Gå till innehåll

Pusha all-in i dessa situationer?

Recommended Posts

Postad

Jag undrar helt enkelt om det är ett bra spel att pusha i följande situationer:

Hand 1

Hand #110869830 vid bordet: Sill

Startad: Tue Sep 26 18:12:42 2006

HERO sitter på plats 2 med 1360.00

Steiner sitter på plats 3 med 2095.00

tarmen sitter på plats 7 med 3690.00

kisakungen sitter på plats 9 med 2555.00

kisakungen satsar s mörken 200.00

tarmen satsar l mörken 100.00

tarmen: --, --

kisakungen: --, --

HERO: 10c, 9c

Steiner: --, --

Pre-flop:

HERO: ?

Hand 2

Hand #110868553 vid bordet: Sill

Startad: Tue Sep 26 18:11:22 2006

öö sitter på plats 1 med 3075.00

JS67 sitter på plats 3 med 1540.00

Aone sitter på plats 4 med 920.00

apekatt sitter på plats 5 med 1570.00

MAX35 sitter på plats 6 med 460.00

Flyvis sitter på plats 7 med 1275.00

HERO sitter på plats 9 med 1010.00

JS67 satsar s mörken 100.00

öö satsar l mörken 50.00

öö: --, --

JS67: --, --

Aone: --, --

apekatt: --, --

MAX35: --, --

Flyvis: --, --

HERO: 9s, Kc

Pre-flop:

Aone: Lägger mig

apekatt: Lägger mig

MAX35: Lägger mig

Flyvis: Lägger mig

Hand 3

Hand #110868256 vid bordet: Sill

Startad: Tue Sep 26 18:10:59 2006

öö sitter på plats 1 med 3125.00

JS67 sitter på plats 3 med 1640.00

Aone sitter på plats 4 med 920.00

apekatt sitter på plats 5 med 1570.00

MAX35 sitter på plats 6 med 460.00

Flyvis sitter på plats 7 med 1275.00

HERO sitter på plats 9 med 860.00

öö satsar s mörken 100.00

HERO satsar l mörken 50.00

HERO: 2d, Ah

öö: --, --

JS67: --, --

Aone: --, --

apekatt: --, --

MAX35: --, --

Flyvis: --, --

Pre-flop:

JS67: Lägger mig

Aone: Lägger mig

apekatt: Lägger mig

MAX35: Lägger mig

Flyvis: Lägger mig

Tacksam för svar.

• Svars 57
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

hand 1 : ALL IN! och hoppas ingen som synar har en tia, nia lr pockets över 99

Hand 2 : FOLD

hand 3 : beror på hur du känner om du vill gambla med ett värdelöst A lr om du ska folda till en lite bättre han ivf.

såg lite nu given fold.

ska du in med pengar i de skedet du är iu turneringarna så är de bara gå All in ! preflop. helst inte med veka Ax osv..

Postad

Jackrabbit Slim: Jag kör 4 bord samtidigt, så särskilt bra uppfattning om spelarna har jag ej.

Nu tycker Styris och Sansrom lite olika, så jag har ingen aning om det är push eller ej, fler åsikter?

Tack för svaren :)

Postad
Jackrabbit Slim: Jag kör 4 bord samtidigt, så särskilt bra uppfattning om spelarna har jag ej.

Nu tycker Styris och Sansrom lite olika, så jag har ingen aning om det är push eller ej, fler åsikter?

Tack för svaren :)

Problemet är att utan uppfattning om de andra spelarna går det inte att svara på din fråga alls.

Anledningen till att du fått olika svar från de andra herrarna är att alla tre händerna är ganska marginella lägen som kräver reads. Då dessa saknas har de istället valt att, utan grund, gissa hej vilt och skriva det som svar.

Bara för att jag är så himla vänlig ska jag försöka ge ett svar ändå med hjälp av SnGPT och gissningar om calling ranges. Dina hand histories ser lite konstiga ut, men jag gissar att blindsen räknats bort från stackarna som anges och att det är 10-manna turneringar där alla börjar med 1000 marker. Säg gärna om detta är rätt eller fel.

Hand 1

Med följande calling ranges på dina motståndare blir en push i denna hand break even.

Knappen: 66+, ATs+, AJo+

SB: 66+,A8s+,A8o+,KQs,KQo

BB: 44+,A7s+,A9o+,KJs+

Med lösare ranges än så här blir pushen dålig, och jag tror att det jag skrivit ovan är för tajt. Sedan måste man också ta hänsyn till att du ska betala en omgång blinds efter den här handen vilket kan väga över till en push. En annan viktig sak man måste ta hänsyn till är hur aggressiva de andra varit och hur lätt du tror att det kommer vara att stjäla i framtiden. Hur lång tid det är till nästa blindökning är också viktigt.

Postad
Anledningen till att du fått olika svar från de andra herrarna är att alla tre händerna är ganska marginella lägen som kräver reads. Då dessa saknas har de istället valt att, utan grund, gissa hej vilt och skriva det som svar.

Har du aldrig stått inför ett push eller fold-läge och inte haft en read? Jag hade pushat alla tre utan read. Bara för att jag inte har någon flashig SNGPT-simulering att bidra med, så får ni hålla till godo med att det är min, visserligen ganska ringa, erfarenhet som motiverar pusharna. Sen kan du kalla det att jag gissar hej vilt och så om du vill...

Postad

Hand 2

Gissar denna gång på följande calling ranges:

SB: 77+,ATo+,A8s+,KQs

BB: 66+,A7o+,A7s+,KJs+

Detta gör en push marginellt positiv. Återigen tror jag att jag har tagit för tajta ranges, och med tanke på att du har en ganska skaplig stack i förhållande till blinds lutar jag åt en fold.

Hand 3

Bara en motståndare denna gång och jag gissar väl på:

22+,A2s+,A3o+,KTs+,KJo+,QJs

Mot bara en motståndare är detta en lönsam push även mot en ganska vid calling range, som den jag gissat på ovan. Det som kan vara problematiskt är att det är chipleadern som sitter i BB och han har råd att ta lite lösare syner. Dessutom är det inte ovanligt att tidiga chipleaders har varit lite lösa och tursamma för att komma i ledning.

Det visar sig att jag hade fel i mitt första inlägg då denna push aldrig kan bli olönsam oavsett calling range. Dock blir den ganska marginell om BB är väldigt lös, men i princip är det aldrig fel att pusha här.

Sammanfattningsvis säger jag alltså:

Hand 1 - push (mest marginella handen dock, kan lika gärna vara fold)

Hand 2 - fold

Hand 3 - push

Postad
Har du aldrig stått inför ett push eller fold-läge och inte haft en read? Jag hade pushat alla tre utan read. Bara för att jag inte har någon flashig SNGPT-simulering att bidra med, så får ni hålla till godo med att det är min, visserligen ganska ringa, erfarenhet som motiverar pusharna. Sen kan du kalla det att jag gissar hej vilt och så om du vill...

Givetvis har jag hamnat i sådana situationer och då får man gissa sig till ranges utifrån tidigare erfarenheter från nivån man spelar på osv. Nu finns ingen sådan information alls och därför blir det helt omöjligt (förutom i den tredje handen, visade det sig) att svara på frågan. Svarar man då som du gjorde, helt utan motivering, hjälper det inte trådskaparen eller någon annan särskilt mycket.

Om du nu tog illa upp av min formulering ber jag om ursäkt.

Postad

Hand 1 - ALL IN - Självklart , med 7BB i stacken MÅSTE man gå All in med en så här pass bra hand, annars äter mörkarna upp en. Jag pushar med många betydligt sämre händer i denna situation. (Se kapitlet om red zone strategy i Harrington on holdem 2.)

Hand 2 - ALL IN / RAISE 300 - Att folda K9o först in på knappen är löjligt vekt.

Hand 3 - ALL IN

Postad
Hand 1 - ALL IN - Självklart , med 7BB i stacken MÅSTE man gå All in med en så här pass bra hand, annars äter mörkarna upp en. Jag pushar med många betydligt sämre händer i denna situation. (Se kapitlet om red zone strategy i Harrington on holdem 2.)

Hand 2 - ALL IN / RAISE 300 - Att folda K9o först in på knappen är löjligt vekt.

Hand 3 - ALL IN

Bara lite nyfiken hur du funderar eftersom du säger i princip tvärt emot mig efter att jag räknat på varje hand och kommit fram till något helt annat.

Du säger att hand 1 är en självklar all-in då jag precis visat att det är den mest tveksamma handen. Vad har jag då gjort för fel? Tycker du att de calling ranges jag angett är för lösa för den här nivån (som förvisso inte angetts)? Eller väger nästa rundas blinds så tungt att du hellre gör ett förlustspel än att vänta?

Har du några andra funderingar på hand 2 förutom att det skulle vara "löjligt vekt" att lägga sig? Återigen måste jag ha angett för lösa calling ranges eftersom du tycker det är en självklarhet med en väldigt marginell push. Alternativet är att höja till 300, synar du då en reraise all-in? Höjer du oavsett kort på knappen först in med 10bb? Plan om du får en syn och missar floppen?

Postad
[ Jag hade pushat alla tre utan read. Bara för att jag inte har någon flashig SNGPT-simulering att bidra med, så får ni hålla till godo med att det är min, visserligen ganska ringa, erfarenhet som motiverar pusharna. Sen kan du kalla det att jag gissar hej vilt och så om du vill...

Flashiga SNGPT-simuleringar ja, blir trött i ögonen bara någon börjar rabbla ev händer som fi kan ha. Ställ så har du gjort ditt liksom.

Postad

Förstår inte hur man kan förespråka push i hand 1, du har T högt. Väntar du har du ett helt varv på dig att få en bättre hand och kanske dubbla istället. Krävs ett smärre mirakel att få syn med denna handen och inte vara kraftigt dominerad.. Tycker allmänt att SC som JT är sjukt överskattadde i sådana här situationer. SC är bra när man får se floppen, inte i en all-in situation enligt mig

Postad
Förstår inte hur man kan förespråka push i hand 1, du har T högt. Väntar du har du ett helt varv på dig att få en bättre hand och kanske dubbla istället. Krävs ett smärre mirakel att få syn med denna handen och inte vara kraftigt dominerad.. Tycker allmänt att SC som JT är sjukt överskattadde i sådana här situationer. SC är bra när man får se floppen, inte i en all-in situation enligt mig

Du kan inte snöa in dig på vad vår Hero har för hand, lägg till stackdjup, FE och sånt så är det fin fint att ställa.

Dessutom så har du oftast 2 levande kort om du får syn. Och det är skitbra!

Postad

Hand 3 - ALL IN

Bara lite nyfiken hur du funderar eftersom du säger i princip tvärt emot mig efter att jag räknat på varje hand och kommit fram till något helt annat.

Du säger att hand 1 är en självklar all-in då jag precis visat att det är den mest tveksamma handen. Vad har jag då gjort för fel? Tycker du att de calling ranges jag angett är för lösa för den här nivån (som förvisso inte angetts)? Eller väger nästa rundas blinds så tungt att du hellre gör ett förlustspel än att vänta?

Problemet med hand 1 är FE - utan FE så är man död. Med bara 7 händer till så sitter man på en stack på 860 och om 10 händer har man just lagt lilla blind på 100 (om blindsen inte höjts) och man har 560 i stacken. Skulle blindsen gå upp som de gör i en SnG så är så lite som 860 förmodligen inte roligt och sitta med.

För att bevara sin stackstorlek så måste man ställa på 25% av alla sina händer. I praktiken vill man ställa med fler händer än så för att öka storleken på sin stack.

T9s är ofta en bra hand att ställa med eftersom man ofta har 2 fria kort och därmed vinner drygt var tredje gång om man blir synad.

Postad

Mot bra spelare pushar jag alla 3 händerna.

Hand 3 tycker jag är given allin (eller en standard höjning om man tror det ger större FE).

Hand 1 kan jag tänka mig att folda om FIs inte har något emot att slås inbördes på bubblan.

Hand 2 känns lite svår. Jag tycker du har en för stark hand för att folda.. Samtidigt känns det som en marginell situation. Beroende på motstånd tycker jag det mesta, utom limp, kan vara okej.

Postad

Hand 3 - ALL IN

Felet är att calling ranges inte ger ett bra svar på frågan. Om du bara spelar händer som har +EV mot motståndarnas CR så spelar du alldeles för tight helt enkelt. Bra motståndare kommer då även att justera sina CR så att du får mindre action när du väl har en hand. Pushar du inte här kommer du förmodligen att tvingas pusha i ett ännu sämre läge.

Har du några andra funderingar på hand 2 förutom att det skulle vara "löjligt vekt" att lägga sig? Återigen måste jag ha angett för lösa calling ranges eftersom du tycker det är en självklarhet med en väldigt marginell push. Alternativet är att höja till 300, synar du då en reraise all-in? Höjer du oavsett kort på knappen först in med 10bb? Plan om du får en syn och missar floppen?

K9o är väl ungefär 45:a (av 169) på handrankingen så handen skall normalt sett spelas från knappen. Nej, jag spelar inte alla händer från knappen men K9o är tillräckligt bra.

Postad
[ Jag hade pushat alla tre utan read. Bara för att jag inte har någon flashig SNGPT-simulering att bidra med, så får ni hålla till godo med att det är min, visserligen ganska ringa, erfarenhet som motiverar pusharna. Sen kan du kalla det att jag gissar hej vilt och så om du vill...

Flashiga SNGPT-simuleringar ja, blir trött i ögonen bara någon börjar rabbla ev händer som fi kan ha. Ställ så har du gjort ditt liksom.

Ja, det känns ju som en väldigt sund och vinnande inställning :roll:

Postad
Felet är att calling ranges inte ger ett bra svar på frågan. Om du bara spelar händer som har +EV mot motståndarnas CR så spelar du alldeles för tight helt enkelt. Bra motståndare kommer då även att justera sina CR så att du får mindre action när du väl har en hand. Pushar du inte här kommer du förmodligen att tvingas pusha i ett ännu sämre läge.

K9o är väl ungefär 45:a (av 169) på handrankingen så handen skall normalt sett spelas från knappen. Nej, jag spelar inte alla händer från knappen men K9o är tillräckligt bra.

Jag vet inte hur mycket du kikat på ICM och SnGPT, men det jag pratar om här är alltså $EV, inte chipEV. Har motståndarna för lös range här, vilket är ganska troligt, så blir pushen ett förlorande spel, inte i marker räknat utan i $. -$EV är -$EV och pushar du mot för lösa motståndare här förlorar du pengar varje gång, så enkelt är det.

Däremot håller jag med om att andra faktorer som ICM inte täcker in måste tas med i beräkningarna här, vilket jag försökte få fram ovan. I det här fallet, som är ganska marginellt, är det mycket möjligt att de stundande blindsen väger över till fördel för en push.

Hoppas du inte tar det här som något påhopp eller så, ville bara hålla igång diskussionen lite. Skulle mina calling ranges vara helt galna i dessa marginella händer så ändras ju de rätta besluten helt och jag hade hoppats att folk skulle hoppa på mig angående dessa istället för att säga att man ska pusha för att det är tisdag eller att Winamp för tillfället spelar Shiny Happy People :)

Postad

Jag vet inte hur mycket du kikat på ICM och SnGPT, men det jag pratar om här är alltså $EV, inte chipEV. Har motståndarna för lös range här, vilket är ganska troligt, så blir pushen ett förlorande spel, inte i marker räknat utan i $. -$EV är -$EV och pushar du mot för lösa motståndare här förlorar du pengar varje gång, så enkelt är det.

Däremot håller jag med om att andra faktorer som ICM inte täcker in måste tas med i beräkningarna här, vilket jag försökte få fram ovan. I det här fallet, som är ganska marginellt, är det mycket möjligt att de stundande blindsen väger över till fördel för en push.

Hoppas du inte tar det här som något påhopp eller så, ville bara hålla igång diskussionen lite. Skulle mina calling ranges vara helt galna i dessa marginella händer så ändras ju de rätta besluten helt och jag hade hoppats att folk skulle hoppa på mig angående dessa istället för att säga att man ska pusha för att det är tisdag eller att Winamp för tillfället spelar Shiny Happy People :)

Du måste titta på hela din "All-in-range" ("AIR") och inte bara på den enskilda handen (T9s i detta fall). Ditt mål är att din AIR skall generera +EV. Vissa händer inom denna range är -EV och andra är +EV. Förhoppningsvis blir totalen +EV. Om du bara spelar händerna som är +EV kommer du att blindas bort eftersom du kommer att spela alltför sällan. T9s tillhör, som du säger, -EV händerna i din AIR men måste ändå spelas eftersom du blir för passiv om du inte spelar.

Enklare utryckt:

För att bevara sin stackstorlek så måste man ställa på 25% av alla sina händer. I praktiken vill man ställa med fler händer än så för att öka storleken på sin stack.

Postad

Så du säger alltså att du ska öka ditt EV genom att lägga till -EV händer i ett spel där en gynnsam image är tight snarare än löst?

Ja det är sant i ett fall och det är om en minskning av din stack leder till en så dålig synhd för motståndaren att framtida -EV kompenserar det nutida -EV du får av en push. Ytterst tveksamt dock om fi på den här nivån klarar av att justera sin synHD på ett par % när, speciellt med tanke på den HD som jackrabbit ställt upp och som är till utgångspunkt för diskussionen.

Postad

Självklart är Jackrabbits uträkningar relevanta, det räcker att titta på $EV med de här specifika händerna. Jag vet inte riktigt vad du menar med din "AIR", martenmania, du har ju en hand, inte en HD. Fi:s calling range kan naturligtvis påverkas av din all-in-range (d.v.s. om han har en read på dig), men det tar man ju hänsyn till iom att man uppskattar en syn-HD på fi.

Jackrabbit, du skriver att

SB: 77+,ATo+,A8s+,KQs

BB: 66+,A7o+,A7s+,KJs+

är en för tight syn-HD för motståndarna i hand 2. Jag tror inte det, åtminstone inte mot det "standard-motstånd" jag brukar möta. Du ställer med över 10BB, tror knappast att BB synar med 66 eller A7o, men det är möjligt. Marginellt läge, visst är det det, men jag tar gärna tillfället i akt att pusha i ett marginellt läge, så jag kan start upp en ny SnG i fall det skiter sig. Det hela bygger naturligtvis på att du har en ganska tight image och inte har stulit en massa gånger innan.