Gå till innehåll

Mysterio provar bankrulle istället för skottning!

Recommended Posts

Postad

Då:

Spelat poker i ca 2 år. Framförallt Texas NL cashgame men även MTTs ibland med hyfsade resultat, även om ingen jätteklonk kommit ännu (över 10k$).

Eftersom jag har ett bra betalt arbete har jag inte varit så överdrivet intresserad av att ha en riktig bankrulle, oftast har jag istället degat in t ex 600$ och sedan spelat ett bord 2/4 och ett bord 1/2. Antingen gular jag (2 gånger av 3) eller så spelar jag upp till t ex 2000$ (1 gång av 3) och tar då ut allting samma kväll/natt.

Detta har funkat ok, även om det varit omöjligt att hålla koll på hur mycket man egentligen vinner/förlorar samtidigt som det är ganska jobbigt att blanda ihop sin privata rulle med pokern.

Under några perioder har jag bestämt mig för att inte ta ut när jag kommit upp till t ex 2000$ utan försöka bygga. 99% av gångerna har det dock slutat med att jag backat allt, efter att ha spelat på en alldeles för hög nivå för "rullen" (2/4 eller 3/6).

Nu:

Mina största problem när jag spelar är följande:

1. Ingen bankrulle/spelar för högt - Som jag nämnde tidigare så har jag inte spelat med riktig bankrulle hitills, samtidigt som jag spelat för högt de gångerna jag i alla fall försökt mig på en rulle.

2. Spelar för långa sessioner - väldigt ofta spelar jag koncentrerat och bra poker första 1-2 timmarna, för att sedan släppa starthandskraven helt och hållet och spela det mesta från de flesta positionerna. Självklart brukar detta sluta med att man hamnar i jättemaskin och förlorar det man har på de borden man sitter.

3. Hamnar för lätt i maskin/tilt - hänger ihop med att jag spelar för långa sessioner, efter en utdragning/dåligt spel av motståndaren så hamnar jag omedvetet i maskin men fortsätter spela vidare, vilket alltför ofta resulterar i att man förlorat det man sitter med på bordet.

4. Dålig koll på mig själv och motståndarna - jag tycker mig vara duktig på att förstå spelet och framförallt oftast ha bra koll på vilken handdistribution motståndaren kan sitta på. Tyvärr dokumenterar jag nästan aldrig detta genom t ex Notes eller via pokerprogram som PO.

5. Diciplin - alltför ofta spelar jag tveksamma händer från tveksamma positioner, detta tror jag har att göra med att jag ofta undervärderar mina motståndare och tycker mig kunna spela ut dom postflop. I vissa fall stämmer det men samtidigt får dom en edge av att jag sitter ur position, eller med en tveksam hand osv.

Framtid:

Bankrulle: Även om det inte blir 30x inköp så blir det 20x inköp. Jag stoppar in 2000$ i Ongamenätverket och börjar grinda 2-3 bord 0.5/1 NL. Kommer jag upp till 4000$ hoppar jag upp till 1/2$ NL.

Sessioner: Här gäller det att sluta i tid, efter 2 timmar vid borden är det dags för minst 30 minuter paus.

Maskin/Tilt: Förhoppningsvis minskar det i och med att jag kortar ner tiden på sessionerna, men ska även börja ta 5-10 minuters pauser efter hemska utdragningar alternativt stänga ner borden helt.

Dålig koll på mig själv/motståndarna - Har införskaffat PO så ska försöka få lite ordning på hur mina motståndare spelar samt hur jag själv spelar. Första gången jag använder detta program.

Diciplin: Ska spela flera bord (3 st), men skära ner på antalet starthänder samt spela dom mer koncentrerat/hårt när jag väl spelar dom.

Mål:

Flytta upp till 1/2 NL (4000$ rulle) innan december.

Spelar som sagt på Ongame och får tillbaka ca 40% av "bananerna". Kommer posta HHs från intressanta händer och löpande visa bankrullesiffror. Om ni har några frågor tveka inte utan ställ dessa så ska jag försöka svara :)

Bankrulle 2006-10-12: 2000$

Postad

Tack för alla lyckönskningar!

Omahagivar

Ok, eftersom jag arbetar dagtid vardagar så har det inte blivit något spelande ännu, dock blev det ett par Omahagivar med en kollega. För er som inte känner till Omahagivar så är det väldigt enkelt. Det spelas precis som vanliga Omaha (4 kort var, bästa femkortshanden vinner, du måste använda två hålkort). Skillnaden är att man bara delar ut korten och sedan vänder upp dom. Vi vänder på detta sättet:

Först vänder vi upp floppen, sedan vänder kollegan upp ett av sina hålkort, jag ett kort, han ett till och jag ett till. Sedan vänder vi upp turn, han vänder därefter det tredje hålkortet och jag likaså. Sist vänder vi såklart upp river, och det som är så roligt med Omahagivar är att oavsett vad motståndaren har så har man väldigt ofta outs till bättre händer.

Omahagivar kan man spela om allt möjligt och det är ett ruskigt maskinspel som kan bli riktigt dyrt om man har otur, eftersom vi inte är så jättesugna på att ta pengar av varandra så spelar vi om luncher där varje lunch är värd 70 kr. Vi kör så att vi börjar spela om 1 lunch, och förloraren efter varje runda får sedan alltid välja om man ska spela om 1 eller 2 luncher. Jag vann första omgångarna och tog en ganska stabil ledning med 5-0, efter det ville kollegan öka insatserna och vi körde om 2 luncher.

Kollegan var otroligt iskall idag och det var först vid ställningen 13 gratisluncher till mig som han vann sin första omgång med A-hög (ganska otroligt i Omaha), omgången efter vann han igen och han var nu bara skyldig mig 9 luncher. Vi körde då en om 3 luncher, dvs antingen 12 luncher till mig eller 6 luncher till mig. Spänningen var olidlig då vi smög upp våra hålkort.. när kollegan hade vänt upp sitt sista hålkort hade han tvåpar med KJ på bräda JT8K3, nu var det min tur att vända upp mitt sista hålkort och jag behövde hjälp. Jag hade 99xx och vann endast på 7a eller Q.. tyvärr hade kollegan en Q bland sina hålkort så det var inte många outs. Så det blev en smyyyg.. smyyg.. det är ett klätt kort!! smyg lite till klonk ship it Q!!! Kollegan var nu i jättegalopp. Vid ställningen 15 luncher till mig gav han upp och sa att nu var hans smärtgräns nådd. Eftersom vi inte spelar för att skinna varandra så erbjöd jag mig så klart att spela vidare, han fick bestämma insats.. men han kände sig alltför kall. Så nu kommer man njuta av luncherna nästkommande veckor!

Om onlinepokern går lika bra känns det lovande.

Bankrulle 2006-10-12: 2000$ + 15 luncher ;)

Postad

Hehe, en harlig historia, sa har brukar vara pokerkvallar ofta sluta, en annan hojdare ar Crazy Pineapple givar, dar du givetvis valjer vilket kort du ska slanga utan att titta. Snacka om att man kan hamna i maskin i det spelet :D

Postad

Laddade hem Poker Office 2 idag men har problem att få det att fungera med Betsson. När jag försöker köra igång live tracker får jag upp ett felmeddelande att jag måste köra Betsson från hårddisken, och inte web browsern. Men jag kör från hårddisken och har provat att ominstallera, men samma felmeddelande. Någon som varit med om liknande?

Postad

Då var första sessionen avklarad, spelade i ca 1.5 timme och tror det var rätt att kliva eftersom det ingår i min nya strategi, även fast det satt en fisk på ena bordet med rätt bra stack som såg 85% av flopparna och betalade av. Totalt slutade sessionen plus 274$ och jag spelade 3 bord samtidigt.

Det kändes lite konstigt att spela så lågt, eftersom man mest spelat 2/4 senaste månaderna.. men vänjde mig ganska fort och det är verkligen skillnad på de lägre nivåerna då folk tenderar att syna mycket mer och det är inte ofta man får omslag, detta passar mig perfekt då det oftast går att värdebetta varje gata när man tror sig leda.

Några intressanta händer:

Ongames HHs är lite knepiga då den visar spelarens hand först i slutet av HHn så får skriva ut det manuellt:

Min hand: A3

Texas Hold'em $1-$1 NL (Real Money), #1,125,195,387

Table Reykjavik, 12 Oct 2006 2:31 PM ET

Seat 2: smacka81 ($148.90 in chips)

Seat 3: HERO ($192.80 in chips)

Seat 4: akl8 ($26 in chips)

Seat 5: mojohat67 ($99 in chips)

Seat 8: kevT33 ($103.10 in chips)

ANTES/BLINDS

mojohat67 posts blind ($0.50), kevT33 posts blind ($1).

PRE-FLOP

smacka81 calls $1, HERO bets $4, akl8 folds, mojohat67 calls $3.50, kevT33 folds, smacka81 calls $3.

FLOP [board cards JS,2H,AS ]

mojohat67 checks, smacka81 bets $5, HERO bets $14, mojohat67 folds, smacka81 calls $9.

TURN [board cards JS,2H,AS,3S ]

smacka81 checks, HERO bets $26, smacka81 bets $52, HERO gör..?

Den här handen blev lite felspelad, egentligen kan jag lika gärna vika preflop men eftersom det är 5-handed och jag helst alltid spelar mina händer HU så försöker jag isolera. På turn tvåparar jag men är förmodligen en ganska enkel fold? Men spelar folk verkligen så uppenbart att dom miniraisar när dom träffar?

Gick att hämta HHs från PO, så blir det i fortsättningen. Konstigt nog htitade jag inte första HHn i PO.. verkar försvunnit?

Hand 1125227931, Started at 2006-10-12 20:36:38

Table Bangui: $1-$1 No Limit HE (Real)

Seat 4: Aeggy ($126,10 in chips)

Seat 5: Feron ($44,10 in chips)

Seat 6: connando ($93,30 in chips) (on the button)

Seat 7: HERO ($143,50 in chips)

Seat 9: Mikkah_4 ($105,70 in chips)

*** Blind Bet Round *** :

Dealt to HERO: Ah

Dealt to HERO: 8d

HERO : Post Blind ($0,50)

Mikkah_4 : Post Blind ($1)

*** Pre-Flop *** :

Aeggy : Call ($1)

Feron : Fold

connando : Call ($1)

HERO : Call ($0,50)

Mikkah_4 : Check

*** Flop *** : 6h 2h Jh

HERO : Bet ($3)

Mikkah_4 : Fold

Aeggy : Call ($3)

connando : Fold

*** Turn *** : [ 6h 2h Jh ] Kh

HERO : Bet ($9)

Aeggy : Call ($9)

*** River *** : [ 6h 2h Jh Kh ] 10s

HERO : Check

Aeggy : Bet ($10)

HERO : Raise ($65)

Aeggy : Call ($55)

*** SUMMARY ***

Pot: $156 | Rake: $2

Board: [ 6h 2h Jh Kh 10s ]

Aeggy lost $78

Feron lost $0

connando lost $1

HERO bet $78, collected $156, net $78 Shows [ Ah 8d ] (a flush, Ace high)

Den här handen var jag nöjd över för jag hade misslyckats med en bluff som jag spelade ungefär likadant mot fi bara ett par rundor tidigare. Tänkte därför att han borde känna sig bekväm med sin färg och värdebetta den, visade sig dock att han hade en urusel hand och hans syn på river tycker jag symboliserar spelet på 0.5/1.. dvs ta inte betalt med bästa handen men syna ner med sämsta handen.

Session: +274

Rulle: 2274$

Postad

Kul med fler som spelar på ongame! Får man fråga vad du nickar?

Första handen hade jag som du sagt slängt preflop. Hade där inte varit en limpare hade handen kanske varit spelbar, men absolut inte nu. På turn så hade jag checkat bakom. När de betar in i raisaren har de ofta ett set eller ett drag, i detta fall är färgdraget det mest troliga. Jag tycker att det bara är att slänga på turn, finns egentligen ingen hand du slår förutom en sjukt spelad KsQx eller nåt :roll: .

Postad
Kul med fler som spelar på ongame! Får man fråga vad du nickar?

Första handen hade jag som du sagt slängt preflop. Hade där inte varit en limpare hade handen kanske varit spelbar, men absolut inte nu. På turn så hade jag checkat bakom. När de betar in i raisaren har de ofta ett set eller ett drag, i detta fall är färgdraget det mest troliga. Jag tycker att det bara är att slänga på turn, finns egentligen ingen hand du slår förutom en sjukt spelad KsQx eller nåt :roll: .

Faktum är att jag skrev fel i HHn, eftersom jag foldade på turn så kunde jag inte i efterhand se i HHn vad jag hade men vet att jag hade A3 och inte A4. Med andra ord tvåparar jag på turn, det som gör handen lite intressant.. men visst är det fold ändå. Frågade i chatten efteråt om han hade flush och han svarade ja. Har editerat HHn nu så den stämmer.

Angående mitt nick så har jag mailat Betsson och bett dom ändra till Mysterio. Så det är vad jag kommer nicka på Ongame..

Postad

Blev en session på 2 timmar ikväll, fortfarande 3 bord och flöt på helt okej.. ca 300 händer och en vinst på 343$.

Två ganska intressanta JJ-händer och en AA-hand, den första slutade inget vidare den andra desto bättre:

Kommentarerna ligger under HHn.

Seat 1: akl8 ($32,60 in chips) (on the button)

Seat 2: runuts2 ($28,20 in chips)

Seat 4: gforce. ($100 in chips)

Seat 6: SootedPower ($219 in chips)

Seat 9: HERO ($357,70 in chips)

Dealt to HERO: Jh

Dealt to HERO: Jc

runuts2 : Post Blind ($0,50)

gforce. : Post Blind ($1)

*** Pre-Flop *** :

SootedPower : Fold

akl8 : Call ($3)

runuts2 : Call ($2,50)

gforce. : Raise ($10)

HERO : Call ($8)

akl8 : Fold

runuts2 : Fold

*** Flop *** : 6s 4h 4c

gforce. : Bet ($20)

HERO : Raise ($40)

gforce. : Raise ($69)

gforce. : All In ($89)

HERO : Call ($49)

*** Turn *** : [ 6s 4h 4c ] 8c

*** River *** : [ 6s 4h 4c 8c ] 9d

*** SUMMARY ***

Pot: $204 | Rake: $2

Board: [ 6s 4h 4c 8c 9d ]

akl8 lost $3

runuts2 lost $3

gforce. bet $100, collected $204, net $104 Shows [ As Ad ] (two pairs, Aces and fours)

SootedPower lost $0

HERO lost $100 Shows [ Jc Jh ] (two pairs, Jacks and fours)

Svårt att slinka men ska inte vara omöjligt.. hade en liknande med KK mot AA igår, men oftast måste man tyvärr betala av när motståndaren endast har 100 bb. Oftast brukar motståndarna på den här nivån göra ngn mesbet på floppen när dom har AA, den här motståndaren var mer kompetent och bettade ut.. annars han hade nog inte dubblat.

Table US-SNIPERs HE: $1-$1 No Limit HE (Real)

Seat 4: Ciccilia ($107,50 in chips) (on the button)

Seat 5: Lemonface1 ($186,10 in chips)

Seat 6: SootedPower ($99 in chips)

Seat 9: HERO ($243,60 in chips)

Dealt to HERO: Js

Dealt to HERO: Jd

Lemonface1 : Post Blind ($0,50)

SootedPower : Post Blind ($1)

*** Pre-Flop *** :

Ciccilia : Fold

Lemonface1 : Raise ($9)

SootedPower : Fold

HERO : Call ($6,50)

*** Flop *** : 4h 2d 3c

Lemonface1 : Bet ($11)

HERO : Raise ($22)

Lemonface1 : Call ($11)

*** Turn *** : [ 4h 2d 3c ] Jh

Lemonface1 : Bet ($33)

HERO : Raise ($66)

Lemonface1 : Raise ($121,60)

Lemonface1 : All In ($154,60)

HERO : Call ($88,60)

*** River *** : [ 4h 2d 3c Jh ] 8c

*** SUMMARY ***

Pot: $372,20 | Rake: $1

Board: [ 4h 2d 3c Jh 8c ]

Ciccilia lost $0

Lemonface1 lost $186,10 Shows [ Kc 10c ] (a King high)

SootedPower lost $1

HERO bet $186,10, collected $372,20, net $186,10 Shows [ Jd Js ] (three Jacks)

Här är det bara att tacka och ta emot, vet inte riktigt vad fi sysslar med på turn efter min höjning.. men känns som överkurs på 0.5/1 att göra ett sånt move. Brukar vanligtvis inte miniraisa men efter att han bara synar på flopp så är jag rätt säker på att jag har bästa handen och när han bettar ut på turn sätter jag honom på 99-TT och han vill se var han står..

Hand 1129751829, Started at 2006-10-13 20:19:41

Table US-SNIPERs HE: $1-$1 No Limit HE (Real)

Seat 1: akl8 ($32 in chips)

Seat 2: runuts2 ($25 in chips)

Seat 4: Ciccilia ($99 in chips)

Seat 6: SootedPower ($97,50 in chips)

Seat 9: HERO ($439,70 in chips) (on the button)

Dealt to HERO: Ac

Dealt to HERO: Ad

akl8 : Post Blind ($0,50)

runuts2 : Post Blind ($1)

*** Pre-Flop *** :

Ciccilia : Bet ($3)

SootedPower : Call ($3)

HERO : Raise ($9)

akl8 : Fold

runuts2 : Fold

Ciccilia : Call ($6)

SootedPower : Call ($6)

*** Flop *** : 4d 2h 7d

Ciccilia : Check

SootedPower : Check

HERO : Bet ($25)

Ciccilia : Call ($25)

SootedPower : Call ($25)

*** Turn *** : [ 4d 2h 7d ] Qd

Ciccilia : Check

SootedPower : Bet ($20)

HERO : ... gör vad?

Den här handen är ganska intressant tycker jag och jag tycker att jag gör mitt största misstag preflop, jag missade helt att det var en syn efter höjning och trodde endast jag hade en fi mot mig. Annars slår jag förmodligen om till 12 och spelar förmodligen potten HU. På turn känner jag mig rätt slagen men har nötflushdraget/överpar samt en djup stack medans båda fi endast har 60bb kvar..

Kommentarer?

Session +343$

Rulle: 2617$

Postad

Precis avslutat en session 3-bord.. gick åt helvette i början och förlorade 200$ lite fort men lyckades arbeta tillbaka allt. Lite arg på mig själv för släppte starthandskraven för mycket märkte jag under tiden jag försökte jaga tillbaka vinsten.. men löste sig iaf och det känns riktigt skönt. Postar några HHs senare.

Postad

Table Olomouc: $1-$1 No Limit HE (Real)

Seat 0: nonosbtz1 ($127 in chips)

Seat 3: Capt Sukout ($267,70 in chips) (on the button)

Seat 4: HERO ($280,75 in chips)

Seat 5: jeweytomko ($100 in chips)

Seat 9: PantseLama ($99 in chips)

Dealt to HERO: 9s

Dealt to HERO: As

derran : Post Blind ($0,50)

jeweytomko : Post Blind ($1)

*** Pre-Flop *** :

PantseLama : Fold

nonosbtz1 : Fold

Capt Sukout : Bet ($4)

HERO : Call ($3,50)

jeweytomko : Fold

*** Flop *** : 5s 3s Ah

Capt Sukout : Bet ($7)

HERO : Call ($7)

*** Turn *** : [ 5s 3s Ah ] Ad

Capt Sukout : Bet ($20)

HERO : Gör vad....?

Fi har bra koll och visat upp bra händer de gånger han bettat varje gata som nu, på turn har jag triss med dålig kicker samt nötflushdraget. Ska jag slå om här eller syna? Och om jag bara synar och färgen inte kommer, bör jag värdebetta trissen?

Postad

Ok då var nattens sista session avklarad. Blev 3 bord som vanligt och ungefär 300 händer. Slutade +400$ så är ruskigt nöjd.

Två viktiga händer i början av sessionen:

Hand 1130913472, Started at 2006-10-14 00:49:25

Table Lexington: $1-$1 No Limit HE (Real)

Seat 1: paavo83 ($343,60 in chips)

Seat 6: skydrago ($85,20 in chips) (on the button)

Seat 7: aerialnut ($86,80 in chips)

Seat 8: HERO ($100 in chips)

Dealt to HERO: 4h

Dealt to HERO: Qh

aerialnut : Post Blind ($0,50)

derran : Post Blind ($1)

*** Pre-Flop *** :

paavo83 : Call ($1)

skydrago : Fold

aerialnut : Call ($0,50)

*** Flop *** : 7d 10h 3h

aerialnut : Check

HERO : Bet ($2)

paavo83 : Call ($2)

aerialnut : Call ($2)

*** Turn *** : [ 7d 10h 3h ] 9h

aerialnut : Check

HERO : Bet ($8)

paavo83 : Raise ($70)

aerialnut : Raise ($83,80)

aerialnut : All In ($83,80)

HERO : Raise ($89)

HERO : All In ($97)

paavo83 : Call ($27)

*** River *** : [ 7d 10h 3h 9h ] 9s

*** SUMMARY ***

Pot: $285,80 | Rake: $1

Board: [ 7d 10h 3h 9h 9s ]

paavo83 lost $100 Shows [ 8h 6h ] (a flush, ten high)

skydrago lost $0

aerialnut lost $86,80

HERO bet $100, collected $285,80, net $185,80 Shows [ 4h Qh ] (a flush, Queen high)

Det går att vika färgen på turn, men jag gör det inte på denna nivå om inte stackarna är djupare. Den tredje FI, "aerialnut" hade förövrigt 68 för stege

Lite senare på samma bord:

Hand 1130941725, Started at 2006-10-14 00:56:17

Table Lexington: $1-$1 No Limit HE (Real)

Seat 1: paavo83 ($213,10 in chips)

Seat 7: KELLY1977 ($104,60 in chips)

Seat 8: HERO ($290,60 in chips) (on the button)

Dealt to HERO: 9h

Dealt to HERO: Ad

paavo83 : Post Blind ($0,50)

KELLY1977 : Post Blind ($1)

*** Pre-Flop *** :

paavo83 : Call ($2,50)

KELLY1977 : Call ($2)

*** Flop *** : 2s 10d 9c

paavo83 : Bet ($5)

KELLY1977 : Fold

HERO : Raise ($14)

paavo83 : Call ($9)

*** Turn *** : [ 2s 10d 9c ] 9d

paavo83 : Check

*** River *** : [ 2s 10d 9c 9d ] Qc

paavo83 : Check

HERO : Bet ($35)

paavo83 : Raise ($125)

HERO : Call ($90)

*** SUMMARY ***

Pot: $286 | Rake: $1

Board: [ 2s 10d 9c 9d Qc ]

paavo83 lost $142 Shows [ 4h 4c ] (two pairs, nines and fours)

KELLY1977 lost $3

HERO bet $142, collected $286, net $144 Shows [ Ad 9h ] (three nines)

Samma fi som gjorde överbeten i förra potten med sin färg, enligt PO spelade han 85% av alla händer samt verkade allmänt tiltad efter den stora potten tidigare. Men var ändå en riktig kvidsyn och var rädd för att jag låtit honom dra gratis till stegen alternativt att han hade T9, vilket jag trodde mest. Hans checkraise är modig och fungerar bra om jag har t ex AT eller AQ.

Session: +402$

Rulle: 3019$

Edit: Ändrade kommentaren från stege till färg i HH1 på paavo83.

Postad
Gillar FIs mega överbet med sin stege, undrar vad han får syn av..

Vad jag kan se har han också färg?

paavo83 lost $100 Shows [ 8h 6h ] (a flush, ten high)

Du har helt rätt, var den tredje fi som hade stege med 68 (syns inte i HHn). Ja då är ju inte hans överbet helt fel eftersom han hade fått betalt av honom i alla fall om inte jag också haft färgen.

Postad

Då hade man första riktiga backsessionen igår då jag lyckades bryta mot i princip alla regler jag satt upp :(.

Började med att backa runt 500$ på lite sköna utdragningar kombinerat med dåligt spel, lyckades bland annat förlora 300$ med KK (varav hälften var mot AA preflop)... man kan kort o gott säga att det mesta gick helt fel.. när jag var nere på 700$ back så började jag bryta mot alla regler och hoppade in på ett HU bord 0.5/1 och ett 1/2 HU bord och siffrorna från PO försvann någonstans i dimman... Samtidigt hade jag också spelat i ca 6 timmar så blev alldeles för lång session. Den här gången hade jag dock tur och lyckades gneta tillbaka ett par hundra på HU-borden så slutade "endast" -500$

Från och med nu ska jag stenhårt hålla mig vid reglerna:

* Endast 0.5/1 NL (högst 3)

* Inga HU-bord

* Försöka undvika marathonsessioner

* Spela färre starthänder

Session: -509$

Rulle: 2510$