Hjort Postad 18 Januari , 2005 Rapport Postad 18 Januari , 2005 (blinds $1/$2) Pot Limit Omaha Hi/Lo 8 - 2005/01/18-13:29:10.8 (CST) Table "Haapiti" (real money) -- Seat 10 is the button Seat 1: Hjort ($206.50 in chips) Seat 3: Farmer Doug ($341.75 in chips) Seat 5: M_Lickers ($574.75 in chips) Seat 7: GREECKUNT ($141.75 in chips) Seat 9: bigpaddy ($56.50 in chips) Seat 10: denden29 ($324.75 in chips) Hjort : Post Small Blind ($1) Farmer Doug: Post Big Blind ($2) Dealt to Hjort: Ts Ah 2c 8d M_Lickers: Call ($2) GREECKUNT: Call ($2) bigpaddy: Call ($2) denden29: Call ($2) Hjort : Call ($1) Farmer Doug: Check *** FLOP *** : [ 7h Qh 3h ] Hjort : Check Farmer Doug: Check M_Lickers: Bet ($12) GREECKUNT: Fold bigpaddy: Fold denden29: Fold Hjort : Raise ($45) Farmer Doug: Fold M_Lickers: Call ($33) Här floppar jag alltså bara nötlågdraget och hjärter ess. Nu tror jag inte att någon har något särskilt utom M_Lickers som rimligen har färg. Men jag vet att han inte har nötfärgen. Alltså höjer jag. Nu steker han som f*n och verkar inte veta ut eller in på en bra stund, sen synar han. *** TURN *** : [ 7h Qh 3h ] [ 4s ] Hjort : Bet ($102) M_Lickers: Call ($102) Här dunkar jag in nötlågen med patetisk back-up, jag gillar inte läget här. Men potten är skitstor och han var så pass tveksam innan att jag inte tror att han har nötlågen iallafall. Jag trycker för att ge honom ett ytterligare knepigt beslut. *** RIVER *** : [ 7h Qh 3h 4s ] [ 3s ] Hjort : Check M_Lickers: Bet ($306) Hjort : Call All-in ($57.50) Här checkar jag för att bespara mig en 3/4 om han har nötlågen. Citera
Hjort Postad 18 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 18 Januari , 2005 Det finns två saker som jag tycker jag borde gjort annorlunda. För det första borde jag inte betat turnen, han stekte så mycket innan att han nog står fast sitt beslut att syna, om inte annat så av emotionella skäl. Eftersom jag troligen har ett starkt grepp om lågdelen av potten och min motståndare troligen har den k-höga färgen så kan jag som bäst bara hoppas på en scoop. Men om min motståndare bara har färg och ingen låg så kommer han bli skräckslagen om brädan paras på rivern. Därför borde jag betat kanske 1/3 pott här och tryckt all-in på rivern om brädan parats. Sen är jag också tveksam till om jag borde check-synat rivern. Beta all-in är naturligtvis alternativet. Citera
wolf Postad 18 Januari , 2005 Rapport Postad 18 Januari , 2005 Jag kan inte ge några kommentarer då jag just börjat lira Omaha 8, mend et ska bli intressant att se vad de andra svarar. Men får man fråga hur resultatet blev, eller vill du steka på det tills några har svarat? Citera
Hjort Postad 18 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 18 Januari , 2005 Men får man fråga hur resultatet blev, eller vill du steka på det tills några har svarat? Jag scoopade i vart fall inte. Citera
drc Postad 18 Januari , 2005 Rapport Postad 18 Januari , 2005 Är det inte betydligt svårare att bluffa på ett ess i hi/lo än i high - speciellt om motståndarna kanske inte är kompetenta nog att fatta hur viktigt det är att spela om båda ändarna ? Det är rätt mycket pengar som åker in på turn där du bara inte har chansen att bli kvartad utan scoopad om ett ess eller en tvåa dyker upp. Din åtta är ju inte direkt en massiv redraw till lågen. Annars tycker jag det kan vara lite knivigt att gissa vad fi har för hand. Dessa borde vara de troliga: Drag till nötlåg/nästnötlåg + ett set ? Färgen klar + ett bra eller halvbra nötdrag. Jag har dock sett spelare syna 100 dollars bet bara på att ha ett nötlågdrag när det ligger en möjlig färg på bordet. Möjligt vis med två dåliga par också eller så. Har spelat rätt mycket hi/lo på slutet och försöker sluka i mig så mycket erfarenhet som möjligt men gör massvis med fel själv. Citera
Hjort Postad 19 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 19 Januari , 2005 Är det inte betydligt svårare att bluffa på ett ess i hi/lo än i high - speciellt om motståndarna kanske inte är kompetenta nog att fatta hur viktigt det är att spela om båda ändarna ? Jo, det är så klart mycket svårare. Tanken var ju förstås att just den här motståndaren skulle vara bra nog att göra den folden om han satt med en k-hög eller j-hög färg utan så mycket annat. Det är rätt mycket pengar som åker in på turn där du bara inte har chansen att bli kvartad utan scoopad om ett ess eller en tvåa dyker upp. Din åtta är ju inte direkt en massiv redraw till lågen. Jo visst, jag håller med. Den främsta orsaken var att min motståndare stekte så länge på floppen och jag vet att han inte slöspelade nötterna. Men jag skulle ju sparat ammo till rivern och satsat på ett litet "valuebet", så att jag kan kräma hans troliga färg på rivern om brädan paras. Ytterligare något som borde få mig att tänka efter är ju att om min motståndare är bra så bör han ju nästan ha nötlågen här. Hur skulle du spelat handen förresten? Citera
drc Postad 19 Januari , 2005 Rapport Postad 19 Januari , 2005 Hur skulle du spelat handen förresten? Handen blir lite svårspelad när Mr Licker gör sitt bet på något som borde vara färgen och man själv inte har färgen och förmodligen endast spelar för chans till halva potten eller att bli scoopad. På det sättet så var din reraise med bluffesset rätt giftig (dvs djärv och bra men farlig) där alternativet skulle möjligtvis vara fold. Förmodligen skulle jag folda redan på floppen då det blir för mycket gissningslek om man gräver ner sig i handen utan färg eller kåkmöjlighet. För att försöka vinna pengar på lågen skulle man helst ha fler personer med efter floppen. Tycker att en reraise är helt okej också men som sagt kanske framförallt mot bra spelare (vilket kanske M_Lickers (Muff lickers ?) var ) Nu när man har reraisat är det lätt att man likt du vill visa styrka på turn också och när du satt nötlågen så är det guldspel att betta om han lägger sig men farligt om han synar. Om man checkar så bettar säkert han och vad ska man göra då när man precis satt nötlågen + att man investerat en hel del i potten? Jag tror att man skall vara försiktig med att bluffa där på floppen om man inte har bättre outs. Tex om du hade Ah2sQcQs så hade du nötlågdraget med bluffesset samt setet som kan dra ut. However så är jag i en läro/erfarenhet-process och tycker alla diskussioner kring oma/8 händer är intressanta just nu. Dessutom tycker jag att det blir rätt märkligt spel många gånger just när man spelar Pottlimit med både undervärderade och övervärderade händer som blir konstigt bettade. Citera
Hjort Postad 19 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 19 Januari , 2005 Så här i efterhand så kan jag ju säga att jag inte var så impad av min motståndares spel. Min motståndare hade: 2h Kd Kh 5d, alltså andra nöthögen utan möjlighet till förbättring samt ett dåligt lågdrag. Alltså ett perfekt offer att spela den riktiga färg + lågen mot på det här sättet. Jag tycker att det enda alternativet till raise är att folda, eftersom man som sagt bara sitter på ett drag till halva potten. Foldequity är ett måste. Egentligen så vet jag inte om det kanske till och med är rätt att ge upp på turn mot en kompetent motståndare, eftersom en sån knappast synar floppen med bara en K-hög färg utan att ha något hyffsat för lågbiten. Citera
drc Postad 19 Januari , 2005 Rapport Postad 19 Januari , 2005 Det är det som är svårt också ! Eftersom motspelarna spelar dåligt och konstigt så blir det svårt att spela för tricky samtidigt som man själv måste spela lite lösare. Om du hade varit FI så hade du förmodligen fått folda för din reraise på floppen. Han kanske hade foldeat med en knekthög. När han väl bestämt sig för att syna på floppen så hade han väl bestämt sig för att gå hela vägen och det är då det är svårt för dig att börja checka utom position. However it was a splitpot !!! Citera
Hjort Postad 19 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 19 Januari , 2005 Han kanske hade foldeat med en knekthög. När han väl bestämt sig för att syna på floppen så hade han väl bestämt sig för att gå hela vägen och det är då det är svårt för dig att börja checka utom position. Japp, men jag kan ju beta mindre på turn så att jag har så det räcker till ett saftigt riverbet ifall brädan skulle paras. Exempelvis så här: $50 på turn och $150 på rivern om brädan paras. Annars $50 på turn och $75 på rivern. På det sättet kan jag ju ofta spara $75 de gånger jag blir kvartad, samt ibland bluffa till mig halva potten på rivern om brädan paras. Eller helt enkelt lägga ned om min låg skulle råka krossas. En motståndare utan nötlåg och med en osäker färg för hög lär ju inte vara alltför pigg på att höja mot någon som verkar värdebeta här. Blir jag höjd så kan jag vara nästan 100% på att han också har nötlågen och då kan ju jag folda. Som det är så la jag in $200 för att vinna $2.50, vilket förstås är vad vinnande hi/lo-spel handlar om i grund och botten. Citera
Recommended Posts