Gå till innehåll

ARTIKEL: Spelberoende uppmanas att satsa igen


TotalFarsa

Recommended Posts

Ett par klipp från artikeln:

- Det är som att erbjuda en missbrukare knark. Oerhört cyniskt, säger Michael Semjaniv.
Försökte övertala

Trots det fortsatte säljaren att envisas.

- Det är tur att jag kommit så långt i min behandling. Om någon annan på min kurs fått erbjudandet vet jag inte hur det gått, säger Michael Semjaniv.

Anne Nilsson är förbundsordförande på Spelberoendes riksförbund.

- Den här typen av marknadsföring finns det all anledning att vara kritisk mot, säger hon.

Enligt Anne Nilsson lägger spelbolagen ett par miljoner kronor om dagen på reklam.

- Det här är ett nytt lågvattensmärke, säger Anne Nilsson.

 

Usch, vilket taskigt spelbolag! Komma och erbjuda en spelberoende gratis pengar för att få fast honom igen :evil:

 

Men vänta, det är ju trots allt en expressen-artikel. Hmm, vi tar ett litet klipp ur artikeln till.

- Det låter väldigt märkligt att någon fortsatt fråga om han sa att han var spelmissbrukare, säger Unibets Sverigeansvarige Christian Bönnelyche.

 

"Lågvattenmärke"

Han använde inte ordet spelmissbrukare. Han sa att han inte spelar poker längre.

- Säger någon på det viset hade jag också fortsatt. Det är ett väldigt bra erbjudande och man kan sluta spela poker av flera olika anledningar, säger Christian Bönnelyche.

Se där! Hur tusan ska säljaren veta att killen är spelmissbrukare om allt han säger är "jag spelar inte poker längre". Well, det räckte iallafall för att reporten skulle skriva en indignerad artikel. Eller som jag uttryckte det till Cheunce för en stund sen "är verkligen expressens reportrar så här dumma? jag menar, hur XXX tar de sig över gatan på morgonen? http://expressen.se/index.jsp?a=689533"

 

/TF :heart: kvällspressen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart man är för en nyanserad bild av eventuellt negativa aspekter av alla dessa spelbolag som finns på marknaden men någonstans tycker man ju att reportern kunnde stannat upp, tänkt till, och slutligen insett att den tänkta vinklingen verkligen inte fungerar.

 

Vad, eller vem, som är orsaken till pokersektionens eventuella förfall är ju egentligen egalt. Det finns väl inte på kartan att man skulle vända sig till expressen för att släcka törsten på välskrivna artiklar i ämnet.

 

Fast, öh, varför läser jag där då? Äsch, busted!

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är inte en reporter/journalist på Expressen.se som skrivit artikeln. kvp.se?

Iofs ingen större betydelse.

 

Jag förstår inte varför (eller det kanske man gjort) spärrar en spelmissbrukares konton och portar h*n från CC osv?

Att uppge vilka ställen man spelade på och spärra kontot där, borde det inte vara villkoret för att bli behandlad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att uppge vilka ställen man spelade på och spärra kontot där, borde det inte vara villkoret för att bli behandlad?
Men hallå, tänk på den personliga integriteten Cyntax. ;)

 

Och nej, det var visst inte en expressenreporter som skrev den men de är väl samma skrot och korn kan jag tänka mig.

 

Btw, din bild inspirerade mig att byta avatar. Hoodie-girl for teh win :heart:

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvarr blir det mer och mer av den har typen av artiklar pa Expressen.se som tidigare kunde stoltsera med ha den basta pokersektionen av kvallstidningarna.

 

Jag vet tyvarr vad (eller vem) det beror pa ocksa...

Så länge artikelförfattaren får kneg för artikeln skiter han/hon nog rätt hårt ifall han/hon vinklar pokern som negativ, vilket du säkerligen kan intyga... right?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst har Expressen vinklat artikeln.

Men hur lågt kan man som seriöst (?) spelbolag sjukna om man personligen kontaktar storspelare (förlorande?)och tjatar på dem att sätta in pengar hos dem (Unibet)?

 

Sådana säljmetoder fullständigt krossar arbetet med att bryta upp det statliga spelmonopolet i Sverige.

Unibet skjuter sig själva i knät.

Och jag hoppas att det gör ont Unibet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ F.Gump.

Hellre ett personligt samtal från en säljare som vill ge mig en bonus än alla de j*vla mail jag spammas med dagligen om frirullar, möjliga miljonvinster och blablabla.

 

IMO är det inte "lågt" att marknadsföra sig på detta sätt, utan snarare trevligt och personligt. Och om det är något som "krossar arbetet med att bryta upp det statliga spelmonopolet" så är det väl medias felaktiga vinkling av företeelsen?

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig TotalFarsa om hur irriterande det är med spam-mejl.

Spam-mejl går dock att blockera.

 

Tyvärr är det så att politiker är den enda typen av människor som fortfarande tror att allt som står i tidningarna är sant.

 

Jag undrar om säljmetoder som direktsamtal är tillåtet i England som har en reglerad spelmarknad ?

 

Jag tror att Unibet kan glömma att vara en del av en reglerad svensk spelmarknad om någon kristdemokrat-center-/ folkpartist får höra talas om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenska spel lägger också ett par miljoner om dagen på reklam, och de har bara Sverige som målgrupp.

 

"Miljonlotteriet" har ringt hit som galningar på sistone. När jag googlade så fick jag reda på att det är IOGTs lotteri. Att ett nykterhetsförbund ringer upp och tjatar om att man ska spela ser jag inte som annat än dubbelmoral.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag mår illa av inställningen att man inte behöver ta eget ansvar för saker och ting. Hela tiden skall man skyddas mot dessa konstiga onda krafter som kommer över oss. Det kan handla om alkohol, spel, sex, mat, tv-tittande mm mm. Hela djävla tiden så står det några stollar och vrålar ut sitt skrämda hat mot dessa krafter som dom verkar tro att vi inte kan skydda oss emot. Hur tror dessa människor att generation efter generation påverkas av att man från barnsben får veta att man inte behöver tänka själv, att man inte behöver ta något eget ansvar, att det är andras skyldighet att se till att man inte gör fel, tar fel beslut.

 

Med detta inte sagt att Unibets marknadsföringsmetoder ligger på noplistan över bra saker.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge artikelförfattaren får kneg för artikeln skiter han/hon nog rätt hårt ifall han/hon vinklar pokern som negativ, vilket du säkerligen kan intyga... right?

 

Men det var ju markligt hur allting associeras till den dar gamla historien! :? Men du har ratt, jag kan intyga det.

 

Menar bara att det ar skillnad pa att gora sig ett scoop pa enskilda foreteelser (typ Unibet, LPC) och att faktiskt ha en dagligen uppdaterad pokersektion da det kravs lite goodwill i branschen for att slutligen kunna grava fram det dar snaskiga som faktiskt har nagon sanningshalt.

 

Att ringa storspelare ar inget ovanligt. Dock kanske man borde respektera ett nej forsta gangen. Foljdfragor om varfor man slutat spela ska man ocksa halla sig ifran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...