering med 100 personer i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda säkra sättet att vinna en turnering är att se till att man ALDRIG är all-in. Är man aldrig all-in så kan man aldrig förlora alla sin marker och därmed åka ur turneringen.

 

Så målet för en turnering är inte att få in alla sin marker i potten utan att spela många mindre potter där man sakta men säkert ökar sitt stack med maker.

 

Målet i varje hand i en turnering är inte att försöka maximera vinsten utan att minimera förlusten. Dvs man spelar då mindre aggressivt med marginella händer som TP och är mera selektiv i sin aggression.

 

Åker man ut från en turnering med TP och djup stack så har man med stor sannolikhet spelat handen aldeles för aggressivt. Skall man riskera hela sin stack bör man aldrig vara mindre än 70%-ig favorit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, nog har jag fått smaka på variansen jag med. Dock antar jag att jag lyckats undvika någon mastodont-downswing. Min längsta är nog på ca 17-20 k händer. Sedan spelar jag inte högre än vad jag känner att jag behöver just för tillfället och därmed möter man inte det bästa (som ni givetvis vet).

 

Jag vet att jag är en vinnande och en hyffsad spelare, men jag vet också att det finns så oerhört många fler som är bättre än mig och som har större ekonomiska muskler för att lyckas hantera svängningarna som blir ju högre upp man spelar. Jag försöker helt enkelt att spela mot spelare som är sämre än mig. Spelar just nu mest på NL 100 och 200.

 

Angående MTT´s så skrev vetgirig många kloka ord. Tror att man kanske är lite väl aggressiv i vissa lägen. Är kanske lätt att man som CG-spelare försöker stoppa in markerna som favorit och är nöjd med det. Den stora skillnaden är ju att man i CG vid en förlust bara kan reloada och försöka vinna tillbaka pengarna medan man i en turnering kan vara ten-and-out!

 

Dock så har det gått så långt att jag vid en all in situation inte längre blir förvånade att jag ska åka ut och detta påverkar nog mitt spel till det sämre. Blir nästan apatisk på något sätt.

 

Ett annat problem angående att försöka undvika alla all in-situationer är ju att det är en jävla massa all ins hela tiden och för att inte åka ut blindsdöden så är man ju tvungen att trycka in skiten ibland...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående MTT´s så skrev vetgirig många kloka ord. Tror att man kanske är lite väl aggressiv i vissa lägen. Är kanske lätt att man som CG-spelare försöker stoppa in markerna som favorit och är nöjd med det. Den stora skillnaden är ju att man i CG vid en förlust bara kan reloada och försöka vinna tillbaka pengarna medan man i en turnering kan vara ten-and-out!

 

Jag har exakt samma problem som dig, vinner stadigt på cashgames men går aldrig bra i MTT's. Jag tror att det är just det du skriver som är problemet för utpräglade cg-spelare.

Man har svårt att kasta en hand där man känner att man är favorit även om det bara är en 60/40 situtation. Får man in degen är man nöjd och förlorar man så svär man lite och reloadar sen är det inte mer med det.

När man spelar cg så är prio 1 att få in så mycket som möjligt som favorit och man spelar varje hand utan att tänka på nästa hand, medan jag skulle tro att duktiga MTT-spelare fokuserar mycket mer på att överleva, dvs ha marker kvar för kommande händer också.

 

Jag tror att det är olika personlighet som krävs för att lira turneringar och cashgames. Själv har jag mer eller mindre gett upp tanken på att någonsin vara nåt annat än en fisk i MTT-sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag delar din erfarenhet. Dessutom tycker jag att de kända proffsen har samma problem. Någon enstaka gång hamnar de på finalbordet men de tidiga utslagningarna verkar ju dominera.

 

I liveturneringar verkar det som att de har kommit dit mest för att spela cashgame efteråt.

 

En kompis till mig som lever på poker sa det rent ut en gång till mig när jag sett honom åka ut tidigt:

 

"Så var det cashgame som gäller, det är därför som jag har kommit hit..."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag garvar åt folks råd här. :D

 

Jasså, vad roligt för dig! Du får gärna dela med dig av dina egna råd istället för att spela smartass!!! :shock:

 

Game #1791382630 - Tournament $20,000 R&A (NLH) - 15,000/30,000 No Limit

Texas Hold'em - 2006/11/08-01:30:37.2 (CST)

Table "$20,000 R&A 11" (MTT) -- Seat 4 is the button

Seat 4: dvdsaigon (414,084 in chips)

Seat 8: psychologist (483,416 in chips)

psychologist: Ante (1,500)

dvdsaigon: Ante (1,500)

dvdsaigon: Post Small Blind (15,000)

psychologist: Post Big Blind (30,000)

Dealt to psychologist [ Js ]

Dealt to psychologist [ Ad ]

dvdsaigon: Raise (397,584)

psychologist: Call (382,584)

*** FLOP *** : [ 4h Qc 3c ]

*** TURN *** : [ 4h Qc 3c ] [ Qs ]

*** RIVER *** : [ 4h Qc 3c Qs ] [ Jc ]

*** SUMMARY ***

Pot: 828,168 | Board: [ 4h Qc 3c Qs Jc ]

dvdsaigon lost 414,084 (showed hand) [ Ah 7c ] (a pair of queens)

psychologist bet 414,084, collected 828,168, net +414,084 (showed hand) [

Js Ad ] (two pair, queens and jacks)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag garvar åt folks råd här. :D

 

Jasså, vad roligt för dig! Du får gärna dela med dig av dina egna råd istället för att spela smartass!!! :shock:

 

Game #1791382630 - Tournament $20,000 R&A (NLH) - 15,000/30,000 No Limit

Texas Hold'em - 2006/11/08-01:30:37.2 (CST)

Table "$20,000 R&A 11" (MTT) -- Seat 4 is the button

Seat 4: dvdsaigon (414,084 in chips)

Seat 8: psychologist (483,416 in chips)

psychologist: Ante (1,500)

dvdsaigon: Ante (1,500)

dvdsaigon: Post Small Blind (15,000)

psychologist: Post Big Blind (30,000)

Dealt to psychologist [ Js ]

Dealt to psychologist [ Ad ]

dvdsaigon: Raise (397,584)

psychologist: Call (382,584)

*** FLOP *** : [ 4h Qc 3c ]

*** TURN *** : [ 4h Qc 3c ] [ Qs ]

*** RIVER *** : [ 4h Qc 3c Qs ] [ Jc ]

*** SUMMARY ***

Pot: 828,168 | Board: [ 4h Qc 3c Qs Jc ]

dvdsaigon lost 414,084 (showed hand) [ Ah 7c ] (a pair of queens)

psychologist bet 414,084, collected 828,168, net +414,084 (showed hand) [

Js Ad ] (two pair, queens and jacks)

 

Jag tror du precis har gjort alla på pf till vinnande turneringsspelare. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på vad du menar med lyckas. Finalbord? Topp tre? Vinna. Jag brukar välja MTT:s där det inte är så satans många med. Typ max 300 är lagom. Då kan man spela TAG-poker och ta sig till finalbordet utan att vara inblandad i allt för många all ins.

Säg fyra varav du blir synad två gånger som favorit.

Ska man vinna måste man ju vara beredd på några slantsinglingar.

Men är det bara otur med 80-20 situationer finns det väl inga råd att ge.

Jag brukar lira lite limit samtidigt som turren så blir man inte så förbannad om man åker med AK mot AQ.

Då blir grindadet som en påminelse om att livet går vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...