Gå till innehåll

Stor chiplead på finalbord, stort fel med JJ?


lassecnae

Recommended Posts

Hoppas jag postar på rätt ställe. Minns inte så detaljerat, men ska försöka ge en hygglig bild av min sits och mitt misstag.

 

Nyss in på finalbord, är chippie med 130k och drygt 50k före 2:an och 3:an. (drygt 2k$ i första, ner till drygt 100$ för 10:e)

 

10 spelare. Blinds 2000/4000 UTG och UTG+1 foldar. UTG+3 ställer för ca 20k, jag i UTG+4 har JJ. Ngt (eller väldigt) överilat tänker jag att jag ställer för att isolera mig mot shorten. Foldas till SB som synar för 80k.

Han har AA och vips så är mitt gyllen läge inte lika gyllene längre.

 

Självklart var detta inte optimalt spelat, men var det superdåligt?

Kan ju inte gärna lägga handen, men borde väl bara ha synat?

Vad hade jag gjort om jag synat och SB ställt? Tror jag hittat lägg där, fast är inte säker...

Om SB minireraisat, hade jag kunnat hitta lägg då? Hade syn funnits då?

Skulle/borde jag ställt då?

 

Som sagt är infon bristfällig, men kanske kan få ngn feedback ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JJ är en stark hand. Hade du bara synat och haft lite flyt hade du i alla fall fått se en flopp om AA också bara synat för att maskera. Hade AA höjt så blir det read beroende men svårt att lägga. QQ är given all in hand under de flesta omständigheter. IMO så är det en distinkt skillnad mellan JJ och QQ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I detta läge ska du bara höja, minraise räcker. Efter din höjning har det sammanlagt höjts 10xBB vilket avskräcker alla som inte sitter med en monsterhand.

Alla utan AA/KK/QQ och kanske AK ser ju lyckligt på när du förhoppningvis garanterar dem en 9:e plats. Går du all-in så synar ju bara AA/KK kanske QQ i detta läge. Höjer du så kommer dessa händer förmodligen att avslöja sig själva genom ytterligare en höjning. Vad skulle du göra själv i situationen om du hade haft medelstack?

Shortien går all-in och chippien höjer för att isolera sig. Jag skulle folda allt utom AA/KK/QQ, ta en säker 9:e plats och ta nästa hand med bättre läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nog rätt LiftWaffe, men i detta fall hade jag kanske inte kommit undan ändå eftersom det nu var AA jag var uppe mot. Om jag miniraisat så hade jag varit inne med nästan 40k och när då SB ställer för 40k till så är jag nog för dålig/mycket gambler att jag nog tryckt på call iaf...

Fast där kanske man borde hitta lägg? Hade ju varit bättre med 90k kvar än 50k. Fast 230k hade hägrat då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I detta läge ska du bara höja, minraise räcker. Efter din höjning har det sammanlagt höjts 10xBB vilket avskräcker alla som inte sitter med en monsterhand.

Alla utan AA/KK/QQ och kanske AK ser ju lyckligt på när du förhoppningvis garanterar dem en 9:e plats. Går du all-in så synar ju bara AA/KK kanske QQ i detta läge. Höjer du så kommer dessa händer förmodligen att avslöja sig själva genom ytterligare en höjning. Vad skulle du göra själv i situationen om du hade haft medelstack?

Shortien går all-in och chippien höjer för att isolera sig. Jag skulle folda allt utom AA/KK/QQ, ta en säker 9:e plats och ta nästa hand med bättre läge.

 

Hero är ändå committad efter miniraise, mkt bättre att ställa rakt av då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2000+4000+20000+40000+78000 = 144000

40000 för att vinna 184000 ger 0.217(tror jag räkna rätt), JJ mot AA/KK är väl typ 0.20 = solklar fold ;)

 

Det hade väl blivit syn hursomhelst men du hade gett dig själv chansen att ta ett beslut istället för att kasta dig själv till hajarna.

Du vill slippa ta beslut, låt andra göra det. Och sen är din beräkning minst sagt sådär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2000+4000+20000+40000+78000 = 144000

40000 för att vinna 184000 ger 0.217(tror jag räkna rätt), JJ mot AA/KK är väl typ 0.20 = solklar fold ;)

 

Det hade väl blivit syn hursomhelst men du hade gett dig själv chansen att ta ett beslut istället för att kasta dig själv till hajarna.

Du vill slippa ta beslut, låt andra göra det. Och sen är din beräkning minst sagt sådär.

 

Å ja så dålig är den väl inte, lite snabbt höftad men men...

 

Tar du alla dina slutgiltiga beslut preflop? Jag kan höja och omvärdera situationen senare. Tror att beslutet är enklare i denna situation mtp mitt tidigare resonemang. Tror som sagt inte någon ger mig ett ställ tillbaka med sämra än AA/KK/QQ i det här fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2000+4000+20000+40000+78000 = 144000

40000 för att vinna 184000 ger 0.217(tror jag räkna rätt), JJ mot AA/KK är väl typ 0.20 = solklar fold ;)

 

Det hade väl blivit syn hursomhelst men du hade gett dig själv chansen att ta ett beslut istället för att kasta dig själv till hajarna.

 

Men det är ju helt värdelöst efter som du inte vill ta ett coinflip mot två överkort och ändå blir tvungen att syna om han ställer.

 

Det handlar inte om att alltid gör si eller så, utan att du här inte har utrymme att lägga dig för ett ställ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tar du alla dina slutgiltiga beslut preflop? Jag kan höja och omvärdera situationen senare. Tror att beslutet är enklare i denna situation mtp mitt tidigare resonemang. Tror som sagt inte någon ger mig ett ställ tillbaka med sämra än AA/KK/QQ i det här fallet.

 

Nä men du verkar inte heller ha så stor erfarenhet av finalbord. Det är helt beroende på motspelare. AK synar många all ins med. Det är inte ovanligt med AQ heller. Det är däför jag sa att det är en distinkt skillnad mellan JJ och QQ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å ja så dålig är den väl inte, lite snabbt höftad men men...

Säkert inget fel i uträkningen. Felet är att du antar att fi har överpar till 100%. JJ- eller AK/AQ är inte omöjligt alls.

Tar du alla dina slutgiltiga beslut preflop? Jag kan höja och omvärdera situationen senare. Tror att beslutet är enklare i denna situation mtp mitt tidigare resonemang. Tror som sagt inte någon ger mig ett ställ tillbaka med sämra än AA/KK/QQ i det här fallet.

I det här fallet är det autosyn ändå om fi ställer. Du tycker att det är en marginell syn (jag tycker inte det) om han ställer, varför sätta dig i den sitsen då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...