Gå till innehåll

Bör spelmonopolet avskaffas?


Rotoroberts

Bör spelmonopolet avskaffas?  

36 medlemmar har röstat

  1. 1. Bör spelmonopolet avskaffas?



Recommended Posts

Då vi alla här, på något sätt, är inblandade i spel och dobbling i olika sammanhang så tycker jag att den här frågan om att Spelmonopolet bör avskaffas är ganska intressant. Det är snart val också så därför började jag kolla runt lite på olika sajter för att kolla upp hur det ligger till, och vad de olika partierna tycker och tänker.

 

Såhär tycker Moderaterna, och jag håller med dem till fullo när det gäller att spelmonopolet inte bör regleras av staten.

 

Moderaterna tycker:

I dag försvarar regeringen spelmonopolet med hänvisning till det sociala ansvaret och att en stor del av vinsterna går till idrotten och spelmissbruksvården. I själva verket går bara sex procent av omsättningen till idrotten, och bara 14 miljoner kronor till spelmissbruksvård - samtidigt som man satsar över en miljard kronor på att locka folk att spela. Vi kan tänka oss en lösning med en försäljning av licenser för dem som vill bedriva spel i Sverige. Med försäljningen av licenser får staten intäkter som kan användas för ett riktigt socialt ansvar mot spelare som fastnar i missbruk och till idrottsrörelsen som är grunden till spelandet. Med licenser kommer även ett verktyg - indragning av licens - om något bolag bryter mot regelverket. Med fasta avgifter eller licens måste också tydliga och stränga regler om ålder, marknadsföring och öppenhet för myndighetskontroller införas.

 

Vad tycker ni? Jag är inget blåskägg, men jag håller med både Folkpartiet och Moderaterna i den här frågan. Det är skamligt som det ser ut...

 

SÅ LÅT OSS DEBATTERA!

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tycker att monopolet bör avskaffas. Jag ser ingen mening i att ha det, då jag inte anser att det uppfyller något syfte.

 

Allt jag ser i det är en fet dubbelmoral. Som det sägs ovan så läggs det ned 1 miljard på reklam för att man ska spela - men monopolet finns för att man inte ska spela i för hög utsträckning?

 

En inkomstkälla för staten, det är allt monopolet är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen av vilken anledning bör vi avskaffa monopolet? Spelet är ju en oerhörd inkomstkälla för vårat land, tappar vi denna tappar vi gissningsvis mycket pengar. Vad får vi tillbaka egentligen om monopolet släpps fritt?

 

Missförstå mig nu inte att jag är för spelmonopolet, jag har egentligen ingen åsikt i detta ärendet då jag inte är insatt. Jag röstade JA bara eftersom vi lever i en marknadsekonomi. Tycker därför inte man bör ha specialanpassade fall som tex systembolaget och svenska spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen av vilken anledning bör vi avskaffa monopolet? Spelet är ju en oerhörd inkomstkälla för vårat land, tappar vi denna tappar vi gissningsvis mycket pengar. Vad får vi tillbaka egentligen om monopolet släpps fritt?

 

Missförstå mig nu inte att jag är för spelmonopolet, jag har egentligen ingen åsikt i detta ärendet då jag inte är insatt. Jag röstade JA bara eftersom vi lever i en marknadsekonomi. Tycker därför inte man bör ha specialanpassade fall som tex systembolaget och svenska spel.

 

Mmm vi borde ju stoppa all typ av import av voror och tjänster från utlandet med, om vi förbjuder alla utländska bolag i sverige så stannar ju alla pengar i Sverige.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...