Gå till innehåll

Musik till inflyttningsfest?


Joel Eriksson

Recommended Posts

Hej allesamman!

 

Har insett att jag kanske bör ha lite musik till en inflyttningsfest i kväll, och skulle vilja ha lite tips om vad jag skall spela.

 

Festen blir nog med både snack och dans. Vi som är på festen är mellan 23-30, mest universitetsstuderande.

 

Har ni några måsten till en sån fest?

 

MvH,

J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inflyttningsfest låter som en fest med blandad publik. Jag skulle välja musik som är relativt bred och givetvis uppåt. Personliga preferenser skulle jag hålla lite lågt och istället försöka se till att så många som möjligt av mina gäster uppskattade musiken.

 

Ett tips är att göra en blandning av,

 

1. Gamla klassiker <-- tycker folk alltid om

2. Sommarlåtar <-- sommaren är snart slut, nostalgi

3. Lite ny radiomusik <-- brukar alltid gå hem

 

Om ni är 25-30 så har alla kärleksfulla minnen till eurodisco från 90-talet. Kör lite go 2 unlimited, Dr Alban, Whigfield, 2 bros on the 4th floor osv. . (ref. skiva Topdance 94, en klassiker)

 

Om du inte har en massa musik på datorn så finns det en utmärkt tjänst, http://www.radioblogclub.com , med en massa musik som streamas. Där kan du bygga ihop en playlist som du sedan kör ut via datorn.

 

Om du är mer inne på dance så tycker jag skivan Dance Max 2006.02 är ett gott alternativ. Party så det räcker och blir över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni är 25-30 så har alla kärleksfulla minnen till eurodisco från 90-talet. Kör lite go 2 unlimited, Dr Alban, Whigfield, 2 bros on the 4th floor osv. . (ref. skiva Topdance 94, en klassiker)

 

Hell yeah! Är man mellan 21 och 27 kan man omöjligt stå still när man hör 2 unlimited!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Om det är inflyttningsfest hos pf:are är det alltså "No Limit" och annat som gäller. Kanske även Aqua och Snow är sådant som går hem i en gamblers hem...

 

Kom på att man som sista låt kanske skulle en tryckare i stil med November Rain eller Lady in red. Kanske går hem.. 8-)

 

Radioblogclub verkar som en bra variant, tackar särskilt för det tipset!

 

ps. är det någon Stockholmare här som hör 90talsklassiker eka över Blecktornsparken i natt, skyll inte på mig utan på tipsaren! :roll:

 

/Joel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag har fest så brukar jag ungefär alltid köra efter samma koncept. i början då alla kommer/droppar in så spelar jag mycket RnB,hiphop, techno låtar som folk vill dansa till. senare på kvällen är det klassiker som gäller när tempot går ner lite för att få igång alla igen, och sist spelas lugnare musik som man kan göra vad man vill till.

 

lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ps. är det någon Stockholmare här som hör 90talsklassiker eka över Blecktornsparken i natt, skyll inte på mig utan på tipsaren! :roll:

 

/Joel

 

Grymt! Jag flyttade ner till GBG igår (från Sthlm), annars hade jag krävt en inbjudan ;) Hoppas det blir kul!

 

Det blir det nog, tror vi fyller en etta på 42 kvm ganska väl. Vete fasiken hur vi skall få plats att dansa, men det är väl alltid några som ligger i garderoben eller i badrummet och gör barn.. :roll:

 

Lycka till på "baksidan"!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag har fest så brukar jag ungefär alltid köra efter samma koncept. i början då alla kommer/droppar in så spelar jag mycket RnB,hiphop, techno låtar som folk vill dansa till. senare på kvällen är det klassiker som gäller när tempot går ner lite för att få igång alla igen, och sist spelas lugnare musik som man kan göra vad man vill till.

 

lycka till

 

Tackar, men mitt koncept blir nog tvärtom. Lite lugnare musik i början så folk kan snacka och fyllna till lite, sen värmer man upp med lite "klassiker" som alla tycker de kan dansa till. Efter ett tag är alla så berusade att man kan spela vad fan som helst och folk dansar ändå.. :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag har fest så brukar jag ungefär alltid köra efter samma koncept. i början då alla kommer/droppar in så spelar jag mycket hårdrock, heavy metal, thrash metal-låtar som folk vill dansa till. senare på kvällen är det hårdrocks-klassiker som gäller när tempot går ner lite för att få igång alla igen, och sist spelas hårdare musik som man kan göra vad man vill till.

 

lycka till

 

FYP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som du är ett metal-drägg :D

 

Låter mer som hårdrocksdrägg. Jävla skillnad vettu ;)

 

Om du i din definition av metal enbart snöar in dig på death metal och black metal... ja, då är jag ett hårdrocksdrägg. Men så enkelt är det ju inte.

Faktum är att jag och de flesta av mina polare lyssnar på allt som är hårt, tungt och snabbt, så länge det inte är Black Metal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som du är ett metal-drägg :D

 

Låter mer som hårdrocksdrägg. Jävla skillnad vettu ;)

 

Om du i din definition av metal enbart snöar in dig på death metal och black metal... ja, då är jag ett hårdrocksdrägg. Men så enkelt är det ju inte.

 

Tänkte mest på ditt inlägg, kändes mer hårdrock än metal. :)

För att svara på din fråga, nej, jag tycker inte att metal bara är death och black, metal är en extremt bred genre, med många grenar.

 

Varför inte black förresten? Det finns mycket fin musik där med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Timme 1: London Calling med Clash

 

Timme 2: Smack my bitch up signerat Prodigy

 

Timme: 3-6: Blandat Dexys Midnight Runners

 

Efterfest: Ställ in Jacques Brels mästerverk Ne Me Quittes pas på repeat, drick rödvin, låt melankolin skölja över dig och skriv sedan ett poetiskt SMS till kvinnan i ditt liv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...