Gå till innehåll

BOK: "Ken Warren teaches Teas Hold'em" av Warren


Spud

Recommended Posts

Satt och bläddrade lite i boken som rubriken antyder och blev lite brydd, ni som har bättre koll på detta än mig kanske kan upplysa mig.

 

I avsnittet om preflopp odds så skriver han följande:

Of the 1326 total hands, 78 of them are pairs. one out of every seventeen hands you're dealt will be a pair (1326/78=17)

 

Ok, det låter ju bra. alltså 16 av 17 händer kommer då inte att vara ett par.

 

Sedan skriver han:

If you have absolutely no information about a player's hand, you know that odds are 16 to 6 that he does not hold a pocket pair. The unpaired hand is 2 2/3 more likely.

 

Vafalls är nu detta? vart fick han dessa siffror ifrån?

 

Är även en till grej som jag reagerade på. Jag har alltid räknat kortodds och dylikt med det enkla lilla hjälpmedlet som Nusseman visade: Att ta varje out*2 så får man en ungefärlig procent att ett kort ska komma.

Jag har då tänkt att en oparad hand preflopp har ca 36% chans att få ett par när floppen slänger upp 3 kort: (6*3)*2 = 36

 

Men enligt Ken:

Q: how often will you flop just one of your hole cards?

A: 26,939% of the time.

 

Argh, vad är det här? mina lilla pokervärld skakas om i sina grundvalar. Har själv suttit med miniräknare och det sätt jag räknar verkar ju vara korrekt. Så vad menar karln?

 

kära bullen, hjälp mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men enligt Ken:
Q: how often will you flop just one of your hole cards?

A: 26,939% of the time.

 

Argh, vad är det här? mina lilla pokervärld skakas om i sina grundvalar. Har själv suttit med miniräknare och det sätt jag räknar verkar ju vara korrekt. Så vad menar karln?

 

kära bullen, hjälp mig.

 

Jag tror han räknar ut sannolikheten för att exakt ett kort på floppen är ett av dina hålkort. Du räknar ut sannolikheten för att MINST ett är ett hålkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan skriver han:

Citat:

If you have absolutely no information about a player's hand, you know that odds are 16 to 6 that he does not hold a pocket pair. The unpaired hand is 2 2/3 more likely.

 

 

Vafalls är nu detta? vart fick han dessa siffror ifrån?

 

Pratar han om åttamanna spel= I så fall vet jag, annars inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejjen är att man oftare spelar ett pocket pair än en random hand utan par. Altså ändras statistiken när någon callat.

 

Jo, men han säger ju "absolutely no information about a players hand". Hur någon agerat preflopp tycker jag kan ge rätt mycket information. Fast om du läst boken så har du ju säkert rätt om vad Warren skrivit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade det här som stod lite tidigare:

1. There are 1326 different hold'em hands.

2. There are only six ways to make a pair.

3. There are sixteen ways to make an unpaired hand.

4. One-fourth of unpaired hands are suited.

 

Troligtvis är det väl härifrån han har fått siffrorna. Han syftar alltså isåfall på specifika par eller oparade händer

 

det han menar är alltså att t ex AA finns i följande sex kombinationer

A:club: A:diamond:

A:club: A:heart:

A:club: A:spade:

A:diamond: A:heart:

A:diamond: A:spade:

A:heart: A:spade:

 

medan då exempelvis AK finns i motsvarande 16 kombinationer.

 

Men jag kan ändå inte få något vettigt ur citatet:

 

If you have absolutely no information about a player's hand, you know that odds are 16 to 6 that he does not hold a pocket pair. The unpaired hand is 2 2/3 more likely.

 

Känns fortfarande som om det borde vara 16/17 chans (94%) att motspelaren inte sitter på ett par.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...