Gå till innehåll

Regler för tillfälligt boende i Sverige?


Pokershark

Recommended Posts

Jag har fått några frågor av en person från USA som delvis vill bo i Sverige och då jag inte är säker själv så tänkte jag att det möjligtvis finns någon här på forumet som har bättre koll än mig. Tack på förhand!

 

Kan någon från USA hyra fastighet i Sverige?

 

Kan den personen öppna ett svenskt bankkonto?

 

Kan den personen få något slag av officiellt svenskt ID-kort utan att vara tvungen att bli svensk medborgare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en väldigt bra länk för sådana frågor 8-)

Jo men den täcker ju inte in allt. Om vi skiter i första frågan för det bör ju inte vara några problem att hyra hus i Sverige och inriktar oss på de andra.

 

Kan en Amerikan öppna ett bankkonto i Sverige? Borde gå tycker jag utan att ha kollat upp det.

 

För att få ett Svenskt officiellt ID-kort bör man väl rimligtvis vara Svensk medborgare med Svenskt personnr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en väldigt bra länk för sådana frågor 8-)

Jo men den täcker ju inte in allt. Om vi skiter i första frågan för det bör ju inte vara några problem att hyra hus i Sverige och inriktar oss på de andra.

 

Kan en Amerikan öppna ett bankkonto i Sverige? Borde gå tycker jag utan att ha kollat upp det.

 

För att få ett Svenskt officiellt ID-kort bör man väl rimligtvis vara Svensk medborgare med Svenskt personnr?

ID-Kort: Njae, svenskt personnummer behövs, men inte svenskt medborgarskap.

Amerikanen måste börja med att mantalsskriva sig i Sverige, då får han svenskt personnummer på momangen i princip.

Att hyra hus/bostad är nog egentligen inga problem. Beror ju på vad värden ställer för krav. (garantihyra eller borgen?)

Men jag är inte säker på vad Skatteverket ställer för krav på amerikanska medborgare för att dom ska få mantalsskriva sig här. Kan krävas att man t.ex. har jobb?

 

Ah, (sökte lite) nu hittade jag:

Flyttning till Sverige

Flyttar du till Sverige och ska bo här ett år eller mer, ska du normalt vara folkbokförd i Sverige.

Om du flyttar in från ett annat nordiskt land ska du ta med dig ett internordiskt flyttningsbetyg. Det får du från den lokala folkbokföringsmyndigheten där du varit bosatt.

 

Uppehållstillstånd

Om du inte är svensk eller nordisk medborgare behöver du uppehållstillstånd. Icke EU-medborgare söker uppehållstillstånd hos svensk ambassad eller konsulat."

http://www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/flyttain.4.18e1b10334ebe8bc80002966.html

 

... och vad som krävs för uppehållstillstånd vet jag inte.

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...