Gå till innehåll

Erfarenheter från Mensa?


toppace

Recommended Posts

Jag var medlem i ett år. Jag tyckte inte att det var särskilt givande, men jag var ju inte direkt aktiv heller. Det enda jag fick ut av det var egentligen tidningen som kom typ en gång i kvartalet, och den var inte värd 200 kr om året (det här var 1999 tror jag, den kanske är bättre nu).

 

Men jag kan tänka mig att det kan vara roligt om man engagerar sig lite, kanske är med på någon pubkväll eller skriver något i tidningen. Jag var för ung för att gå på krogen när jag var med, så pubkvällar var aldrig aktuellt för min del. Sen har de något slags internationellt samarbete som ska göra det möjligt att få boende hos andra mensamedlemmar runt om i världen, men jag vet inte riktigt hur det funkar eller hur stora möjligheterna är.

 

Min uppfattning om medlemmarna i klubben, främst baserat på vad de skrev i tidningen, är att de generellt verkar vara rätt ödmjuka. Jag tror att det kan ha lite att göra med just att de ständigt möts av attityden "ni-är-en-klubb-för-inbördes-beundran". De referar ofta till sig själva som "knäppskallar", "missanpassade" och liknande. Med glimten i ögat förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades "kvala" in pa inradan av tva otroligt dryga arbetskamrater. Nojde mig med det eftersom jag domde ut hela Mensa pa de dar tva tomtarna.

Kan dock intyga att det verkar fungera bra att bo hos andra Mensa-medlemmar runtom i varlden da jag bodde hos en trevlig snubbe i Stockholm helt gratis en gang bara for att testa om det verkligen var sa latt och ledigt som de sa.

Nu var ju den har snubben undantaget som bekraftade regeln.

 

Ni vet hur jag ar, "allt ar svart eller vitt" och efter BB-Karolines framfart i media kraktes jag pa allt vad Mensa heter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok nu var man anmäld till test.

 

Hur lång tar testet?

 

Hur många frågor är det?

 

tack på förhand.

 

/Robban

Tror faktiskt det där står på mensas hemsida. Har inte gjort mensas test men väl WAIS III och det tar rätt många timmar. Bara slappna av och ta de lätta poängen först, samt chansa resten. Allt annat är out-of-your-hands och bara att strunta i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ett otal tester på nätet som är liknande, googla.

Alla uppgifter är av samma typ, du ser ett gäng figurer och skall svara vilken nästkommande figur är.

Typexempel: En kvadrat med en linje som vinklar sig 60 grader motsols varje ruta - hur ser ruta x ut?

 

Vad gäller medlemmarna är det mest killar, mest naturvetare och en klar majoritet är nog vad många skulle kalla "socialt inkompetenta". Med det inte sagt att de ÄR det, men visst finns det en del kufar.

 

Om man får något ut av det beror nog en hel del på vad man har för intressen, som psykologstuderande samhällsvetare hada jag inte något jätteutbyte av att vara med, men det kan nog bero på att jag i den gruppen var ganska avvikande vad gäller både intressen och umgängespreferenser.

 

Lycka till och hoppas att ett medlemskap ger dig något!

 

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...