Gå till innehåll

Vilken nivå ska jag börja på i FL?


Sven

Recommended Posts

Efter att ha spelat nästa uteslutande PLO i 8 månader börjar jag tröttna lite. Det har gått väldigt bra men suget har bara tagit slut. Testade PLO8 i några veckor men men det är inget jag vill spela i timmar. Så nu har jag börjat titta lite FL som jag började med för ett år sedan. Min bankrulle är inte helt imponerande mycket pga kontunierliga uttag men teoretiskt jag har ändå tillräckligt för att börja på en BB på $10. Nu vore det nog ganska dumdristigt men samtidigt vill jag inte börja harva på $0.5/1 nivån heller.

 

Jag känner att mina FL skills inte är helt ur gängorna kanske en aning avtrubbade.

 

Min fråga är väl riktad till FL spelare på nivån 1/2 - 3/6 om hur stora skillnaderna är i spelet. Vilken nivå bör jag börja på?

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet du din teoretiska bankrulle om du inte har koll på win-rate och std? Om du inte har lirat så mycket fixlimit verkar det ju otroligt att du skulle ha koll på det. Eller refererar du till 300BB?

 

Jag refererade till 300 BB +100BB (buffert), det framgick inte så bra. Är 300BB en bra riktlinje?

 

Menar du FL Texas eller FL Omaha?

Jag menade FL Texas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag refererade till 300 BB +100BB (buffert), det framgick inte så bra. Är 300BB en bra riktlinje?

Jag gillar den inte särskilt mycket iallafall, bättre att approximera och försöka avgöra praktiska effekter på ens liv. Om du exempelvis spelar short-handed eller vid väldigt aggressiva bord med 300BB i rullen är det bäst att du gillar spänning.

 

Jag ser inte direkt någon anledning till att du inte skulle kunna börja med 3-6. Motståndet är ju inte direkt några genier och det är ju bra om insatserna får dig lite nervös så att du inte somnar vid datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter precis i samma sits, har uteslutande hittils spelat PLO och NLHE men är lite sugen på att börja med FL hold em. Det jag funderar på är vågar man börja direkt med 6 max bord eller bör man börja lära sig spela 10 manna bord bra och sen gå över till 6 max eftersom det är mer marginella beslut.

Det känns som jag skulle utvecklas snabbare om jag började med 6 max eftersom man tvingas köra fler marginella situationer.

 

Hur är det med skillnader mellan kunskaperna. För mig känns det som om man kan spela 6 max bra är det inga problem att spela 10 manna bord men om man spelar 10 manna bord är detta ingen garanti för att klara sig shorthanded.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

beror ju mycket på vilket nätverk du spelar i.

 

På party tycker jag inte det är någon speciellt märkbar skillnad på 1/2-3/6. Högre vet jag inte för där spelar jag inte, men gissar att först där börjar man märka lite även om det troligen är dålig spel i stor utsträckning där också.

 

På de flesta andra ställen gäller nog mer att i alla fall hyffsade lirare spelar 2/4 3/6 medans resten spelar 1/2 alternativt lägsta som finns.

Detta är förmodligen mindre sant på Party eftersom det helt enkelt finns så många och alltså många dåliga spelare.

 

Ta en nivå om dan av de du nämde så kommer du nog känna dig ganska bekväm på 3/6

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter precis i samma sits, har uteslutande hittils spelat PLO och NLHE men är lite sugen på att börja med FL hold em. Det jag funderar på är vågar man börja direkt med 6 max bord eller bör man börja lära sig spela 10 manna bord bra och sen gå över till 6 max eftersom det är mer marginella beslut.

Beror ju lite på hur van du är vid att spela shorthanded i övrigt. 6-max bord bör inte vara något problem om du kan hitta passiva bord.

 

Ett potentiellt problem är att man kan gå väldigt bra eller väldigt dåligt rätt länge. Det gör att det är svårt att få någon vidare bra bild av sin förmåga under de första 10,000 händerna iallafall. Men när man väl vant sig vid att spela short-handed känns fullbord mest som en pina.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...