Gå till innehåll

Att bo/jobba i Gibraltar/Spanien?

Recommended Posts

Postad

Letar efter en sajt som jämför levnadskostnader i diverse länder, främst intresserad av att jämföra Gibraltar/Sverige/Spanien. Har hittat en tabell med Big Mac Index, men Gibraltar/Spanien är inte med på den, har även fått höra att ett paket cigaretter kostar £1.50 i Gibraltar (ca 40-45 spänn i Sverige?), vilket också ska vara ett bra mått.

Länktips, tack! :)

Postad

Fick lite info av en tant på arbetsförmedlingen. Länk.

Skojig info:

Nationals from other EU member states are issued residence permits upon providing proof that they will not become a burden to the state.

And, of course, the door is always open to those with money to invest. If this is your case, then apply now to receive your official classification as a "High Net Worth Individual" or HNWI, as you'll be known by the local government. You will need to prove that you are wealthy, and you must provide two references, at least one of which must come from a bank.

De vill inte ha dit folk som går runt i en tunna med hängslen, men välkomnar de med lite fetare plånbok. Här hymlar vi inte med vår invandringspolitik iaf. :)

Postad

Jag är mer intresserad att få veta vad som krävs för att en amerikan med goda tillgångar ska få uppehållstillstånd i Sverige. Nån som vet? Skickade ett mail till migrationsverket för en vecka sen men inget svar än så länge. Sorry för OT Myssion!

Postad

De gånger jag varit till Spanien har Big Mac&Co kostat cirka 39-40 spänn har jag för mig. Överlag är mat, hotell och resor något billigare än i Sverige medan elektronik och CD:s har ungefär samma pris. Lönerna också snäppet lägre än i Sverige. Inga länkar på det, utan baserat på egna erfarenheter.

Postad
har även fått höra att ett paket cigaretter kostar £1.50 i Gibraltar (ca 40-45 spänn i Sverige?), vilket också ska vara ett bra mått.

Hur kan ett paket cigaretter vara ett bra mått? Det är ju mest skatt man betalar.

Postad
Röker man 50 paket i månaden är det ju en jättebra sak att jämföra.

Ja, precis som for ickerokare. Det blir precis lika bra om man for ovrigt roker 43 paket om dagen ocksa. Eller 37. Eller 92. Eller 2614. Eller 0.