Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Alla ni som läst harringtons böcker känner ju till begreppet M.

I böckerna så delar han in stackens M i 4(5) olika nivåer (zoner)

Green Zone 20+M

Yellow zone 10-20M

Orange Zone 5-10M

Red Zone <5M

Dead zone <1M

Nu till min fråga som gäller M och online MMT.

Jag känner att Red zone för mig börjar redan någonstans vid 7-8M och redan vid 12-15M känns det som orange zone.

Jag känner så därför att om min M är 5 så motsvaras det av ungefär 7,5xBB och i MMT's så verkar det vara lite för litet för att slippa bli synad av en big stack eller en annan shortstack. Känner att gränsen för att lyckas med en "Blind steal" med någorlunda hög sannolikhet är att man har runt 10BB dvs en M på runt 7.

Tror det beror på den högre agressiviteten i online turneringar.

Hur upplever ni andra det som tänker på begreppet M i era online turneringar? Hur är skillnaden mot Live turneringar? (har själv inte gjort så många live turneringar så jag kan själv inte göra några direkta jämförelser.)

Postad
Har för mig att han förutsätter ante.

En M är kostnaden för ett varv: Sb+BB+(ante*antal spelare).

Varför skulle M-begreppet vara annorlunda i onlineturneringar är live? Om Harrington (eller Magriel) ansåg det, så är jag övertygad att det skulle nämnas i boken.

Postad

Jag anser att Harringtons siffror inte är slagna i sten utan man måste självklart anpassa sitt spel till hur spelet är där man spelar.

Om man finner att det behövs ett M på 6 i stället för 5 för att befinna sig i röda zonen så är det helt rätt och anpassa sig till det. Det är inte fel och tillämpa andra definitioner för vilken zon man befinner sig i än vad Harrington tagit fram.

Man kan inte spela poker efter i förväg fastlagda regler hur man skall spela i varje given situation utan man måste anpassa spelet efter medspelarna.

Ju sämre spelare desto sämre respekt för andras händer brukar finnas. Finns många som kan syna en all-in för hela sin stack med KJ fast de inte lagt in en marker i potten på lågnivåturneringar på nätet. Respekten för folk som går all-in är ofta lägre i billiga turneringar.

Live har jag sett spelare som höjer med 3BB och sedan lägger sig mot ett omslag med endast 4 BB till i stacken.

Så rent generellt så måste man anpassa spelet till hur det är där man själv spelar. Det är inte fel och börja gå all-in med 10 BB i grytor - så gör alla duktiga på enbordsturneringar.

Så grebgokz spela med de nivåer på zonerna som passar de turneringar du spelar - de nivåer Harrington anger är de som gäller i de turneringar han spelar. Dvs dyra turneringar med duktiga spelare som har respekt för andras höjningar.

Postad

Tack för svaren.

Jagfortsätter nog att köra med mit M på runt 8 för att definiera min röda zon. Spelar mest turneringar på SvS och Bettson då på nivå max 100kr.

Spelade en turnering idag och går all-in med M på mellan 7 och 8 Blindarna är 50-100

Så jag skickar skickar in en raise (först in, inga limpare eller raisare före i mellan position) på ungefär 12BB och får två syner. 1 med marginellt bättre hand och en med marginellt sämre.

Grejen med dessa moves är ju att försöka vinna blindarna. Men det är svårt på dessa nivåer.

Faktiskt om man har en stor stack kan man ofta vinna blindarna med en höjning på 3-4BB när blindarna är 50/100 eller större men som short-stack verkar man inte få någon respekt alls.

Postad

Grejen med rödzonsgränsen är ju att ens förmåga att spela bra efter floppen börjar försvinna där nånstans. Har man 10 BB, betar 3 och får en syn kan man göra ett sista potbet på floppen, men det är också allt. Sen kan det ju i turboturneringar ofta vara så att hela bordet sitter med ~10 BB, då kan man gott vänta längre eftersom alla sitter i samma sits.

En storstack som sitter efter dig har ju en poäng med att sätta press på dig om du betar med 1/3 av din stack pre. Man får räkna med att han med en hand som har en janne vill ge en ett svårt val. Om det inte är en ren stöld och man är redo att lägga vid motjuck är det bättre att visa att man vill gå hela vägen istället för att bjuda honom på en massa gratis FE med en hand som kanske haft en bra chans att vinna.

Sen vill jag varna lite för tendensen att ta ställandet för långt. Att gå in i kategorisk ställ/vik-mode vid 12 BB är ett enkelt sätt att spela på där man slipper många svåra beslut. Det kan vara lite frestande att, särskilt om man inte är säker postflop, skjuta på gränserna åt det hållet. Men det är knappast lönsamt, så fall inte i den fällan. Ge dig istället chansen att antingen fatta kloka beslut när du stöter på motstånd eller åtminstone att (om lägena inte infinner sig) få ett par varv till med möjligheten att plocka upp en riktigt bra starthand.