DNcrew Postad 13 Oktober , 2006 Rapport Postad 13 Oktober , 2006 Tänk dig följande scenario: Du sitter vid ett bord med totalt fyra spelare. En av spelarna är av mkt hög klass (regular på 50 100 - 150 300). De andra två är väldigt fiskiga (med limpspel på knappen etc etc). Kan det vara försvarbart att i princip folda allt utom top 20-30 % av händerna i small blind när alla lagt sig fram till dig och den kompetenta spelaren sitter på Big blind? Följande aspekter tycker jag är talar för beslutet att skita i marginella händer i sb: 1: Tidsaspekten. Du vill spela så många händer som möjligt mot fiskarna. Om du undviker att spela marginella händer mot den kompetenta spelaren så spelas fler händer per timme vid bordet och du får därmed fler händer mot fiskarna. 2. Utspelningsrisken: Tiltrisken/den psykiska energiåtgången varje blindkrig mot den kompetenta spelaren gör så att du inte spelar lika optimalt när du spelar mot fiskarna. Följande aspekter tycker jag talar emot att folda för ofta i sb: 1. Har man råd att ge upp ngt värde i short handed fixed limit? 2. Den kompetenta spelaren kan sätta dig på en mkt snävare handdistribution vid raise från sb, vilket i sin tur leder till att han kan äga dig ännu mer post flop... Kommentarer tages tacksamt emot. GÄRNA från Hjort, Bjorn och andra fixed limit legender på forumet. Citera
mikj Postad 13 Oktober , 2006 Rapport Postad 13 Oktober , 2006 2. Den kompetenta spelaren kan sätta dig på en mkt snävare handdistribution vid raise från sb, vilket i sin tur leder till att han kan äga dig ännu mer post flop... ? Du har ju bättre händer än BB generellt. Du menar att han kan sätta dig på en mykt snävare handdistribution och folda mer pf. Citera
DNcrew Postad 13 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 13 Oktober , 2006 Nej. Jag menar att om jag foldar oftare på small blind (än normalt) så kan han ju när jag väl raisar sätta mig på en mkt snävare handdistribution... Detta leder ju till att han när han väljer att spela en hand kan spela ut mig mer. Det finns ju fler floppar som jag rimligtvis inte KAN ha träffat. Att han kan folda lite mer liberalt när jag väl raisar är ju iofs väldigt sant! Edit: samtidigt free rollar han ju så att säga på alla big blinds han har fått gratis. Citera
Hjort Postad 13 Oktober , 2006 Rapport Postad 13 Oktober , 2006 Rätt ur vilket perspektiv då? Hur stor edge snackar vi om att han har här? Kan det vara försvarbart att i princip folda allt utom top 20-30 % av händerna i small blind när alla lagt sig fram till dig och den kompetenta spelaren sitter på Big blind? Kanske 30%, definitivt inte 20%. 1 har väl en poäng. 2 har det inte IMO, så jävla lättiltad är man väl ändå inte? Och om man är det kommer man ju ändå gå i maskin pga en massa trebetar från hold'em-guden till vänster. Dessutom är det ju bara att spela ganska rättfram så får man åtminstone en del värde. 2. Den kompetenta spelaren kan sätta dig på en mkt snävare handdistribution vid raise från sb, vilket i sin tur leder till att han kan äga dig ännu mer post flop... Det värdet kommer ju mest från att han viker sig med hopplösa händer snarare än att man tappar en massa potter till honom. Dessutom så borde ju inte den här situationen uppstå så ofta mtp de två genierna vid bordet. Citera
Saint_Bjorn Postad 13 Oktober , 2006 Rapport Postad 13 Oktober , 2006 1. Har man råd att ge upp ngt värde i short handed fixed limit? I princip nej. Du kan pissa ut lite imagevärde möjligen, rent taktiskt alltså, men jag gör det bara om bordet känns rätt och/eller jag är full. Citera
DNcrew Postad 13 Oktober , 2006 Författare Rapport Postad 13 Oktober , 2006 Dessutom så borde ju inte den här situationen uppstå så ofta mtp de två genierna vid bordet. Det är EXAKT det som mitt resonemang utgår ifrån. Jag ger inte upp så mkt värde i längden (eller jo i ett jättelångt perspektiv). Rätt ur vilket perspektiv då? Ur ett Vinna så mkt pengar per tidsenhet-perspektiv. Citera
Recommended Posts