Gå till innehåll

Hjälp mig fästa högtalarna på väggen


Myssion

Recommended Posts

Tänkte skruva upp surroundhögtalare på väggen. Det är en gipsvägg, men högtalarna är ju knappast tunga (inte mer än ca 7x7x15cm stora). Går det att helt enkelt bara borra och sedan skruva i med vanliga skruvar, eller måste man ha något särskilt väggbeslag som gör att det fäster på baksidan?

 

Myssion med tummen mitt i handen... :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och har du inte använt denna slags gipsskruv (mollyskruvar) tidigare så ska du be någon om hjälp. Iallafall om du har tummen mitt i handen. IMO är de djävulens påfund.

 

/TF *edit* Såg nu att du hade tummen mitt i handen. Du vill inte göra fel med dessa då de lämnar fula hål eftersig om du tvingas börja om från början. Problemet för den ovane är att det är svårt att avgöra vad som sker bakom gipsskivan då du skruvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: Läste att högtalarna var tunga. Så jag har ändrat mitt inlägg

 

De plastpluggar som gdaily visar kommer troligtvis att hålla. Mollyplugg som TF yrar (Mollyskruvar eller vad han skrev) om behöver du troligtvis inte eftersom de är mer gjorda för tyngre saker som taklampor m.m.

 

här kan man också göra om man vill ta ut mollypluggar :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och har du inte använt denna slags gipsskruv (mollyskruvar) tidigare så ska du be någon om hjälp. Iallafall om du har tummen mitt i handen. IMO är de djävulens påfund.

 

/TF *edit* Såg nu att du hade tummen mitt i handen. Du vill inte göra fel med dessa då de lämnar fula hål eftersig om du tvingas börja om från början. Problemet för den ovane är att det är svårt att avgöra vad som sker bakom gipsskivan då du skruvar.

 

De som gdaily visar kommer troligtvis inte att hålla. Köp de i metal dvs mollyskruvar plus en mollytång. Blir det fel så dra inte ut dem för då åker hela vägen med utan slå bara in de i vägge så kan de som river ner väggen plocka upp dem. Men du kommer att bli tvungen att spackla.

 

Har en mollytång om du vill låna :D

 

Edit: Så här kan man också göra om man vill ta ut mollypluggar men det är inte rätt :D

Förbannad, förbannad, förbannad vare Martin Timell för att han har gjort hobbysnickare av halva befolkningen :? Jag häfvdar fortfarande att mollyskruvar ska man inte ge sig på, ens med mollytång, om man har tummen mitt i handen. Vet du hur snett min 42" plasma sitter Cheunce? :lol:

 

Välkommen tillbaka från grodätarland förresten!

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen tillbaka från grodätarland förresten!

 

Tack :D

 

BTW så heter det mollyplugg och inte mollyskruv. Sen underlättar det om man mäter rätt innan man sätter upp skaker. En TV lär ju falla ner om man tar vanliga plastpluggar så jag förstår att du tog mollypluggar. Har bara använt dem en gång och det gick bra oc jag har tummen mitt ihanden :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om saker inte är för tunga och kraften i huvudsak kommer neråt (inte utåt) fungerar det ofta att fuska med vanlig gipsskruv.

Molly använder jag bara till riktigt tunga saker (typ skåp) som annars drar ur skruven ur väggen.

 

Som överkurs kan den händige få beskriva hur man fäster ett tungt handfatsskåp i badrum med dubbla gipsskivor + kakel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Molly är överlägset bäst och skitenkelt att använda, både med och utan fusktången. Se bara till att du väljer rätt plugg för din vägg, dvs kolla om du har enkel- eller dubbelgips.

 

Som överkurs kan den händige få beskriva hur man fäster ett tungt handfatsskåp i badrum med dubbla gipsskivor + kakel.

 

Man förstärker väggen med extra reglar och/eller plywood bakom gipset där skåpet ska sitta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Molly är överlägset bäst och skitenkelt att använda, både med och utan fusktången. Se bara till att du väljer rätt plugg för din vägg, dvs kolla om du har enkel- eller dubbelgips.

 

Trots det skulle jag ALDRIG "förstöra" en vägg med molly för tex en tavla eller lättare spegel. Det blir f-n så fult med gamla molly sittande i väggarna.

 

 

Som överkurs kan den händige få beskriva hur man fäster ett tungt handfatsskåp i badrum med dubbla gipsskivor + kakel.

 

Man förstärker väggen med extra reglar och/eller plywood bakom gipset där skåpet ska sitta...

Fusk. Du har ingen aning om var reglarna sitter och de sitter dessutom så illa att de inte passar till skåpet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: Läste att högtalarna var tunga.

 

De är inte tunga.

 

Eller iaf inte jättetunga. :)

 

Med en högtalare som sticker ut en bit finns nog tyvärr risken att någon ställer något tungt på den eller t.o.m lutar sig mot den och då är inte skruv (utan plugg) att rekommendera. Du förlorar å andra sidan inte mycket på att prova ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en högtalare som sticker ut en bit finns nog tyvärr risken att någon ställer något tungt på den eller t.o.m lutar sig mot den och då är inte skruv (utan plugg) att rekommendera.

 

Eller så kommer någon 80-centimetersfigur och drar i en sladd någonstans så att den trillar ner...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trots det skulle jag ALDRIG "förstöra" en vägg med molly för tex en tavla eller lättare spegel. Det blir f-n så fult med gamla molly sittande i väggarna.

 

Nej för fasen, till sånt räcker det bra med en vanlig X-krok, kanske med två eller tre stift.

 

Fusk. Du har ingen aning om var reglarna sitter och de sitter dessutom så illa att de inte passar till skåpet.

 

Nej, men det är så man gör om förutsättningarna finns. Är väggen redan byggd och du måste ha upp ett skåp blir det till att köra vanlig plastplugg genom kaklet, bara man är noga med silikonet och gör ett riktigt tight hål funkar det fint, förutsatt att väggen och kaklet är ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Fusk. Du har ingen aning om var reglarna sitter och de sitter dessutom så illa att de inte passar till skåpet.

 

Nej, men det är så man gör om förutsättningarna finns. Är väggen redan byggd och du måste ha upp ett skåp blir det till att köra vanlig plastplugg genom kaklet, bara man är noga med silikonet och gör ett riktigt tight hål funkar det fint, förutsatt att väggen och kaklet är ok.

 

Själv skulle jag ta extra långa molly. De finns i längder över 26mm (dubbelgips).

Med plastplugg skulel jag få hjärtinfarkt varje gång ungarna klättrade på handfatet för att nå något på hyllan.

Eller så sätter man ben på skåpet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du hur snett min 42" plasma sitter Cheunce?

 

Allt, precis allt, i min lägenhet sitter snett...Efter tionde gången jag satte upp något snett så blev jag tokigt, och började mäta... det var mina tapeter, som jag använt som riktmärke, som satt snett...

 

Har ett litet tips till TF och gdaily. Kanske något att önska sig av tomten? :D

B14002.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Molly är överlägset bäst och skitenkelt att använda, både med och utan fusktången.

 

Så du menar att jag är en fuskare? :? Vi ska kanske starta en ny tråd där jag gör avbön att jag inte alls funksar och använder mollytång :lol: så kan du sedan gå ut och motsäga mig och så kan pajkastningen börja :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Myssion, e det ok om jag kallar dig könsförrädare? ;) Att en man ber om hjälp om sånna här saker va? Vart är världen på väg? Eller är det bara jag som inte har blivit metro-sexuell än? :D

 

Nä, jag hade hängt upp skiten i vajrar från taket, lär se ball ut! Har aldrig provat dock, men när jag blir stor ska jag också skaffa hemmabio och då ska jag hänga icke-golvhögtalare i vajrar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...