Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Spelade en hand som känns svår att komma ifrån nyss på 10$ SNG.

Blinds 20/40 jag har 2300 i stacken. CO med en stack på 1500 höjer till 80, dealern synar och jag gör en spekulativ om än pottoddsmässigt god syn(40 i en pott på 200).

Floppen kommer 10 :club: 8 :diamond: 4 :heart:

Jag gillar inte läget men vill se var jag står så höjer till 160 för att få info. Då miniraisar CO mig till 320, och jag synar pga pottoddsen och imagen på bordet. Turn kommer K :spade: och jag checkar. CO höjer till 280 och jag raisar honom därefter till 750, varefter han går all in för sina sista marker. Jag synar såklart och han visar 88.

Ska man sätta honom på trissen? Ingen read alls och miniraise kan ofta betyda en massa olika saker på denna nivån..Trodde egentligen han hade något i stil med AA (KK ansåg jag långsökt då jag hade en kung)

Några stora fel gjorda eller är det helt enkelt lite missflyt att detta hände? Jag hade ingen read på CO. Visserligen blir jag alltid misstänksam mot miniraises men ändå...Fold preflop är ju kanske att föredra men hade så goda pottodds.

* Flytt till HA - QoS *

Postad
Syn före flop är dålig, syn på raise på flop är katastrofal.

Dessutom 10 = T och bet /= raise

Jag vill inte vara grinig, men jag har lagt fram mina argument/motiveringar för att syna hans höjningar (pottodds och imagen vid bordet)och du får gärna utveckla varför det var dålig syn före flopp efter floppen istället för att hävda motsatsen utan att förklara...

Den sista meningen köper jag.

Postad

KTo är en förbannat svag hand och du sitter ur position.

I början och mitten av en SnG är det i regel bäst strategi att vakta sina marker som en björnhona vaktar sina nyfödda.

Gör du en sån här dålig syn per SnG påverkar det dina möjligheter att vänta ut händer/lägen på blindstealnivåer (när bb börjar hamna runt 1/20-1/15 av medelstacken eller så).

SnG handlar inte mycket om postfloppoker, men om du inte vet att du är slagen när du blir minraisad på flop så när vet du att du är slagen?

Sätter du honom på stegdraget liksom?

TPGK är händer som det sällan finns fog att investera särskilt mycket pengar i så här pass tidigt i en SnG - då menar jag alltså att det går att lägga den mot bet och syn. Mot bet och raise...wow.

Inga pottodds i världen får det här till en bra syn. Du bör inse att du i bästa fall drar till 5 outs en stor majoritet av tiden.

Sen är jag inte helt säker på vilken image du är ute efter heller...

Postad

Instafold pre. Vet inte riktigt vilken flopp du hoppas på. Ska försöka att inte vara alltför negativ men detta kommer hända på floppen:

* Du träffar nada och foldar, du har slängt bort 40 marker vilket iofs inte är så farligt.

* Du kommer floppa en K och vara dominerad otroligt ofta. Antagligen kommer du beta för att se var du står för att sedan bli raisad och ställas inför ett småjobbigt beslut.

* Du kommer floppa en T utan overcards (som är bland det bästa du kan hoppas på med den här handen). Trots detta så är handen väldigt sårbar när två gator återstår.

* Du kommer floppa en T med overcards och du kommer antagligen check/folda eller bet/folda om du tycker det är skojigt.

* Du kommer floppa ett (öppet) stegdrag och...

...check/syna eftersom pottoddsen är tillfredsställande.

...Försöka dig på något move som check/AI.

I praktiskt taget samtliga ovanstående scenarion kommer du ofta förlora 1/4/-1/3 av din stack eftersom du "betar för att se var du står" (vilket i 99% av fallen är FEL SPELAT i en SNG eftersom stackarna är så grunda) eller försöka dig på något move och riskera ALLA DINA MARKER.

Det jag försöker komma fram till är att KT ibland kan se okey ut; "Äh, jag har ju lagt BB och det är bara miniraisat, vi kollar på en billig flopp". Problemet är bara att detta är inte händer du vill spela i en SNG.

Precis som eurythmech säger så handlar inte SNG om att ha goda postflop skills. Ken har ju faktiskt rätt när han säger att SNG handlar om "fold, fold, fold, all-in, fold, fold, all-in". Lägg ner mer energi på att förbättra ditt spel på senare levels än att utveckla postflop skills i en SNG. Det är på senare levels som det hela avgörs.