Gå till innehåll

Allt om whiskytips!


TotalFarsa

Recommended Posts

Jag tycker att det har varit lite tunt med whiskytipsen ett tag.

Jag kan väl bumpa upp den här då med att rekommendera en 16-årig Bushmills Malt.

Det är en Irländsk whiskey som är lagrad på tre olika fat, bourbon, sherry och portvinsfat och som är riktigt god.

Ett tips för dom som inte gillar rökig whisky.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 86
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

rekommendera en 16-årig Bushmills Malt.

 

Instämmer! Har varit skeptiskt till Bushmills sedan jag drack den "vanliga" som jag tror är 10-årig. Den tycker jag smakar hostmedicin. 16-åringen däremot är fin.

 

När vi ändå snackar Irländskt så kan jag påminna om Connamara som jag nämde i något annat inlägg. En Irländare som är rökig och fin. Sen har Jameson en Suverän buteljering också som jag ska rekommendera när jag kommer på vad den heter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägger ut lite frågor & svar om whiskyköp från mackmyra så får vi se om det finns något intresse för ett samköp.

 

Hej!

 

Här kommer några frågor o svar som jag mailat en vän som undrade ungefär samma saker som du- kolla in dessa och återkom om du har fler frågor.

 

FRÅGOR&SVAR

 

1. På er hemsida anges att man kan bli Mackmyra Guldpartner genom att reservera ett fat Mackmyra Reserve. Innebär det att man också måste betala guldpartnermedlemskapsavgiften på 400 kr/år?

 

Svar: Ja - och per person som är aktiv fatägare.

 

2. Måste man vara partner för att få reservera ett fat Mackmyra Reserve?

 

Svar: En fatägare måste det alltid finnas som är aktiv- vill man sedan inte betala någon guldpartneravgift om man ex.vis inte bor så man tycker att man kan få ut tillräckligt mycket av det - så behöver vi ändå för fathyra, försäkringar mm ha åtminstone ha en fatägare per fat. Man kan max vara fyra fatägare på ett 30-litersfat eller max tio på ett 100-litersfat- men en person står alltid som huvudägare och tar skuldebrevet.

 

3. Lägsta lånebelopp anges till 8 400 kr. Reserverar man då ett 30-liters fat? När betalar man? Upprättas lånehandlingar?

 

Svar: Denna avgift är den för att reservera ett 30-liters elegant på ex-bourbon för 2004 års årgång - sedan stiger priset beroende vilket fat och destillat man väljer.

 

Först reserverar men fatet -vid anmälan via hemsidan/ på provning/besök p destilleriet/ringer oss. Efter detta får man hem ett brev som visar på reserveringen och där står det när man senast ska betala. Man får även i samband med detta en inbjudan till en fatfyllningsdagen (som vi varmt kan rekommendera att man är med på). När man betalat sitt fat, får sedan huvudfatägaren ett skuldebrev på beloppet...

 

4. Provsmakar man från sitt "eget" fat eller bara samma sort

(årgång/fat/lagringsalternativ) som man reserverat? (Är man hänvisad till kollektivprovningarna?)

 

Svar: Man testar sitt eget fat efter ett år, två etc. Se nästa fråga för mer svar.

 

5. Kostar det något att provsmaka om man har reserverat ett eget fat?

 

Svar: Ja, man betalar 20 kr per cl - för att man måste betala för sprit enligt svensk alkohollag när man dricker på ett ställe som har utskänkningstillstånd- när man provar sin whisky. Man bestämmer själv hur mycket man vill prova- 5, 10 el 20 cl.

 

Vill man sedan prova en tvåårig när ens whisky ex.vis har blivit treårig - då kan vi bistå med referensprover av tvåårig whisky från samma typ av fat o destillat som man har reserverat – och köpa dessa på plats till bra cl-priser (dvs referensprover finns alltid att köpa).

 

6. Såvitt jag kan förstå har man ett eget fat reserverat(namnmärkt) och inte bara en egen volym. Är det korrekt uppfattat?

 

Svar: Det är korrekt att ett fysiska fat är reserverat för dig - med din plakett på. Dock äger du inte själva fatet.

(I slutändan kanske man som fatägare en dag kan bli erbjuden att köpa sitt eget fat - men den servicen finns ännu inte.)

 

7. Motsvarar utlåningsbeloppet det slutliga priset för flaskorna man köper via Systembolaget? Påverkas priset av vid vilken tidpunkt (när) man tar ut flaskorna? Tillkommer alkoholskatten? Kan Systembolaget påverka priset?

 

Svar: Nej. Ja, eftersom det beror på alkoholskatten, SB:s avgifter och de aktuella momssatserna i Sverige då du kommer att köpa ut dina flaskor. Ja - se ovan. Ja - se ovan.

 

8. Betalar man hos Systembolaget eller avskrivs lånet?

 

Svar: Lånet betalas tillbaka efter det att man beställt och hämtat ut alla sina buteljer från SB - eller om man helt enkelt väljer att avsluta sin reservering.

 

9. Betalar man till Systembolaget vid delleverans eller avskrivs del av lånet? Om man betalar återbetalas då motsvarande del av lånet?

 

Svar: Man betalar vårt flaskpris (se hemsidan beroende på vilken sort) plus den aktuella alkoholskatten, momssatsen och SB-avgifterna, och man måste hämta ut alla flaskor man beställt. Ett exempel på kostnad: Idag kostar en flaska av elegant på ex-bourbon 450 kr per butelj - som 40-procentig och med dagens alla avgifter inklusive vårt leverantörspris.

 

Lånet betalas alltså tillbaka efter det att man beställt och hämtat ut alla sina buteljer från SB - eller om man helt enkelt väljer att avsluta eller tacka nej till sin reservering.

 

10. När kan man tidigast teckna sig för 2005 års årgång?

 

Svar: Någon gång i mars kommer nästa årgång att lanseras – men jag vet ej det exakta datumet ännu. Sätt upp dig som medlem (kostnadsfritt) på vår hemsida (om du inte redan är det) - då får du veta det så fort vi meddelar omvärlden om detta.

 

Hej igen!

 

Här har du priserna på Mackmyra Reserve från 2004:

 

Elegant Bourbon 8400 kr

 

Elegant Sherry 12 000 kr

 

Elegant Svensk Ek 22 800 kr

 

Rök Bourbon 10 800 kr

 

Rök Sherry 14 400 kr

 

Rök Svensk Ek 25 200 kr

 

Priset är på 30-litersfat, lagrat i Norrland, lägg till 1 200 kr på det fatet för lagring på Fjäderholmarna. Tillkommer gör också anmälningsavgiften på 450 kr samt 400 kr per påkopplad person per fat i guldmedlemsavgift.

 

Butikspris för 1 butelj (lagrad i Norrland/Fjäderholmarna) på SB idag med dagens alla avgiftsnivåer från 30-litersfat – om du lägger din whisky på 40%:

 

Elegant Bourbon 450/489 kr

 

Elegant Sherry 566/604 kr

 

Elegant Svensk Ek 912/950 kr

 

Rök Bourbon 527/566 kr

 

Rök Sherry 643/681 kr

 

Rök Svensk Ek 988/1027 kr

 

Det är inte baserat på någon lagringstid – bara på dagens kostnader och på inkluderat leverantörspriset som ligger fast - och lagringstiden är inkluderad hur lång tid du vill.

 

Mvh

Angela Forsgren D’Orazio

Whiskykonsult

Mackmyra Svensk Whisky AB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte en 21y Glenfarclas, Ardbeg Uigeadail samt en Glenmorangie Burgundy Wood Finish i helgen.

 

Alla var givetvis goda men den jag gillade bäst var den 21 åriga Glenfarclas. Helt otroligt god speyside whisky! Väldigt mjuk och len men samtidigt mycket smak (typ blommigt, gräddkola aktigt).

 

Ardbeg'en var givetvis rökig som förväntat så gillar man whisky från Islay så blir man inte besviken på denna 54,2% variant.

 

Något omdöme om Glenmorangien blir det inte eftersom jag då hade druckit förmycket whisky för att kunna ge ett korrekt omdöme... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vänner,

 

Mina kunskaper om Whisky är inte goda. Jag har köpt någon billig maltwhisky i Luxemburg när jag varit där (Glen Tallmore och någon annan sort som börjar med Glen) och dessa smakar helt OK, men jag måste nog erkänna att jag tycker Ballantines, Bells och Famous Grouse smakar ungefär likadant. Jag har inte haft tid eller tålamod att smaka mig fram till vad som är riktigt bra.

 

Senaste tiden har jag också druckit väldigt lite alkohol överlag, så det har aldrig varit aktuellt att lära känna fler sorter.

 

I dag har jag t.ex. druckit en sexpack folköl. Räcker gott, tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag tycker att det har varit lite tunnsått med whiskytipsen på sistonde, dags att dra igång den här tråden igen!

 

För grabbar med hår på bröstet som gillar kraftig och rökig whisky kan jag rekommendera Ardbeg Very Young. Det är en 6-årig whisky gjord enligt det gamla receptet, som den var fram till 1974 då den gjordes mindre rökig (till 35 ppm) för att passa blendindustrin bättre.

Nu är den tillbaka på 50 ppm igen... :twisted:

 

Den finns inte på systemet men det går bra att beställa från http://www.ardbeg.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snubblade över den här tråden och vill tipsa om min absoluta favorit, Johnnie Walker Pure Malt. Vissa (många?) rynkar säkert på näsan åt att det inte är en single malt men denna whiskyn är bortom underbar. *älska*

 

Lol, det här blev lite roligt för jag "läste" Johnnie Walker som Jack Daniels.

 

Wow en snubbe som älskar Jack Daniels det träffar man inte på ofta :)

 

Bredvid monitorn här står en Red Label, tycker den slinker ner ganska bra också men jag är ju ingen fantast av de "rökiga" ännu. Tror att mina smaklökar är för oskuldsfulla fortfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite smygreklam kanske men what ever.

 

Jag testade Glendronach 33åring i helgen. Det kommer en laddning på 100fl som redan är bokade denna vecka och den sista laddningen på 100fl till om tre veckor, i den finns det ca 50fl som är obokade just nu.

 

Vad kan man säga om whiskyn då? Jo helt underbar, den här highlanden är lagrad 33år på sherryfat vilket ger den en fyllig och fruktig whisky. Jag vet inte om jag ska säga bara 3000kr men det är inte överdrivet för denna flaska tycker jag iaf.

 

Det står mer om den på http://www.barrel.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt första inlägg på pokerforum.nu får bli om...whisky förstås... Jag älskar whisky och lär mig poker, men jag försöker hålla isär de två. Men nu... Efter en halvtimme i 7500 guaranteed på 24h igår hade jag fått AA, KK, lyckats köpa några blinds och...får AA igen. Lyckas få en relativt kortstackad snubbe all-in mot mig och tycker det är skönt när han visar något i stil med 7d9d. Självklart får han in färgen på river. Jag tiltar iväg resten på 44 handen efter och bestämmer mig för att det är dags att botanisera i whiskyskåpet. Finns det någon här som gillar någon eller några av mina favoriter och har ytterligare tips?

 

1. Oban Distiller's Edition

2. Longmorn 15

3. Balvenie Double Wood

 

För en billigare blend kan jag rekommendera Grand Bark, det var nog länge sedan en så billig en smakade så okej.

 

Och för alla rökfreaks - jag är riktigt nyfiken på hur Laphroaig Quarter Cask kommer bli. Enligt ryktet ska den vara grym!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite besviken att se en lista över rökiga utan Ardbeg. Lord of the Isles är en helt fenomenal Whiskey. Jag och Nusseman har en låda beställd av "världens rökigaste whiskey" också. Octomore heter den, görs av grabbarna på Bruichladdich och kommer ut i handeln om sisådär 6 år. I cant wait... Ska bli grymt härligt att återse Skottland igen för att hämta hem den lådan.

 

Finns en rökig Irländare ocskå som är en singelmalt vid namn Connamara. Den är rätt så fin tycker jag. Som brukswhiskey funkar Bowmore 12 årig men i övrligt tycker jag Bowmore blir sämre och sämre med åren.

 

Laphroigs 40-åring är en riktigt fenomenal whiskey det med.

 

Min favorit bland Bowmore är helt klart Bowmore Dusk. En whiskey lagrad på Bourdeux fat. En underbar dryck och väldigt spännande.

 

Bara en snabb inflik när jag såg lite om Bowmore. Men jag kan hålla med om att deras "standard" grejer tappar mer och mer ju mer Bowmore efterfrågas. Det tillverkas för mycket och när man inte kan hänga med produktionen så blir kvaliteten lidande helt klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min favorit bland Bowmore är helt klart Bowmore Dusk. En whiskey lagrad på Bourdeux fat. En underbar dryck och väldigt spännande.

 

Måste bumpa upp tråden, eftersom det är fredag. Jag provade Bowmore Darkest för några veckor sedan, jag hade jättehöga förväntningar. Besvikelse! Min "vanliga" Bowmore inköpt till reapris på en kryssning för nästan två år sedan står fortfarande oöppnad i skåpet. Just nu längtar jag bara efter att en slumpsändning Oban DE ska hitta vägen till Sverige. Dalwhinnie DE och Talisker DE har kommit i småsmå testpartier, borde det då inte snart vara Obans tur? :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 7 months later...

Vänner,

 

Vid min senaste utlandsresa köpte jag med mig ett antal flaskor whisky, men dessa börjar nu ta slut. Jag tänkte nu beställa några flaskor från någon internetbutik.

 

Är det någon som kan tipsa om en rökig whisky för ca €15? Senast köpte jag en flaska Johnnie Walker Red Label och den tyckte jag var riktigt god. Finns det möjligen någon annan blended whisky som är minst lika rökig eller möjligen mer rökig i denna prisklass?

 

Det tråkiga är att internetbutikerna är dyrare än priserna i Luxemburg. Där köper man t.ex. Johnnie Walker RL, Grants, Famous Grouse osv. för ca €10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...