Gå till innehåll

Rutiner vid beslut i poker


bjora857

Recommended Posts

Jag spelar shFLT 5/10.

 

Detta är ingen fråga om spelstrategi. Jag tror jag ofta vet hur man spelar rätt, om det är bäst att syna/folda/höja. Men problemet är att jag inte alltid gör det "rätta".

Då och då så:

 

-synar jag med en usel hand från SB.

-Drar på färgen trots att oddsen inte riktigt finns.

-Synar det där extra bettet på river trots att det inte är läge.

-Försöker bluffa nån som aldrig foldar.

 

Det är inga allvarliga fel, och det händer inte sååå ofta. men många bet små... äter upp winraten.

 

Och det är en trist känsla efteråt när man känner att man inte spelat optimalt. För egen del så händer det oftast när man har åkt på några smällar. Jag ser det inte som nån tilt, jo en tilt light kanske.

 

 

Min fråga är nu, hur undviker ni sånt här?

hur spelar ni så bra ni kan i varje situation?

 

Förhoppningen är lite brainstormande kring rutiner i hur man kan spela bättre med den kunskap man redan har.

 

tankar som har dykt upp här är:

 

prata med sig själv, motivera för sig själv varje drag.

t.ex. När man foldar så säger man till sig själv: jag foldar för jag har tredjepar och jag har inga egentliga drag.

 

Eller nu har jag 15 outs till färgen och två överkort, därför synar jag

 

Kolla på de tre knapparna och fråga sig själv:

 

Är fold ett bra alternativ?

Är call ett bra alternativ?

Är Raise ett bra alternativ?

 

jag kanske låter lite knäpp, men jag tror jag skulle behöva lite rutiner, för jag vet ofta vad som är rätt, men jag spelar inte alltid som jag borde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kan egentligen inte hjälpa dig nämnvärt då jag är likadan själv. Har börjat titta på hur j*vla mycket man förlorar i PT på sådana smågrejor. Titta hur förlorande 89o egentligen är eller ur tidig pos :D osv. Hoppas det ska hjälpa.

Men man borde ha som du säger någon slags rutin. Som typ ett formlär man fyller i i huvudet innan man får svaret från dom där små gråd är uppe. Jaja är Nyfiken på tips från andra.

 

 

/A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd, tror det här är ett vanligt problem. Människans förmåga till (över)tro (i det här fallen på de egna korten) är nog ganska allmän, krävs rejäl självdiciplin för att kunna koppla bort denna egenskap. Överspelade själv ett par QQ i morse trots JJ på floppen, fattade att jag satt mot en J men kunde inte släppa trots att jag inte hade odds för att syna flopphöjningen.

 

Det som ibland känns som pudelns kärna är att personer på en viss nivå inte bör spela de kort dom gör. Mina QQ i morse kostade 5BB preflopp att syna, J6o går med i mittenpos. Visserligen bara på 5/10 nivå, men vissa händer är svåra att förutse och då kommer övertron på de egna händerna att kosta. Hårt prefloppbetade höga pocketpar som möter floppen 468 rainbow och någon spelat 46o eller 57 blir kostsamma att möta. Kanske bara köpa läget att det tillhör pokern att topphänderna inte alltid betalar sig för att alla inte spelar som man tänker sig?

 

/Patfor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hör inte detta ihop med de gånger man har en svag form av tilt, i alla fall gör det så för mig. Man tänker lite fiskigt att " denna gången är det min tur att vinna detta". Eller lurar sig till att han sitter på svaga kort.

 

Gör också ofta misstaget att bluffa en obluffbar, jag lurar mig i tanken att han måste ju vika nu när jag jättetydligt som potten spelats måste träffat färg. Men trots det blir jag nersynad med TPTK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd, tror det här är ett vanligt problem. Människans förmåga till (över)tro (i det här fallen på de egna korten) är nog ganska allmän, krävs rejäl självdiciplin för att kunna koppla bort denna egenskap. Överspelade själv ett par QQ i morse trots JJ på floppen, fattade att jag satt mot en J men kunde inte släppa trots att jag inte hade odds för att syna flopphöjningen.

 

Det som ibland känns som pudelns kärna är att personer på en viss nivå inte bör spela de kort dom gör. Mina QQ i morse kostade 5BB preflopp att syna, J6o går med i mittenpos. Visserligen bara på 5/10 nivå, men vissa händer är svåra att förutse och då kommer övertron på de egna händerna att kosta. Hårt prefloppbetade höga pocketpar som möter floppen 468 rainbow och någon spelat 46o eller 57 blir kostsamma att möta. Kanske bara köpa läget att det tillhör pokern att topphänderna inte alltid betalar sig för att alla inte spelar som man tänker sig?

 

/Patfor

 

Kunde inte hålla med mer, på många sätt spelar folk "bättre" än den nivån de är på, jämfört med de fiskar som finns på samma nivå. Under min period som 5/10$ NL lirare så såg jag en sjukt annorlunda spelstil, folk vek sin hand när 3suited kort låg ute, spelade bara SC, höga kort eller PP mm. På många sätt var detta enklare att spela, du kunde med större sannolikhet räkna ut vad FI hade och oftare var det bara kickern som avgjorde.

 

Vad jag ville säga var väl att alldeles för ofta blir man förvånad vad folk spelat pre på under de låga borden, därför intalar man sig själv att han kan ha vad som helst, han kan fiska med vad som. Spelar man högre upp spelas bara premiumhänder och låga SC´s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner igen det som OP beskriver, men det finns en annan sida av myntet också. Är synen verkligen så dålig? Okej, att jaga drag som man inte har odds till är ju inte bra, men är problemet bara det så är det ju lätta att fixa. Det är ju lätta att räkna ut oddsen och följa resultatet.

Men man måste nog syna rätt mycket. Förmodligen mer än vad som instinktivt känns rätt. I en 10BB pott får man ha fel 9 gånger av tio, och med lite varians på det så är det inte konstigt om man börjar tvivla på sig själv.

Det finns så mycket fler misstag som kostar. Att tro att man ska få ett frikort om man höjer floppen mot bordets aggrotomte (den andra allså) är t ex en favorit hos mig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Drar på färgen trots att oddsen inte riktigt finns.

-Synar det där extra bettet på river trots att det inte är läge.

Jag misstänker att du felbedömmer här. Jag kommer inte ihåg senaste gången jag foldade ett färgdrag i limit när jag använde båda hålkorten. Skulle väl vara misclick eller på river där.

 

Har man garanterad showdown för ett bet till så ska du syna sjukt ofta om du har något som helst showdownvärde, så det är rätt svårt att syna för mycket i någon särskild utsträckning. Ska det vara en stor läcka måste du anstränga dig ordentligt.

 

-Försöker bluffa nån som aldrig foldar.

Det är dock en grej som är lätt att komma i obalans i. Den teoretiska proportionen värdebet:bluffar ska ju vara ungefär samma som bet:pott för synaren, med en bias mot ännu färre eftersom många "bluffar" faktiskt är bäst hand. Det är väldigt svårt att ta sig till rivern i texas med en hand som inte har showdownvärde alls.

 

Dock så tenderar många spelare att folda alldeles för mycket, så man kan justera upp bluffrekvensen en del. Men om du ofta hamnar på rivern med en bluff så spelar du troligen fel både där och tidigare i handen. Det är ok att semibluffa turn, men när någon synat där så synar de allra oftast rivern också.

 

 

Min fråga är nu, hur undviker ni sånt här?

hur spelar ni så bra ni kan i varje situation?

1) Jag har anställt en liten asiat som slår mig med bambuspö varje gång jag gör fel.

2) Nöter in rätt drag. Ibland tänker jag lite också. Men jag undviker det då det kan vara rätt jobbigt.

 

Förhoppningen är lite brainstormande kring rutiner i hur man kan spela bättre med den kunskap man redan har.

Gör upp en kort lista på vilka sorts händer han kan tänkas ha och hur din hand står mot dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att du felbedömmer här. Jag kommer inte ihåg senaste gången jag foldade ett färgdrag i limit

 

Har man garanterad showdown för ett bet till så ska du syna sjukt ofta om du har något som helst showdownvärde

sant sant, listan på misstag var lite ihopkrafsad. Det var inte det som var det viktiga. Men jag uppskattar svaren.

 

Och om du inte följer dem så måste du omedelbart sluta spela poker i en timme!

Den är bra. Kanske får börja med en kvart, fast å andra sidan ska det ju svida.

 

vilka händer kan han ha?
Ja det känns som en bra grej, som jag ska försöka jobba på.

 

Har funderat lite på om man kanske kan tänka: det här beslutet påverkar hela min framtid, bäst att du fattar det rätta. Fast det är ju svårt att lura sig själv, var 5 sekund...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...