Gå till innehåll

PLO - Given pass eller finns det värde?


Fritteman

Recommended Posts

SS 1/2

Fi1 är ok, de andra två är mediokra (Texas tomtar som provar på Omaha verkar det som).

 

fyra spelare

Hero 600

Fi1 500

Fi2 300 sb

Fi3 500 bb

 

Hero limpar med 4556 ss

Fi1 pottar

Fi2 pottar om

Fi3 pottar om igen

Att alla pengar kommer åka in är ju helt givet. Att Fi2 och 3 troligen har AA eller KK är också ganska givet (om man tar hänsyn till hur dom spelat tidigare). Kan jag dega in här för värde om jag tror att Fi1 lägger och att jag är uppe mot två överparshänder hos slumpmässiga trallare eller är passen totalgiven.

 

Jag kastade snabbare än min egen utlösning, men funderade efteråt om det kanske finns värde att hämta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har synat all-in preflop från två tighta spelare jag hade bra reads på med 3445ds. Då "visste" jag att båda hade AAxx. Det visade sig att mitt EV var på nästan 50% tack vare att båda mina flusher levde och att de blockade sig själv rätt rejält. Detta var dock m 100bb-stackar, och jag tar hellre en flopp med djupare stackar än så.

 

Vad du vill ha är levande flusher och bra rundowns. Helst vill du inte ha ett par i handen (som både jag och du hade i våra exempel), de försvagar din hand rätt rejält (tvåpar och triss vinner ju ofta sådana här händer).

 

Jag hade passat i ditt fall, men inte utan vissa sura miner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gick det då? Hade du vunnit den?

 

Vad hade fi?

 

Hade nog lagt den själv med pga att jag inte gillar att hamna all in mot feta stackar (shortstacks ja). Du har ju bara limpat än så länge med.

 

Problememet med såna här händer är att man aldrig vet om ens flusher är levande som Othello sa.

 

Intressant topic annars. Vad tar ni synen med för händer då?

 

Tar ni synen bara med DS händer?

 

Kolla in dessa artiklar av rolf slotboom..Många analyser om händer osv.

http://www.pokerpages.com/articles/archives/index.htm#slotboom

 

Här är artiklar från andra med.

http://www.cardplayer.com/magazine/category/omaha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra synpunkt Othello.

 

Det som gör att jag förespråkar passen nu är ffa att Fi1 kan börja busa lite, han har ju trots allt pottat en gång.

 

Resultatet:

Resultatet var att jag vek, men att Fi1 degade om, all smet hamnade i mitten.

 

Fi1 hade mellankort

Fi2 hade AAxx

Fi2 hade KKxx

 

Jag hade scoopat potten med min 6 höga klöverfärg, men vafan, varians är inte alltid underbart. Nu stod AAxx helt utan förbättring.

 

Roligast var Fi1 som försökte förklara för Fi2 och 3 att han inte var en totaltomte, men det fattade dom inte riktigt.

 

Helt oväntat lämnade också Fi3 bordet snabbare än kvickt.

 

Edit:

Kul att det verkar som om Omaha händer intresserar folk. Kul också att kastet inte är så givet som iaf jag först trodde.

 

En annan anledning till kastet var ju att jag endast investerat 2 kronor och kände att jag kunde skänka bort dem...

=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kom igen nu mannen. klart du ska dega in finns väl inget roligare än att vinna en allin preflop med en sån hand mot AA-folket. skit i om det finns värde eller inte.

/stortjommen

 

ps fi1 hade nog med sin aktuella hand, tänkt att hans värde gått upp om du också va med i potten (vare sig du pottar eller synar), vilket gjort att han inte slängt.

risken e ju rätt stor att han har en sån hand som kan dominera dig på ett par områden, vilket gör kast rätt. e man dock rätt säker på att han bara pottar med höga kort då bör det väl finnas värde, onödigt av dig att ha ett par på handen dock:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...