Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

ag leder turneringen med ca. 200k vid detta läge det var ca. 35-40 kvar (om jag minns rätt) Jag har spelat tajt med vissa lösa inslag men har endast behövt visa händer då jag har stål. Så jag har en tajt image.

Hur ska man spela handen på bästa sätt??

PokerStars Game #6670627036: Tournament #33698259,

Hold'em No Limit - Level XIX (8000/16000) - 2006/10/17 - 19:19:23 (ET)

Table '33698259 126' 9-max Seat #8 is the button

Seat 1: Fathead2 (268376 in chips)

Seat 2: superking21 (325321 in chips)

Seat 3: crackingout (195411 in chips)

Seat 4: TripleD20 (502647 in chips)

Seat 5: darvartagan (1091159 in chips)

Seat 6: xxDREAMxx (605902 in chips)

Seat 7: SheaBabe (219052 in chips)

Seat 8: rowps (61816 in chips)

Fathead2: posts the ante 800

superking21: posts the ante 800

crackingout: posts the ante 800

TripleD20: posts the ante 800

darvartagan: posts the ante 800

xxDREAMxx: posts the ante 800

SheaBabe: posts the ante 800

rowps: posts the ante 800

Fathead2: posts small blind 8000

superking21: posts big blind 16000

*** HOLE CARDS ***

Dealt to darvartagan [As Kh]

crackingout: folds

TripleD20: folds

darvartagan: raises 32000 to 48000

xxDREAMxx: folds

SheaBabe: folds

rowps: folds

Fathead2: folds

superking21: calls 32000

*** FLOP *** [4c 3c Jc]

superking21: checks

darvartagan: bets 160000

superking21: raises 116521 to 276521 and is all-in

darvartagan: calls 116521

Postad

Vad har din överbet för positiv effekt som inte ett halvpottsbet ger? Halvpott är ofta en bra generell nivå för turneringar p.g.a. de grunda stackarna. På så vis undviker du att committa dig och uppnår nästan samma effekt som en helpottsbet ger.

Postad
Vad har din överbet för positiv effekt som inte ett halvpottsbet ger? Halvpott är ofta en bra generell nivå för turneringar p.g.a. de grunda stackarna. På så vis undviker du att committa dig och uppnår nästan samma effekt som en helpottsbet ger.

Eftersom det ligger 3 stycken klöver så skulle jag om jag var fi och hade A eller K i klöver kunna tänka mig att slå om all in med bara det draget när ngn bara halvpottar här. Min överbet för ju med sig att han lär ju veta att jag synar all in här. Vilket tar bort eventuella bluffar. Och jag tar absolut oftast ner potten här på floppen för jag kan inte se många händer han synar överbetet med. Sen om det är ev + eller - vet jag inte.

Men nu är jag ju absolut inget proffs eller lika bra spelare som många här på forumet, därför jag frågar...

Postad

Eftersom det ligger 3 stycken klöver så skulle jag om jag var fi och hade A eller K i klöver kunna tänka mig att slå om all in med bara det draget när ngn bara halvpottar här. Min överbet för ju med sig att han lär ju veta att jag synar all in här. Vilket tar bort eventuella bluffar.

Men du blir förmodligen inte av med action från en Ac-hand här ändå. Att han ställer med den handen är inte en bluff, eftersom han många gånger har bästa handen EV-mässigt mot din handdistribution. Alltså, din bet på floppen är inte för att bli av med äss-färgdrag, den är för att ta potten från t.ex. 88 och händer med låga klöver. Tänk på att floppen är minst lika scary för honom som för dig.

Postad

Eftersom det ligger 3 stycken klöver så skulle jag om jag var fi och hade A eller K i klöver kunna tänka mig att slå om all in med bara det draget när ngn bara halvpottar här. Min överbet för ju med sig att han lär ju veta att jag synar all in här. Vilket tar bort eventuella bluffar.

Men du blir förmodligen inte av med action från en Ac-hand här ändå. Att han ställer med den handen är inte en bluff, eftersom han många gånger har bästa handen EV-mässigt mot din handdistribution. Alltså, din bet på floppen är inte för att bli av med äss-färgdrag, den är för att ta potten från t.ex. 88 och händer med låga klöver. Tänk på att floppen är minst lika scary för honom som för dig.

Det e ju det jag menar.. att om jag halvpottar.. då slår han all in med Ac eller Kc. Då kan jag ju inte syna han fast jag leder på min kicker i de flesta fall.... om jag överbettar och commitat mig redan till potten då blir jag ju inte av med han men jag har ju skapat mig pottodds att syna hans all in då jag överbettat.. Kanske uppåt väggarna fel resonerat. Men om han foldar mot överbetet tillräckligt många gånger och jag vinner ett fåtal grr av dom gånger vi är all in mot varandra. Så undrar man ju om man har ngt EV+ i att göra så här eller om man bara är ute och tomtar sig.... kan ju säga om jag inte haft så rysligt mycket chips hade jag inte vågat gjort så här.. (antagligen varit all in pre då).

Postad
Det e ju det jag menar.. att om jag halvpottar.. då slår han all in med Ac eller Kc. Då kan jag ju inte syna han fast jag leder på min kicker i de flesta fall.... om jag överbettar och commitat mig redan till potten då blir jag ju inte av med han men jag har ju skapat mig pottodds att syna hans all in då jag överbettat.. Kanske uppåt väggarna fel resonerat.

Problemet med det resonemanget är ju att du inte VET att han har Ac- eller Kc-drag här. Han kan ju ha set/par/färg/tvåpar eller vad som helst som du drar i väldigt tunt/dött mot. Hade du sett att han suttit med AcJh här, så är det väl ett ok spel, men det vet du ju inte. Det där med att bluffa så att du ger dig odds att syna ett omslag brukar kallas Lex Storåker. Det är ingen bra grej.

Men om han foldar mot överbetet tillräckligt många gånger och jag vinner ett fåtal grr av dom gånger vi är all in mot varandra. Så undrar man ju om man har ngt EV+ i att göra så här eller om man bara är ute och tomtar sig.... kan ju säga om jag inte haft så rysligt mycket chips hade jag inte vågat gjort så här.. (antagligen varit all in pre då).

EV+ kanske det är, det vet jag inte, men det är garanterat inte maximerat EV mot fi:s möjliga händer.

Postad

Syftet med betet är att få honom att kasta allt som inte har träffat inkluderat underpar utan färgdrag. Han kommer ändå ställa in med de flesta par och höga färgdrag. 1/2- eller 3/4-pott gör det jobbet åt dig i nio fall av tio.

Postad
Jag tycker personligen att bettet preflop är för stort också.

3x BB för stort med AK? Att man inte ska beta 3x varje gång köper jag ibland 4 och ibland 5 grr oxå.. men lägre.. nej inte i min värld.

skillnad på turnering och cashgame ffs.

ofta blir 3-5bb för stort med förhållande till din stack i turrar. stackarna e så grunda där. 2,5-3bb är ofta lagom i mitten/slutskedet i turrar.. lika bet på flop. strax udner halvpot till halvpot tycker ja e lagom där, lite beroende på bräda.

är ju onödigt att comitta sig i onödan lixom.

Postad

3x BB för stort med AK? Att man inte ska beta 3x varje gång köper jag ibland 4 och ibland 5 grr oxå.. men lägre.. nej inte i min värld.

ofta blir 3-5bb för stort med förhållande till din stack i turrar. stackarna e så grunda där. 2,5-3bb är ofta lagom i mitten/slutskedet i turrar.. lika bet på flop. strax udner halvpot till halvpot tycker ja e lagom där, lite beroende på bräda.

Har du kollat på vad jag hade för stack?? Var min stack grund eller?? Läs innan du skriver ffs.

Postad

Har du kollat på vad jag hade för stack?? Var min stack grund eller?? Läs innan du skriver ffs.

Agree

Dubbla ett bet bara och du kan få syn av riktigt jobbiga händer, samt att det kan bli väl många som synar.

Du vill möta en max 2 FI denna hand och 3BB är korrekt, att floppbetet är högt håller vi med om, men stadrad att beta ut trots allt och vika för omslag.

Vad kan FI ha för att pusha denna typ av hand när vi visat stor styrka, kanske 1010-AA, träff på triss eller Ax (nötdrag)

Postad

Alltså, det funkar hur bra som helst att raisa 2,5-3xbb preflop djupt i turneringar. Sedan bettar man ut 40-60 % av potten på flop för att sedan kunna lägga sig mot omslag utan att vara comittad.

Det bygger på att du raisar "ofta" för att det ska vara lönsamt.

Postad
Alltså, det funkar hur bra som helst att raisa 2,5-3xbb preflop djupt i turneringar. Sedan bettar man ut 40-60 % av potten på flop för att sedan kunna lägga sig mot omslag utan att vara comittad.

Det bygger på att du raisar "ofta" för att det ska vara lönsamt.

exakt. men spelar man bara JJ+ och Aq+ så kan man väl slänga 3-5bb.. men då har man inte en suck i turrarna.

att slänga iväg ett 4-5bb raise djupt i en onlineturre är ju rena idiotin om man raisar ofta.