Gå till innehåll

LCD-tv som datorskärm?


Bernt

Recommended Posts

Hur bra fungerar egentligen en LCD-tv som är tex 37" stor som datorskärm? Skulle det kunna vara en hållbar lösning? Fördelar/Nackdelar - egna erfarenheter?

 

Du får toklåg upplösning så det funkar inte tyvärr.

 

Det stämmer ju inte riktigt. De vanliga (läs, de som är ej full HD ready) har en 1366x 768 panel, det ska gå att få en upplösning på 1360x768 – vissa stödjer inte det via vga vill jag minnas. Sedan har vi de med en full HD ready panel, är betydligt dyarare (finns från 37 tum och upp), har en 1920x1080 panel – inte allt för illa skulle jag tro.

Ska man bara ha den som datorskärm så är möjligen denna (eller liknande) mer passande – 30 tum med upplösning på upp till 2560x1600.

 

Hur lång ifrån tror ni man kan sitta från en 30-32 tum LCD/dataskärm med upplösning på 1360x768 och fortfarande klart och tydligt se allt på skärmen (inklusive stats från PT/PO2) ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HD ready panel, är betydligt dyarare (finns från 37 tum och upp), har en 1920x1080 panel

 

Close but no cigare. För att få ha HD ready loggan så krävs följande

 

De krav som ställs för att produkten ska vara redo för HDTV (HD Ready) är:

 

1. Minst 720 horisontella linjer progressivt (720p) eller 1080 linjer interlaced (1080i) och 16:9-format.

 

2. Minst 1 komponentingång (YPbPr) och minst 1 DVI- eller HDMI-ingång. Även en adapter som möjliggör komponentvideo via VGA eller DVI går bra.

 

3. Ingångarna ovan ska kunna ta emot en upplösning på 1280 x 720 bildpunkter @ 50 och 60 Hz (720p PAL och NTSC) samt 1920 x 1080 bildpunkter @ 50 och 60 Hz (1080i PAL och NTSC).

 

4. DVI- eller HDMI-ingången måste vara HDCP-kompatibel.

 

Dvs en HD Ready TV ska klara minst 720p eller 1080i. Men vem fan vill köra interlaced?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den informationen var irrelevant här.

HD-ready loggan säger inget om vilken panel den har, om den kan matas med 1080p material utan att skala om. Finns väll knappt någon LCD idag som inte uppfyller kraven för den loggan. Den är så vitt jag vet bara till för svenssons/marknadsförare .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den informationen var irrelevant här.

HD-ready loggan säger inget om vilken panel den har, om den kan matas med 1080p material utan att skala om. Finns väll knappt någon LCD idag som inte uppfyller kraven för den loggan. Den är så vitt jag vet bara till för svenssons/marknadsförare .

 

Vad är irrelevant? Du påstår ju att

 

HD ready panel, är betydligt dyarare (finns från 37 tum och upp), har en 1920x1080 panel

 

Men en HD-ready tv behöver bara klara 720 horisontella linjer. En HD-ready skärm behöver inte ha en panel som klarar 1920x1080 (det är iofs det man).

 

http://www.eicta.org/files/PressRelease1-114214A.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den informationen var irrelevant här.

HD-ready loggan säger inget om vilken panel den har, om den kan matas med 1080p material utan att skala om. Finns väll knappt någon LCD idag som inte uppfyller kraven för den loggan. Den är så vitt jag vet bara till för svenssons/marknadsförare .

 

Vad är irrelevant? Du påstår ju att

Vad som är irrelevant är lägsta upplösning för att LCD/Plasma ska klassas som HD-ready etc. Det ligger inte i trådskaparens intresse, right?

 

HD ready panel, är betydligt dyarare (finns från 37 tum och upp), har en 1920x1080 panel

 

Men en HD-ready tv behöver bara klara 720 horisontella linjer. En HD-ready skärm behöver inte ha en panel som klarar 1920x1080 (det är iofs det man).

 

http://www.eicta.org/files/PressRelease1-114214A.pdf

Sant. Jag nämnde det eftersom att en sådan TV ger högre upplösning plus att den är mer framtidskompatibel. Den typ av TV brukar kallas Full HD-ready (du missade att ta med ordet full i citatet ;)).

DVD kommer att ersättas av bluray. Bluray kommer att visas i, så vitt jag vet, i 720p och 1080p i början. 1080p kommer väl senare vara standard. Om du vill ha bästa bild så bör du ha en TV som klarar av 1080p utan att skala ner bilden – har man en mindre TV blir det dock mindre viktigt. PS3 kommer att bla köra 1080p. När Tv-sändningar kommer i sådan kvalité har jag ingen aning om – lär dröja.

 

Tillägas kan också att HD-ready stämpel inte är någon vidare kvalitet stämpel. Känns som att det är som att säga att datorn är bra för att den är kompatibel med Windows XP.

 

Nu har vi kommit OT ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad exakt är det som skilljer i bildkvalite mellan en LCD och dataskärm förutom upplösningen? Gör detta stor skillnad? Vore ju coolt och kunna köra TV och data på samma skärm.

 

LCD har högre kontrast och lägre respons tid än datorskärmen – jag har bara tagit en titt på Dells datorskärm.

 

Det handlar väl om vad som är det primära, TV eller data.

 

Oavsätt om du väljer en LCD-TV eller datorskärm så kan du se på TV och surfa fp.nu på den – via tv-kort i datorn eller LCD:ens vga/dvi/hdmi-ingång.

 

Vill du gräva djupare så finner du säkert dessa två forum användbara, http://www.avforums.com/forums/index.php och http://www.minhembio.com/forum/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den typ av TV brukar kallas Full HD-ready (du missade att ta med ordet full i citatet ;)).

 

Jag missa iofs "Full", men problemet med Full HD-ready är att det inte är en standard så tillverkarna kan lägga in lite vad de vill i det. HD-ready är iaf standardiserat så man vet minimum av vad de klarar.

 

DVD kommer att ersättas av bluray.

 

Ja eller HD-DVD. Båda suger dock friskt pga att de är besudlade med massor av DRM. Tror faktiskt Bluray är värst när det gäller DRM, men eftersom Sony har varit med och tagit fram standarden så är man ju inte förvånad. Jag kommer inte köpa någon av dem förän jag är säker på att jag kan göra spelaren regions-fri. Jag vill kunna köpa filmer när jag är i USA och se dem här hemma.

 

Sen är det redan multispelare pågång som klarar båda HD-DVD och Bluray vilket är det ultimata. De Bluray och HD-DVD filmer som finns ute i USA är inte så imponerande i kvalitet. Stegetmellan dessa och DVD är betydligt lägre än vad steget från VHS till DVD var. Det jag har sett har inte imponerat på mig men man får hoppas att de blir bättre på att utnyttja de extra utrymmet så att det är lönt att uppgradera sin gamla spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...