Gå till innehåll

Keramikmarker från MrChip


JollyTime

Recommended Posts

Tänkte lägga upp det här i en egen tråd, så att ni inte missar det. Tänk vad snäll man kan vara... :D

 

Det har snackats lite om Mr.Chip i marker-tråden, men eftersom det var ett gruppköp på g på chiptalk.net, så tänkte jag tipsa er lite om markerna, för man kan få dom billigare nu än om man köper dem från MrChip-sidan.

 

Fick precis mina provmarker nu och det är väl 3:e prototypen som dom gör nu. Det är kopior av årets WSOP-marker och dom är ruggigt snygga, kan jag meddela. Dom ska göra ett par ändringar, för att få dom mer lika orginalet, bl.a. så ska de gröna 25-markerna bli lite ljusare och så även de rosa 500-markerna. Sen skulle dom göra lite småändringar, mest för att förhindra "bleeding", vilket förmodligen kommer göras via en tunn vit linje runt om kanten.

 

Omdöme:

 

Utseende:

Så gott som perfekt. Markerna jag fick hade dock sträv yta, men man kan få med blank också, vilket jag nog kommer köpa.

 

Ljud:

Aaaah...så här ska det låta. Man hör direkt att det inte är några coin-inlay eller något annat tjafs här. Dom låter precis som keramikmarker ska låta.

 

Känsla:

Dom är ju lite lättare, men det är inget jag tänkte på direkt. Jag var inte så förtjust i den sträva ytan, så det blir blanka jag köper. Absolut inget fel på ytan eller så, men jag föredrar helt enkelt blanka.

 

Hållbarhet:

Här var jag lite orolig, så jag började tortyr-testa en av markerna. Jag släppte markern från samma höjd som pokerbordet ner på parkettgolvet säkert en 30-40 gånger...inte en repa. Lite förvånad blev jag så jag började testa högre höjder. Inget där heller. Det var först när jag släppte den från 1,5 meters höjd ner på marmorgolv som markern blev naggad i kanten. Försökte få själva markern att gå sönder genom att släppa den från mer än 2 meters höjd på marmorgolvet, men det enda som hände var att den blev naggad i kanterna. Stort plus för bra hållbarhet alltså!

 

Vad jag vet så kan du få markerna i sträv eller blank finish och du kan dessutom modifiera designen hur du själv vill. För den som pallar, kan man alltså designa markern helt själv, så länge man gör det i vektorformat och i CMYK-färger. Om man bara vill ändra på texten, så kunde MrChip ordna det åt en. För den som inte bryr sig om kostnaden, så kan man få aligned edgespots, något som man inte får på ChipCo ens! Minns inte hur mkt dyrare det var, men jag kommer nog själv att strunta i det.

 

Länk till diskussionerna på ChipTalk.net

ChipTalk.net

 

wsopreplicaovandc0.jpg

 

wsopreplicasnettht8.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt tänkt beställa såna marker. Får se först hur dom nya EPT markerna ser ut. Den designen tycker jag är sjukt snygg och stilren.

 

Hur fungerar gruppköpen egentligen? Är det bara att man skriver in vad man vill köpa på forumet så beställer Mr. Chip en stororder från fabriken och därför blir priset billigare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställde några. Det stör mig enormt att linjerna inte passar ihop.

Dom som går från sida till sida via kanten(Syns skapligt på andra bilden i första inlägget). Ser riktigt dåligt ut tycker jag.

Några som kanlinjen passar med ena sidans linjer så stämmer det inte hela vägen runt.

Lite störande också att mittentrycket är olika vridet från sida till sida och från marker till marker...

Annars gillar jag känslan av dom, men betalar man nästan 5kr st så tycker jag att man kan begära bättre monteringsarbete och passform.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställde några. Det stör mig enormt att linjerna inte passar ihop.

Dom som går från sida till sida via kanten(Syns skapligt på andra bilden i första inlägget). Ser riktigt dåligt ut tycker jag.

Några som kanlinjen passar med ena sidans linjer så stämmer det inte hela vägen runt.

Lite störande också att mittentrycket är olika vridet från sida till sida och från marker till marker...

Annars gillar jag känslan av dom, men betalar man nästan 5kr st så tycker jag att man kan begära bättre monteringsarbete och passform.

 

Jag fick med ett brev med markerna, där dom förklarade lite vad som skulle åtgärdas inför nästa provtryckning: bland annat centrering och vridning på mittentrycket (om jag inte minns fel).

 

Kantlinjer som passar med trycket får du inte ens på ChipCo marker, som kostar det dubbla och om du kollar på de marker dom använde på wsop så var de inte "aligned". Jag fick veta att det finns inget sätt att tillverka markerna (på ett ekonomiskt gångbart sätt) som garanterar att sidolinjerna passar, utan man får plocka ut de 10% ur produktionen som blir rätt av slump. Tror det kostade €0,25 extra per marker om du vill ha alla kantlinjer i fas.

 

 

Får se först hur dom nya EPT markerna ser ut. Den designen tycker jag är sjukt snygg och stilren.

 

Angående EPT-markerna, så har jag inte sett dom. Pallar du länka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv försökt mig på en helt egendesignad mark hos MrChip. Beställingen gick riktigt snabbt och smidigt. Kolla själva vad nördar uppvuxna på TV-spel hittar på:

 

http://www.chiptalk.net/forum/custom-chip-gallery/24165-paradroids-syn-fly-custom-ceramics.html

 

Herregud, vad det DU!?!?!?

 

Så otroligt töntigt och jag blir samtidigt så otroligt avundsjuk! Fan, nu vill jag också designa mina egna marker istället för mesiga WSOP-designen.

 

Kanske ska ha en Taylor Rain-serie, eller nåt? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kantlinjer som passar med trycket får du inte ens på ChipCo marker, som kostar det dubbla och om du kollar på de marker dom använde på wsop så var de inte "aligned".

Liten småsak, men WSOP använde Bud Jones-marker, som är plast med metallkärna. De hade sidor som passade resten av trycket.

 

I stand corrected. Misstog mig efter att ha sett Chipco (eller var det ngn annan stor aktör) som gjorde kopior av WSOP markerna och där var de inte uppradade rätt.

 

Hur mycket jobb var det att designa markerna? Man blir ju ruggigt sugen på att fixa till några själv. Såg en snubbe på Chiptalk som hade gjort kopior på Palms marker och dom var ju grymt snygga!

 

Jasons kopior av Palms

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...