Gå till innehåll

Går ni efter räkning eller känsla?


Mikey

Recommended Posts

När ni spelar online games, brukar ni faktiskt sitta att räkna på chanser och potodds? Jag tänker främst på pottodds. Det är ju självfallet alltid fördelaktigt att ha oddsen på sin sida, men på något sätt så känns det ändå som att det efter man spelar några månader kommer "sitta i ryggmärgen" på något sätt, utan att behöva räkna.

 

Kanske låter som en luddig fråga, men hoppas ni förstår vad jag menar. Tacksam för inlägg på hur ni gör. Går ni efter känsla eller räknar ni hela tiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...] på något sätt så känns det ändå som att det efter man spelar några månader kommer "sitta i ryggmärgen" på något sätt, utan att behöva räkna.

Det dröjer nog många år innan du får en undermedveten uppfattning om huruvida det är värt att jaga ett drag. Det är ju ganska lång tid mellan det att samma situationer återkommer, så hjärnan får inte så mycket återkoppling. Men om du pluggar in lite odds och repeterar dem med jämna mellanrum är det inte så mycket räknande.

 

t ex. 4,2 mot 1 att få in färgdrag på turn, annars 4,1 mot 1 att få in den på river är bra att kunna... Så behöver du inte räkna outs när du drar till färg. 4,9 mot 1 att ett stegdrag (open ended) går in och 11 mot 1 att en hålstege kompletteras. Så behöver du inte räkna outs när du drar till stege. Bara jämför potten och vad som krävs för att syna.

 

Hoppas verkligen dessa odds är korrekta nu... det är de jag spelar efter iallafall... :lol:

 

edit: lite stavfel bara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SH brukar jag gå nästan uteslutande på känsla.

 

Detta betyder ju inte att jag inte räknar. Det blir att göra en snabb överslags räkning så att man inte är helt ute och cycklar. Sen finns ju chansen att den man betar mot ska lägga sig direkt så då kan man nog göra ett drag som inte är optimalt oddsmässigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

beror ju oxå på vad du spelar.

spelar du FL 0.5/1 så är behöver du nästan aldrig räkna odds för det är så pass många som ser varje flop att potten är tillräckligt stor för du ska ha odds att dra till va tusan som helst :P

 

nä men ja räknar inte ut va ja har exakt utan de blir en snabb huvudräkning.

 

1. hur många kort förbättrar min hand så ja förmodligen vinner potten.

 

2. hur stor är potten

 

3. hur mycke måste ja betala för att se nästa kort

 

så får man slutsumman, ja, nej eller ähh vafan vi kör ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen brukar jag köra efter potodds förutom om jag har draghänder som motståndarna har svårt att sätta mig på.

 

Favorithänderna att dra på är när man limpat med Q10 eller dylikt och floppen kommer J9x, då kan jag följa med på lite högre bet än om jag skulle ha en "uppenbar" straightdraw då jag normalt kan casha in ganska mycket om en 8a eller en dam kommer.

 

Bör väl också påpeka att jag lirar låga limits och oftast shorthanded.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det marginella situationer så brukar jag räkna efter lite snabbt, å andra sidan spelar jag för tillfället mot riktigt uselt motstånd vilket gör att jag brukar syna bra drag även om de aktuella oddsen är negativa för mig (till en viss gräns givetvis), då man vid träff får sjukt bra betalt.

 

Edit:

Och det gäller såklart för NL. Spelar jag FL lägger jag ner mig mer på oddsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Får lov att hänga på RayIV.

 

Jag försöker spela helt efter odds i FL. Tja, det och min read på motspelaren givetvis. Lyckas dock alltid lägga in några bet för mycket i förlusthänder :oops: . Då jag sitter i mörkarna så spelar jag verkligen som en tomte. Så i mörkarna HU mot endast 1 motståndare, där gäller inte oddsen :roll: Där är det ALLTID rätt att jaga runner runner gutshot draw, eller inte...

 

I NL synar jag gärna ett bet som jag inte har direkta odds till. OM jag tror mig kunna få implicita (rätt tolkning?) odds som tillräckliga. Ofta får man ändå väldigt bra betalt med t.ex. mellanset mot ett överpar. Vet då att jag betalar för bra då jag sitter på överparet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...