Gå till innehåll

Varför spela fixed?


jojje2k

Recommended Posts

Varför spela fixed limit??

 

Jag spelade lite SH fixed limit idag och det var mitt största misstag i mitt liv :? Liksom man får AA man raisar och får 4 syn.

 

Flop: 589 med två ruter , Nu vill man bara in och betta pot men istället får man betta 2 i en 20 pot. Så varför vill man spela ett spel där man ger fiskarna potodds istället för att spela NL när man kan styra potoddset?

 

Hela tiden är det ju så i fixed man betar och raisar ändå får man 4 syn och alla har olika drag klart att någon av dom sätter draget.

 

 

Variansen går mig på nerverna....

 

 

Och vem sa att 300 x BB räcker till fixed :shock: Minst 1000 x BB skulle jag tippa på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Variansen går mig på nerverna....

 

låter som min FL karriär, som jag körde när jag jagade bonusar lite runt om... tänkte att det skulle vara "säkrare" att "nöta" FL *4bord isf 2 NL bord.. men icke sa nicke.. eler så vare pga att jag itne lirat så mycket FL förut iofs :lol: men ändå... :roll:

 

tipset: Kör inte FL längre då ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela inte fixed om du inte gillar det men OM spaela

mera draghänder själv och om bordet är fult av fiskar

som alltid är med spela AA försiktigt om du inte träffar flopp...man kan lägga AA..men spela dina egna

draghänder mer......eller spela Noooooo Limmit :D

Varför spela fixed limit??

 

Jag spelade lite SH fixed limit idag och det var mitt största misstag i mitt liv :? Liksom man får AA man raisar och får 4 syn.

 

Flop: 589 med två ruter , Nu vill man bara in och betta pot men istället får man betta 2 i en 20 pot. Så varför vill man spela ett spel där man ger fiskarna potodds istället för att spela NL när man kan styra potoddset?

 

Hela tiden är det ju så i fixed man betar och raisar ändå får man 4 syn och alla har olika drag klart att någon av dom sätter draget.

 

 

Variansen går mig på nerverna....

 

 

Och vem sa att 300 x BB räcker till fixed :shock: Minst 1000 x BB skulle jag tippa på.

:D
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, allt är mycket enklare än så:

 

Fixed spelar man för att man är en actionjunkie som gillar att trycka på knappar i högt tempo. På nöjesfält typ Tivoli/Grönan/Liseberg hittar man ofta Limitspelarna vid mullvadsspelet (ni vet det där spelet där det poppar upp mullvadar ur hål och sen skall man banka på dem med en hammare). NL-spelarna brukar däremot pendla mellan att springa vilse i lustiga huset och köra radiobilar (där de oftast siktar på småbarnen snarare än gymbroilern som inte får på sig säkerhetsbältet).

 

nu vet ni var ni hörde det först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför spela fixed limit??

 

Jag spelade lite SH fixed limit idag och det var mitt största misstag i mitt liv :? Liksom man får AA man raisar och får 4 syn.

 

Flop: 589 med två ruter , Nu vill man bara in och betta pot men istället får man betta 2 i en 20 pot. Så varför vill man spela ett spel där man ger fiskarna potodds istället för att spela NL när man kan styra potoddset?

 

Hela tiden är det ju så i fixed man betar och raisar ändå får man 4 syn och alla har olika drag klart att någon av dom sätter draget.

 

 

Variansen går mig på nerverna....

 

 

Och vem sa att 300 x BB räcker till fixed :shock: Minst 1000 x BB skulle jag tippa på.

 

Ibland känns det så, men sanningen är att en av dom som synat har AJ, en har pocket sexor, en har Q9o och en har ett ordentligt drag. Du har redan tjänat lite pengar pre-flop, nu är det bara att hoppas att draget och top-paret har vett att spela aggresivt på floppen så att det blir capat så får du in en rejäl slant på flopen också.

 

Det är under all omständigheter osannolikt att du inte skulle ha mer än 20% equity på flopen så att fyra synar är ju bara att glädjas åt ;). Sannolikheten att vinna handen sjunker ju drastigt, men vi spelar ju för att vinna pengar.

 

Det är nog ett annat mindset som krävs för FL helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, allt är mycket enklare än så:

 

Fixed spelar man för att man är en actionjunkie som gillar att trycka på knappar i högt tempo. På nöjesfält typ Tivoli/Grönan/Liseberg hittar man ofta Limitspelarna vid mullvadsspelet (ni vet det där spelet där det poppar upp mullvadar ur hål och sen skall man banka på dem med en hammare). NL-spelarna brukar däremot pendla mellan att springa vilse i lustiga huset och köra radiobilar (där de oftast siktar på småbarnen snarare än gymbroilern som inte får på sig säkerhetsbältet).

 

nu vet ni var ni hörde det först.

 

Håller med! Många tycker att det är mycket mer action i nolimit än i limit men jag tycker precis tvärtom. På låga nivåer känns det som att man kan vara tråkig och trög och bara sitta och folda i nl tills ett monster kommer och sen försöka få in så mycket deg som möjligt. På låga nivår känns det också som om blindsförsvar/stjälning i nl är ganska meningslöst också. I fixed måste man hela tiden vara på alerten och det känns som om det är viktigare med marginella beslut i FL. Värdebeta tredjeparet på river? Ta A-hög till SD osv vilket känns som inte har samma betydelse i nl. Har man t.ex TP med sunkig kicker och fi checkar på river så gör det kanske inte så mycket om man inte värdebetar den och andra marginella händer som det gör i FL om man itne gör det. Detta är på låg nivå alltså, på högre förstår jag ju att allt blir mer komplicerat. Rent spontant så känns det som att om man är en nybörjare så är det bättre att börja med nl än fl. Spelar du bara tight på låga nivår så kan du nästan inte förlora medans om du spelar FL så måste kunna spela lite poker iallafall för att spöa motståndet. Såga mina ideér nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liksom man får AA man raisar och får 4 syn.

 

Är det inte lika för alla? & vad gjorde du med de övriga 99,5% av dina spelade händer?

 

Själv tycker jag FL är mångdubbelt mer spelteoretiskt intressant än NL, men det är ju helt upp till hur man är som person vad man föredrar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som att 99% av gångerna har dom bättre än AA

 

Nej

 

Jo, så är det nog. Inte att dom har färg 99 ggr av 100, men nog känns det ofta så. Vi lagrar minnen och upplevelser bl a beroende på hur starka känslor de väcker hos oss, och vi tar en förlust hårdare än en vinst.

 

Men om man analyserar handen i exemplet så är det uppenbart att man har EV+ på den, även om man synar riverbetet, så i längden vinner man ju pengar på den. Men det är kanske inte så stor tröst, speciellt med tanke på att man själv förmodligen hade spelat färgdraget likadant som fi, och har alltså i längden ingenting att vinna på AA mot färgdrag.

Så vida man inte kan tjäna ett extra bet då och då och ibland spara ett. Gäller bara att fundera ut hur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför spela fixed limit??

Pengar, pengar, pengar...

Man kanske tjänar i längden men SH fixed är en berg-och-dal-bana med branta backar iaf för mig.

 

Troligen för att du inte kan spelet, fixed limit är jävligt svårt att spela bra.

 

Small Stakes Holdem reommenderas som läsning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag råder dig att låta bli fixed. Variansen kan verkligen vara ENORM och förbannat jävla jobbig. Är back mer än 60 BB på kvällens tretimmarssession och jag har glömt bort känslan att träffa floppen och få betalt. Det jag däremot starkt har fått insvetsat i minnet är när ens överpar mosas av runner-runner tvåpar i klassen 62o - KK. Är snart klar med min bonus men den är självklart helt uppäten av de förlusterna FL har orsakat mig ikväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, allt är mycket enklare än så:

 

Fixed spelar man för att man är en actionjunkie som gillar att trycka på knappar i högt tempo. På nöjesfält typ Tivoli/Grönan/Liseberg hittar man ofta Limitspelarna vid mullvadsspelet (ni vet det där spelet där det poppar upp mullvadar ur hål och sen skall man banka på dem med en hammare). NL-spelarna brukar däremot pendla mellan att springa vilse i lustiga huset och köra radiobilar (där de oftast siktar på småbarnen snarare än gymbroilern som inte får på sig säkerhetsbältet).

 

nu vet ni var ni hörde det först.

 

Hihi, amen to that brother! Dagens!

Länge leve the Limit Pounders!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Man kan helt enkelt inte gå från plussande NL spel och pröva nötan FL utan några som helst erfarenheter av spelet eller förkunskaper <_> Säger som en annan sa, läs small stakes texas holdem.

 

NL spelas på känsla mer än vetenskap. FL spelas på 100% vetenskap för optimalt lir(menar då inte på monsternivåerna som 100/200 och 200/400)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det är alvarliga fel på mig. Jag kan inte särskilt mycket om matematisk korrekt holdem, men likförbannat plussar jag grymmt de gånger jag lirar FL. Jag personligen tycker att variansen är större i FL kontra NL. Till saken hör att jag kan multitabla FL i någon timma sen blir det tråkigt imo! Det slutar alltid med att jag gular bort plusset från FL på NL alternativt dyra PLO bord :cry:

 

Till saken.. ÄR variansen större i FL eller gnäller folk bara på det för att deras händer oftare blir utdragna? Om det sistnämnda gäller så borde väl detta jämna ut sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Till saken.. ÄR variansen större i FL eller gnäller folk bara på det för att deras händer oftare blir utdragna? Om det sistnämnda gäller så borde väl detta jämna ut sig?

Bra fråga. Spontant känns det som jag haft grymt mkt större varians i big bet än FL.. Men det kanske bara är mitt selektiva minne och allmänt gnäll från min sida över att förlora ett inköp..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kanske tjänar i längden men SH fixed är en berg-och-dal-bana med branta backar iaf för mig.

SH är betydligt svängigare än fullring. BR-kravet på 300BB är uträknat för en 1BB/h-vinnare på fullbord med 5% risk att gula. Öka BR-kravet ju färre spelare det är runt bordet, säg 500-1000BB för 6-max och ännu mer för HU.

 

Kudos till a_o_s för dagens bästa inlägg.

Koko_Two_Thumbs_Up_w.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...