Gå till innehåll

Fick för mycket rakeback, måste jag betala tillbaka?


huggormen_

Recommended Posts

Spelade på en B2B site under september pga VIP Cash back Gold dealen. När månaden var slut fick jag istället vanlig cashback på $570. Så det blev en massa mailande med supporten innan jag efter 15 dagar fick den rätta Cash back dealen.

Var vid det tillfället ganska less på sidan, så jag tog och cashade ut rubbet. Nu har jag alla pengar på Neteller och dom kräver att få tillbaka dom $570 jag har fått för mycket. Måste jag betala tillbaka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moraliskt, ja. Juridiskt, ja. Men samtidigt så låter det som att det skulle vara ett extremt jobbigt projekt för B2B att stämma dig om du skulle vägra ge tillbaka pengarna. Men å andra sidan lär du ju inte få spela en hand till på det nätverket om du inte betalar tillbaka pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid betalningsmisstag skall betalningen som huvudregel återgå eftersom det inte finns någon rättsgrund för betalningen. Finns iofs en del undantag, men detta är inte ett sådant.

 

Principen kallas Condictio indebiti om ngn är intresserad.

 

Någon skrev att det blir svårt att kräva pengarna. Nja, dunka in en begäran om handräckning om låt den juridiska processen ha sin gång. Tar säkert lång tid, men de lär ju få sina pengar (med ränta)......

 

Ta och betala tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid betalningsmisstag skall betalningen som huvudregel återgå eftersom det inte finns någon rättsgrund för betalningen. Finns iofs en del undantag, men detta är inte ett sådant.

 

Principen kallas Condictio indebiti om ngn är intresserad.

 

Någon skrev att det blir svårt att kräva pengarna. Nja, dunka in en begäran om handräckning om låt den juridiska processen ha sin gång. Tar säkert lång tid, men de lär ju få sina pengar (med ränta)......

 

Ta och betala tillbaka.

 

För den lille juristen inom oss alla kan ju även nämnas då att Condictio inebiti principen ej bör bli tillämplig om den som "råkat" ut för misstagsbetalningen kan styrka att han anpassat sig efter pengarna. Dvs. att om han förväntade sig att få en utbetalning (vilket troligen torde vara fallet här om han väntar på sin cash back) och han kan styrka att han ansåg utbetalningen vara korrekt bör c. i.principen ej tillämpas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...