Lantto Postad 31 Augusti , 2006 Rapport Postad 31 Augusti , 2006 Nu när man sitter på rätt mycket dollars har jag lite funderingar på att valutasäkra. Typ börja handla lite med valutor främst i form av kontrakt där man binder vid nuvarande SEK/USD-kurs och betalar den andra parten om dollarn går upp och får pengar om den går ner, future- eller forwardkontrakt heter det visst. På så sätt behöver man ju inte oroa sig för dollarläget längre utan kan bara lugnt fortsätta med det man är bra på istället. Det enda man behöver göra är ju att lägga lite tid på att fixa med kontrakt och att alltid ha någ mycket pengar på börsen för att täcka eventuella kostnader om dollarn går upp. Vet inte om jag förklarade allt 100% rätt nu för jag är själv inte så insatt men har en kompis som berättade om det och själv hade funderingar på det. Men även om han är en duktig ekonom vore det trevligt att höra om det finns någon som redan har erfarenhet av det. Citera
Recommended Posts