Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har hittat en del nyttigt vad gäller satellitstrategier och Ola har dessutom skrivit en kort artikel om detta (vilken sammanfattar det viktigaste ur hans synvinkel). Något jag funderat på och saknar referenser till är hur man attackerar en satellit av någon form av blandad typ, dvs ett gäng personer får buy-in till något event och ytterligare en hop får prispengar.

Ta som exempel en finalsatellit med 1000 deltagare eller så i någon av de stora frirullarna som överöser nätet just nu där typ de 10 första får buy-in till något event och ytterligare ca 100 får prispengar från 100 dollar och uppåt. Det har varit gratis att kvala till finalen, men vad lägger du upp för strategi? Vid en första anblick såg jag bubblan vid prispengarna, men ju mer jag funderar över detta upplägg, desto mer tror jag att man ska fokusera enbart på de tio första platserna. Den nedre bubblan är en chimär, klarar man att bortse från den så finns väl den "riktiga" bubblan efter topp 10? Att börja bjuda upp till dans runt pengabubblan skulle då kunna visa sig vara en riktig blunder mot ett hormonstinnt kollektiv som frustar mot toppen och struntar i småpengarna på vägen dit.

Hur mycket anser sig någon vara ITM när så mycket mer står att finna i toppen? Ministackarna bubblar säkert av glädje och börjar avlossa keramikmedaljonger mot mitten med automateld för att dubbla upp eller mer. Men de stabila stackarna, gör de som jag tror och tycker är vettigt: siktar in sig på den riktiga bubblan efter tionde plats? Visst är det den riktiga bubblan? Ska man helt bortse från pengaplatserna och köra på i vanlig satellitlunk hela vägen, eller ska man byta huvudstrategi under resans gång om man passerar lilbubblan? Vad tycker ni?