Gå till innehåll

Mer eller mindre varians i shortstackpoker?


mgps

Recommended Posts

är det mer varians i shortstackpoker? känns så.

Går inte att säga något för samtliga fall, men generellt så bör det vara så om alla spelar någorlunda som de ska.

 

Tänk exempelvis om alla spelare har 1Mbb respektive 1bb. I det första fallet så torde det bli flopp väldigt sällan pga den groteska positionsnackdelen, i det andra så ska det ju åtminstone vara all-in i 2bb potter i varje hand.

 

Det är möjligt att det finns några cykliska effekter under 100bb, men över det så torde varje extra bb leda till något mindre typiska potter pga den ökande positionsnackdelen.

 

marginella beslut är ju det man slipper om man lirar shortstack, själva ideén är ju att spela väldigt enkel poker alá "SEUPPFÖRHÄRKOMMERJAGOCHALLAMINAMARKERVARJEGÅNGJAGEMEDIPOTTEN".
'

Nu vet jag inte vilken sorts poker ni spelar, men när jag spelar så finns det alltid marginella beslut, oavsett stackstorlek. Möjligen med undantaget att man är pottcommitad med alla händer i bb. Men för alla situationer där det är rätt att spela några händer annorlunda än andra finns det marginella beslut eftersom vissa händer alltid kommer ligga på gränsen mellan raise/fold eller whatever.

 

Självklart blir det färre marginella beslut i shortstack eftersom det totala antalet beslut är mindre. Frågan är ju om det är mindre andel marginella beslut av den totala beslutsmängden samt om det är svårt att se vart gränserna går.

 

Om hög andel marginella beslut är ett problem över huvud taget vet jag faktiskt inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bidra med lite PT-statistik.

Har två databaser, en shortstack och en fullstack, med ca. 60k händer i varje fördelade på NL1k och 2k. Med shortstack menar jag köpa in 20 bb, fylla på vid 13 och dra från bordet vid 30. 14/12 i 6-max. Fullstack vanlig semilag 28/21.

 

Shortstack har har standard deviation/100 på 26.4 Big Bets och fullstack ligger på 56.2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det mer varians i shortstackpoker? känns så.

Går inte att säga något för samtliga fall, men generellt så bör det vara så om alla spelar någorlunda som de ska.

 

Tänk exempelvis om alla spelare har 1Mbb respektive 1bb. I det första fallet så torde det bli flopp väldigt sällan pga den groteska positionsnackdelen, i det andra så ska det ju åtminstone vara all-in i 2bb potter i varje hand.

 

Det är möjligt att det finns några cykliska effekter under 100bb, men över det så torde varje extra bb leda till något mindre typiska potter pga den ökande positionsnackdelen.

 

marginella beslut är ju det man slipper om man lirar shortstack, själva ideén är ju att spela väldigt enkel poker alá "SEUPPFÖRHÄRKOMMERJAGOCHALLAMINAMARKERVARJEGÅNGJAGEMEDIPOTTEN".
'

Nu vet jag inte vilken sorts poker ni spelar, men när jag spelar så finns det alltid marginella beslut, oavsett stackstorlek. Möjligen med undantaget att man är pottcommitad med alla händer i bb. Men för alla situationer där det är rätt att spela några händer annorlunda än andra finns det marginella beslut eftersom vissa händer alltid kommer ligga på gränsen mellan raise/fold eller whatever.

 

Självklart blir det färre marginella beslut i shortstack eftersom det totala antalet beslut är mindre. Frågan är ju om det är mindre andel marginella beslut av den totala beslutsmängden samt om det är svårt att se vart gränserna går.

 

Om hög andel marginella beslut är ett problem över huvud taget vet jag faktiskt inte.

 

Du menar även att detta är sant ändå:

 

Jag hatar shortstackar för att spelet blir så tråkigt, men älskar dem för att de oftast är lätta pengar. Du är välkommen att möta mig.

Att spela shortstack mot storstackar är det absolut enklaste sättet att hitta +EV i NLT. Att sen de flesta shortstackar spelar som krattor trots att det är relativt lätt att spela nästan oexploaterbart är en annan femma. Bra shortstackkort, all-in pre eller på floppen är ett rätt enkelt framgångsrecept där. Särskilt om det finns två eller flera storstackar i potten som kan beta ut varandra och ge en en massa trevlig gratisequity.

 

=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv började jag med mediumstackpoker i våras. Vid en session i början av min NL-karriär förlorade jag 7 st inköp i rad och gick ca 100$ back under ett par timmar (det är mycket med mina mått mätt). Jag beslöt då att börja spela shortstackpoker. Sen dess har negativa variansen varit betydligt mindre. Men kanske det är den positiva variansen som är större i shortstackpoker. :)

 

Men för att tala allvar så spelar jag ingen shortstackpoker. Jag spelar vanlig poker med minimi (nästan minimi) inköp. På de låga nivåer jag spelar så är raisandet så passivt att det går att spela som en i mängden med liten stack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...