Gå till innehåll

NL - SH, 6-manna, hur spelar ni små Axs?

Recommended Posts

Postad

Folda i tidig position, även mittenposition beroende på bakomvarande spelare. Räjsa alltid först in.

Limpa efter limpare i sen position.

Syna räjsar i sen position om du är duktig postflop.

Hatar dessa händer, finns ingen hand man möter som man kan få betalt av utan att träffa 2-par +.

Att vinna småpotter är helt ok också, man måste inte få tokbetalt varje gång man träffar. Men Axs är ju inte en hand man spelar för TP heller, färgdraget är ju en väldigt viktig egenskap här och då spelar kickern mindre roll.

Postad

I tidig position kan du oftast folda om inte borden är tight-weaka. Om de är det så kan du nästan alltid höjja upp då de ofta kommer folda mot dina CB. Det beror lite på hur du vill spela, det är inte fel att alltid höja med Axs i tidig positon heller.

I mellan och sen position höjjer jag med alla Axs first in och nästan alltid när någon limpat om det inte är väldigt synbenägna spelare som i princip aldrig foldar för en raise preflop eller continuebet på floppen.

Postad
Raise efter limpare.

Det där är en Nebbis-grej som jag gärna hade fått lite mer ingående förklarat för mig.

Antar att det har att göra med att spela alla händer likadant.

Jag kan inte tala för Nebbis eller Iremmats men jag spelar också så. Min främsta orsak är nog att jag vill ha kommandot i handen och på så sätt vinna många potter med bara raise preflop och CB. Om inte alla har lagt sig innan turn så har jag antingen träffat hyfsat och då har jag redan börjat bygga potten stor, eller så har jag missat och kan då ofta lägga med gott samvete mot en spelare som fortfarande är kvar i handen. Sen om jag träffar lite halvhyfsat, till exempel par med min kicker, hålstegdrag eller backdoorfärgdrag så kan jag ofta ta ett gratiskort tack vare min tidigare aggressivitet. Och slutligen så gör det som du säger spelet mer ogenomskinligt.

Postad

Ja dom som verkar vara bra på lira anser man ska lira dom.. själv anser jag att dom är fold på alla positioner utom på knappen.

se en billig flop osv.. kan höjja dom om du är först in.

men avskyr spela dom iom att du får alltid in pengarna som underdog..

Postad
Ja dom som verkar vara bra på lira anser man ska lira dom.. själv anser jag att dom är fold på alla positioner utom på knappen.

se en billig flop osv.. kan höjja dom om du är först in.

men avskyr spela dom iom att du får alltid in pengarna som underdog..

Du är medveten om att det är shorthanded vi pratar om?

Postad

Det beror på vad det är för spelare som sitter bakom. Förutsatt att alla har fullstack och jag har noll reads så kastar jag typ A2s-A7s utg, UTG+1 till Button slår jag upp allihop oberoende av hur många limpare det är. SB brukar jag fylla upp om jag inte är först in, likaså checkar jag bb med ett gäng limpers och om det bara är SB som fyllt upp så slår jag upp.

Detta är dock något som naturligtvis varierar beroende på mina motspelares karakteristik, stackdjup osv.