Gå till innehåll

Push or fold?


Johny_Tex

Recommended Posts

Tjena

 

När jag har ett M på omkring 10 eller mindre brukar jag spela all in eller släng. Då brukar jag göra så att är jag t. ex på knappen och alla har foldat fram tills mig, så brukar jag ställa in med de 33% bästa starthänderna, eftersom det då är troligt att jag har bästa handen. sitter jag på CO är det 25% som gäller o.s.v.

Dock så brukar jag minska hand rangen något om spelarna bakom mig är tighta. Sedan ökar min all in range i takt med att M minskar.

 

Är detta bra spel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är nog en fråga för myssion eller eurytmec elller någon annan turneringsspelare egentligen.

Vad gäller CG så får du nog spela lite tightare. Känns som om du skulle få syn ca 1-0,8*0,8=36% av gångerna och i 1/3 av de fallen i genomsnitt vara stor underdog. Kanske iremats kan komma med en kommentar. Har sett att han spelar shortstackpoker på NL 5000. Det går ju att räkna ut rätt så mycket i sådana här lägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock så brukar jag minska hand rangen något om spelarna bakom mig är tighta.

 

Jag antar att du menar tvärtom?

 

nej faktiskt inte.. jag tänker att när en tightare spelare synar din all in är du typ alltid underdog, så till vida du inte minskar rangen och väljer bättre händer. Och man vill ju aldrig vara underdog eller? Fast iofs vinner man fler blinds mot en tightare spelare, så jag förstår vad du menar och antagligen har du mer rätt än jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock så brukar jag minska hand rangen något om spelarna bakom mig är tighta.

 

Jag antar att du menar tvärtom?

 

så jag förstår vad du menar och antagligen har du mer rätt än jag.

 

Ja.

 

Mot en tajt spelare är det bara att stjäla, stjäla och stjäla. Hittar han en hand fine. Hoppas du drar ut honom. Att stjäla mot en lös spelare som har en vid HD är inte speciellt smart då du ofta får omslag om du endast höjer eller att han synar med en marginell hand medans du har höjt med sskräp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag har ett M på omkring 10 eller mindre brukar jag spela all in eller släng.

 

Myssion påpekar ofta att Harrington inte är speciellt applicerbar på SnG.

Det gäller även talet om M. Myssion har rätt.

Om vi tänker på t.ex Stars struktur så innebär 10M att man har 1500 marker (startstack) på 50/100 eller 4500 (en tredjedel av markerna) på 100/200/25 sexhandat.

 

Som synes är det PÅ TOK för tidigt att börja ställa som standardmove.

Räkna hellre med multiplar av bb (där 10xbb är ett bra riktmärke), och var lite mer aggro med antar. Uppemot 15xbb KAN man ställa med ibland mot limpare, och kanske nån enstaka gång först in med AKo UTG sjuhandat eller så. Men generellt sett så tycker jag det är för djupt för att börja pusha.

 

Då brukar jag göra så att är jag t. ex på knappen och alla har foldat fram tills mig, så brukar jag ställa in med de 33% bästa starthänderna, eftersom det då är troligt att jag har bästa handen. sitter jag på CO är det 25% som gäller o.s.v.

 

Här är jag till att börja med lite nyfiken på vad osv betyder :)

HJ 20%, sen 16% sen 14% sen 12.5% eller? :P

Din pushstrategi är genomtänkt, men kanske inte sådär väldans välpolerad. Det viktiga är väl egentligen inte hur stor sannolikhet det är att du har bäst hand då handen börjar, utan hur stor risken är att du får syn, och hur din hand står sig då. Sen tycker jag att man i regel ska hålla sig ifrån att pusha lättdominerade händer (jag pushar hellre 98s än KTo t.ex).

Jag föreslår att du införskaffar SNGPT och leker runt lite för att få bra känn för vilka händer som är bra att pusha med.

Du kan även testa 50 gratishänder på bubbletrainern på http://www.pregopoker.com tror att den testar pushar från knappen.

 

Tänk givetvis också på relativa stackar, och inte din egen stack.

Alltså om du sitter på knappen med 2200 och sb och bb har 1600 vardera så är stackdjupet därefter.

 

Dock så brukar jag minska hand rangen något om spelarna bakom mig är tighta.

 

Du menar att du tightar upp dig mot tighta blindar, det förstår jag inte alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock så brukar jag minska hand rangen något om spelarna bakom mig är tighta.

 

Jag antar att du menar tvärtom?

 

nej faktiskt inte.. jag tänker att när en tightare spelare synar din all in är du typ alltid underdog, så till vida du inte minskar rangen och väljer bättre händer. Och man vill ju aldrig vara underdog eller? Fast iofs vinner man fler blinds mot en tightare spelare, så jag förstår vad du menar och antagligen har du mer rätt än jag.

 

Värdet i att stjäla blinds ligger i, som uttrycket antyder, att oftast vinna blindarna osett. Man får helt enkelt finna sig i att vara kanske 40-45% dog när man väl får syn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hela handlar ju om hur stora stackarna är och hur nära bubblan ni är. Runt bubblan med någorlunda lika stora stackar vill du exempelvis pusha any-two först in från SB medan om du är chiptrea och shortien är mkt kortare än dig måste du vara mkt mer selektiv.

 

Det finns en massa artiklar som behandlar bubbeleffekter, ICM osv.

 

Skaffa SNGPT (om du nu inte redan har det) så kommer du få ett hum om hur man ska tänka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...