Gå till innehåll

SnG - Att folda AA på bubblan


Max Cady

Recommended Posts

Ni får nog tänka en stund till boys...

Och förresten, jag säger inte att JAG skulle foldat i det läget, frågan är vad som är det bästa spelet i den givna situationen! Synd att Myssion är på "semester", han skulle ha lite att säga om detta! :D

 

du vill ha kvar bubblan för att stjäla mer av de andra uppenbarligen...sen om det är lönande eller vet jag inte.

 

han kanske borde ha ännu mindre kvar då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Okej okej boys. Som jag skrev tidigare så är det kanske ett dåligt exempel jag gav men jag hoppas att de flesta fattar grundiden att folda AA för att dra ut på bubblan. Sen behöver ni kanske inte haka upp er på att mitt hypotetiska exempel är just under en $5.5-SnG, det är inte det som är det viktiga i denna tråd! Att flera av er påpekar att blindsen är för små och att avståndet mellan shortien och de andra två är för litet är jättebra! Skulle vilja att nån utvecklade tankarna kring det lite mer? Och förrsten, syna en all in med K8o? Nja jag vet inte var du spelar men riktigt såå dåliga är inte de jag spelar mot! ;) Liite snävare CR har FI i regel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni får nog tänka en stund till boys...

Och förresten, jag säger inte att JAG skulle foldat i det läget, frågan är vad som är det bästa spelet i den givna situationen! Synd att Myssion är på "semester", han skulle ha lite att säga om detta! :D

 

Du försöker förlänga bubblan va?

Tycker nog han har lite väl mycket cash ändå. nästan hälften av så mycket som de andra stackarna.

På de nivåerna jag spelar ($11) är en del så jävla dumma att de synar ens allin med KJo när de är chiptvåa och det finns en ministack på 600 och dubblar upp. Det är som inte värt det. Vill ha större % av markerna, och gärna en ÄNNU mindre ministack för att verkligen förtydliga för mupparna att de INTE bör syna mig när jag ställer vilka kort de än har eftersom att minin har så jeffla lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och riosatiy: detta är inte en cool teori som JAG på något sätt vill etablera. Om du har läst lite borde du veta att detta inte är någon nyhet! ;) Vill bara visa att det uppenbara spelet inte alltid är det rätta och att man måste spela stackarna och motståndarna, inte bara korten! Om man dessutom tänker framåt så är det ännu bättre!

 

 

När skriver i exemplet att detta är en $5 SNG så tappar allt du kan om avancerade SNG-strategier helt sitt värde.

 

Jag erkänner jag är inte alls någon avancerad SNG spelare.. Jag hatar skiten.

 

Däremot är jag tillräkligt smart för att förstå teorin i många fall och jag har läst förut om konceptet att förlänga bubblan tidigare. Detta tycker jag inte är ett fall då det borde tillämpas.. Så det måste alltså vara något nytt påhitt av dig.

 

OM man dessutom tänker frammåt så är det rätta spelet här att sno smallstackens blind och visa upp AA för alla spelare.

 

Om du vill lägga fram en post för att visa att du greppat en avancerad teori som du läst om så snälla get things right.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dog den här tråden nu eller? Vi som hade så trevligt... :cry: Hade vääldigt gärna velat ha lite åsikter av de "SnG-proffs" som hänger här på forumet! ;)

 

Du har fått svar av flera kompetenta SNGspelare och vi har alla sagt samma sak, att det inte är ett bra tillfälle att slöbubbla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och riosatiy: detta är inte en cool teori som JAG på något sätt vill etablera. Om du har läst lite borde du veta att detta inte är någon nyhet! ;) Vill bara visa att det uppenbara spelet inte alltid är det rätta och att man måste spela stackarna och motståndarna, inte bara korten! Om man dessutom tänker framåt så är det ännu bättre!

 

 

När skriver i exemplet att detta är en $5 SNG så tappar allt du kan om avancerade SNG-strategier helt sitt värde.

 

Jag erkänner jag är inte alls någon avancerad SNG spelare.. Jag hatar skiten.

 

Däremot är jag tillräkligt smart för att förstå teorin i många fall och jag har läst förut om konceptet att förlänga bubblan tidigare. Detta tycker jag inte är ett fall då det borde tillämpas.. Så det måste alltså vara något nytt påhitt av dig.

 

OM man dessutom tänker frammåt så är det rätta spelet här att sno smallstackens blind och visa upp AA för alla spelare.

 

Om du vill lägga fram en post för att visa att du greppat en avancerad teori som du läst om så snälla get things right.

 

Snälla, jag är vuxen, ingen fjortis! Det var mååånga år sedan jag tyckte det var coolt att flasha. ;)

Uppenbarligen var det ett gäng personer här på PF som inte kunde förstå att det i vissa lägen skulle kunna vara TEORETISKT rätt att lägga AA! Det var DET som var min poäng i den här tråden och detta pga av en annan tråd där det diskuterades att folda KK preflop.

Men jag säger det igen, mitt exempel var dåligt och det beror på helt enkelt på att jag själv inte har greppat detta koncept ordentligt. Det är ju det som är så bra med PF, man kan posta saker man ej är säker på och få hjälp att reda eventuella frågor. Jag är absolut ingen avancerad super-duper SnG'ar haj, jag är bara en av alla andra som läser böcker och försöker engagera mig här på PF!

 

Som ampixio sa, flera duktiga SnG-spelare har sagt sitt i den här tråden och de påtalar alla (de flesta?) att det FINNS lägen när det TEORETISKT skulle kunna vara rätt att folda AA preflop. Med detta är det kanske dags att avsluta denna tråd om ingen har någon NY synpunkt på det hypotetiska exemplet! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla, jag är vuxen, ingen fjortis! Det var mååånga år sedan jag tyckte det var coolt att flasha. ;)

 

Ok jag köper det nu, men om man bara läser din första post och kollar på dina ";)" i den posten så ser det verkligen ut som en sådan post :P

 

inget illa mot smileys. jag älskar dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med anledning av en annan tråd som rörde ämnet att folda KK preflop i en SnG, postar jag nu denna "smarriga" fråga! Föreställ er en SnG 10-manna $5+0.5 på Ladbrokes, Pokerstars eller vilken annan site ni vill. ;) Hero är aggressiv och har dominerat bordet ett bra tag och stulit blinds väldigt ofta när följande situation uppstår. Är detta ett läge när det kan vara rätt att folda AA? ;)

 

FI 1: 800

FI 2: 2000

FI 3: 1800

HERO: 5400

 

HERO postar SB 100

FI 1 postar BB 200

 

Hero: AA

 

Preflop

 

FI 2 fold

FI 3 fold

HERO fold

FI 1 vinner potten 300

 

Ja vad säger ni? Lite att fundera över, eller? ;)

 

Rofl!

 

Uselt spelat det är en 5$ SNG...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske inte ska klaga på att "Det är anmärkningsvärt att en del väldigt erfarna spelare inte fattar finessen" när de kommenterat ditt urusla exempel. Skulle tro att det minskar deras intresse att kommentera vidare ;)

Dra ner på kaxigheten och fram med ödmjukheten 8-)

 

Du har helt rätt, jag kanske inte varit heelt ödmjuk i den här tråden. Ber om ursäkt för det! :oops:

 

Jag tycker dock att många skriver att exemplet är uruselt utan att förklara varför? Det enda som nämns är att blindsen är för låga och att stackarna borde se annorlunda ut. Skulle gärna vilja att någon utvecklade det lite mer, jag fattar inte riktigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det finns fyra krav som måste vara uppfyllda för att förlänga bubblan ska vara ett bra spel:

 

1) Vi är klar chipleader

2) Det finns en klar fyra

3) Motståndarna ska förstå sig på bubblan

4) Mörkarna ska vara höga

 

1) Därför att vi, även om vi dubblar upp tvåan eller trean, och även om

denne nyligen stulit blindarna en gång, ska ha en trygg marginal ner till fyran

 

2) Därför att det ska finnas värde för tvåan och trean att lägga i princip hela sin hd mot oss

 

3) Därför att tvåan och trean ska förstå att TT eller AK är en fold mot oss även om dom VET att vi ställer på any two

 

4) Vi gör hela spelet för att kunna stjäla mer, därför måste det finnas ett ordentligt värde i att stjäla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du kanske ser är det ett HYPOTETISKT EXEMPEL, inte någon SnG jag spelat! Om du skall kommentera, läs tråden först...

 

Eurythmech förklarar ovan på ett bra sätt vilka förutsättningar som måste gälla för att ditt spel ska vara EV+. Om du gör ett hypotetiskt exempel på ett relativt avancerat spel så bör du nog inte poängtera att det är en 5 $ SNG det handlar om...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det finns fyra krav som måste vara uppfyllda för att förlänga bubblan ska vara ett bra spel:

 

1) Vi är klar chipleader

2) Det finns en klar fyra

3) Motståndarna ska förstå sig på bubblan

4) Mörkarna ska vara höga

 

1) Därför att vi, även om vi dubblar upp tvåan eller trean, och även om

denne nyligen stulit blindarna en gång, ska ha en trygg marginal ner till fyran

 

2) Därför att det ska finnas värde för tvåan och trean att lägga i princip hela sin hd mot oss

 

3) Därför att tvåan och trean ska förstå att TT eller AK är en fold mot oss även om dom VET att vi ställer på any two

 

4) Vi gör hela spelet för att kunna stjäla mer, därför måste det finnas ett ordentligt värde i att stjäla

 

1) & 2) är ju givna. 3) är nog det viktigaste av allt, och här måste man komma upp på rättså hög nivå för att ens de duktigare spelarna ska veta hur tajta de måste vara. Sedan när det gäller 4): Visst är det viktigt att blindsen är höga, men här tycker jag att de är tillräckligt höga för att man ska kunna applicera konceptet (lägg in stackarna i SNGPT och kolla vilken syn-HD som är korrekt för mellanstackarna även om de vet att man ställer med any two, den är rättså tight redan vid dessa blindsen). Utan att räkna på det tror jag dessutom inte att det är någon mastodontskillnad jämfört med om blindsen hade varit 200/400, då skillnaden i ökad vinst vid fold vägs upp av att deras korrekta syn-HD vidgas pga de fler döda markerna i potten.

 

En annan viktig faktor är stackpositioneringen, d.v.s. var lillstacken sitter i förhållande till en själv. Det är t.ex. väldigt bra om lillstacken sitter UTG och har foldat när vi själva sitter på knappen. När lillstacken sitter bakom oss är det bättre om en mellanstack sitter på BB. Osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har kanske en poäng där Macroman!

Det inlägg eurythmech gjort är precis ett sånt jag velat ha ända sen jag skapade tråden! Utförligt, tydligt, intressant och innehållsrikt! :D Du har koll på bitarna du mannen! Visst är det ett jäkligt roligt och intressant exempel ändå, att folda AA! Helt knasigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pengarna i en Sng är så små att det i praktiken aldrig är värt att folda AA. Men det kan finnas exempel där det kan vara rätt och göra det.

 

 

Fi1 4900

Fi2 4900

Fi3 4900

Hero 300

Blinds 300/600

Givet till Hero As Ah

Fi1 All-in 4900

Fi2 All-in 4900

Fi3 All-in 4900

Hero ?

 

Här är det rätt och folda AA för att då kommer man vanligtvis 2:a - spelar man handen och förlorar kommer man 4:a spelar man handen och vinner så är man fortfarande shortstacked mot den av de 3 Fi som vinner handen och man är i praktiken 2:a då med. Så man är säkrare att komma på 2:da plats genom att folda AA i detta läget.

 

Detta är ett konstigt exempel - eftersom Fi3 bör folda i praktiken alla händer Fi3 får - men visar på att det är väldigt extremt att slänga AA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...