Gå till innehåll

Howard Ledereres pre-flop guide, för tight?


mbman

Recommended Posts

Har laddat hem den här från forumet (Tror det var Matteprof som editerade den..)

 

Är det verkligen så att man ska lägga sig med alla händer som inte är i grupp A eller B (dvs AA, KK, AK, QQ, JJ, TT) om någon öppnat före? Tycker det verkar som man får spela EXTREMT få händer då...eller?

 

* Fixar rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är guiden för no-limit turneringar eller? Men jo, man ska spela väldigt få händer när någon annan öppnat. Vad du spanar efter är inte så mycket händer som lägen. När någon höjt innan dig så är det oftast inte ett bra läge, men kan naturligtvis vara det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det står att den är för no-limit, men jag vet inte om den är för turneringar eller ej?

 

Frågan jag ställer mig är: Gäller den här för internetspel på småborden jag spelar på? (0,05/0,1$) Jag tycker folk spelar tokigt där, vilket iofs är bra, men är det inte risk att man skänker bort för många blinds om man går med så extremt sällan?

 

T ex tycker jag AQ borde vara en hand som står sig relativt bra, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två händer som "heter" Doyle Brunson, nämligen T2 och AQ

 

T2 för att han WSOP med den handen två år

AQ för att han "aldrig" spelar handen.

 

Nej, AQ är en hand som inte är bra - mot kompetent motstånd - den ser bra ut men visar sig ofta vara riktigt kostsam.

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är för tight för cash-game, det beror på att det finns fett med pengar kvar att betta efter floppen där. Samt förstås att tomtar oftare spelar med väldigt konstiga händer, och dessutom skickar in mycket pengar när de träffar ganska dåligt (såsom top pair med A5s). Men vad du är ute efter mestadels i cash-game är att träffa en flopp så pass hårt och dolt att du kan plocka in hela din motståndares stack, AQ gör ett ganska dåligt jobb på det viset eftersom tvåparet, trissen eller stegen inte direkt är dolda (alltså är det mycket svårare att få folk som ligger efter att lägga in mycket pengar). Så den är kanske inget som du egentligen vill hålla på och syna pre-flop höjningar med.

 

När folk spelar uselt och det finns 15-20ggr bettet kvar i era stackar att göra av med efter floppen så kan du gå med ordentligt många händer om du har ett stort spelmässigt övertag post-flop. I turneringar så gäller det inte att det finns så mycket kvar att betta efter floppen därav tightheten, du kan helt enkelt inte få in tillräckligt mycket pengar när din hand kör om motståndarens för att kompensera för de pengar du stoppat in när du låg efter.

 

Angående AQ så kan den stå väldigt bra mot tomtar som spelar väldigt många ess och dessutom gör det alldeles för hårt eftersom du ofta kommer att dominera (alltså lämna dem med 3 eller färre direkta outs) dessa spelare, annars så är AQ inte särskilt kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

När folk spelar uselt och det finns 15-20ggr bettet kvar i era stackar att göra av med efter floppen så kan du gå med ordentligt många händer om du har ett stort spelmässigt övertag post-flop. I turneringar så gäller det inte att det finns så mycket kvar att betta efter floppen därav tightheten, du kan helt enkelt inte få in tillräckligt mycket pengar när din hand kör om motståndarens för att kompensera för de pengar du stoppat in när du låg efter.

 

 

Hmm...vad menar du med "ordentligt många händer"? Vore jättebra med lite exempel, hur "lågt kan man sjunka" tycker du? Även om det såklart beror på position o s v så kanske du kan ge lite generella riktlinjer till en nybörjare?

 

Själv försöker jag spela väldigt tight, går med på cirka 1/5 händer max..tycker jag går med väldigt sällan i förhållande till folk som har betydligt större stackar vid bordet :-/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är guiden för no-limit turneringar eller? Men jo, man ska spela väldigt få händer när någon annan öppnat. Vad du spanar efter är inte så mycket händer som lägen. När någon höjt innan dig så är det oftast inte ett bra läge, men kan naturligtvis vara det.

 

När jag säger att det är ett dåligt läge när någon höjt innan dig så talar jag om spel där det inte finns så mycket kvar att betta efter floppen, i spel där det finns en hel del pengar kvar kan det vara ett jättebra läge att försöka knäcka en spelare som är överspelar sina händer postflop. Man synar alltså med händer som 55, 67s sätter man en bra hand (tvåpar, triss, stege, stege+färgdrag) så ser man till att det åker in ordentligt med pengar, och missar man (vilket man gör större delen av tiden) så åker korten iväg fort som ögat.

 

Det finns väl tre huvudfaktorer som avgör ens preflopspel:

 

1 Stackdjup, alltså hur mycket pengar finns det kvar att betta?

2 Vilka sorts händer gör din motståndare så här med pre-flop? Generellt sett tycker jag att det är bra om han antingen spelar väldigt få (dvs är förutsägbar) eller väldigt många (alltså spelar för mycket skräp).

3 Hur ser eran relativa skicklighet ut post-flop? Position är extremt relevant här. Noteras bör att en motståndare som spelar väldigt tight pre-flop kommer att begränsa sitt potentiella övertag post-flop mycket eftersom det är så pass lätt att sätta honom på en hand, medan detsamma inte gäller för någon som är väldigt lös.

4 Sist och minst kommer vi till frågan om vad du har för hålkort. Visserligen så behöver du adekvata verktyg för att knäcka någon, men de tre övriga faktorerna måste stämma om du inte nästan säkert har bäst hand nu och därför kan se till att det inte blir så mycket spel post-flop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...vad menar du med "ordentligt många händer"? Vore jättebra med lite exempel, hur "lågt kan man sjunka" tycker du? Även om det såklart beror på position o s v så kanske du kan ge lite generella riktlinjer till en nybörjare?

 

Det hänger mycket på relativ skicklighet, en hand som 57s kan göras lönsam om man är duktig nog att få tillräckligt mycket från den i snitt de få gånger man sätter något vettigt med den. Vidare så är det nog svårare för dig att avgöra när du satt något vettigt, och risken är att du kommer att spela en hel del förlorande situationer om du försöker klämma in alla händer som är tillnärmelsevis lönsamma. Så jag tycker nog att du ska hålla dig till händer som är klart lönsamma till en början.

 

Sådana händer skulle mot en ordentlig tomte som öppnat kunna vara 45s-JTs (strunta i 1-gapparna så länge) 44-JJ (hoppas på set och folda ofta annars, även överparet är inte så starkt med de korten). Om det är några tomtar som synat innan det kommer till dig så blir kort som A4s mycket intressantare också. Angående de oparade korten över tio så skulle jag nog hålla mig till ATs-AKs och AQ och AK. KQs är lite småfarlig att gå 1-on-1 med i en höjd pott när man inte riktigt har koll på läget. Undvik händer som KJ, QJ, QT osv så länge. De kan mycket väl göras lönsamma, men innan du är mer stadig på fötterna kan de vara rätt farliga.

 

Överlag så tycker jag att du ska undvika att bråka i situationer som kan vara lite småfarliga, av den enkla anledningen att det helt enkelt inte behövs vid de här borden. Dina motståndare gör så mycket fel under hela handen att det inte gör något om du inte exploaterar varje misstag de gör pre-flop eller försvarar dina mörkar ordentligt (vilket du skulle behöva göra mot spelare som beter sig vettigare under resten av handen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...