Gå till innehåll

Poker med A-kassa?


Termos

Recommended Posts

Då jag har varit arbetslös sedan 2006-03-31 och under perioden haft A-kassa samt spelat poker så tycker jag att det kan vara idé att berätta om upplevelsen. Jag är säker på att många är trötta på sina 9-5 jobb osv.

 

Min upplevelse var inget som jag valde att göra utan mer en situation som uppstod. Jag har spelat FL upp till $5-10 samt en del NL$25 när andan fallit på. Visst verkar det glamoröst och skönt att leva som "pokerproffs" och bara glassa omkring men jag måste säga att nu när jag fått ett jobb (skriver på imorgon) så är jag oerhört lättad och glad att återigen få komma ut i arbetslivet. Det är/var oerhört stressande att spela för sitt uppehälle och jag har ändå haft A-kassan att falla tillbaka på. Livet saknar helt enkelt mening på ett sätt som jag inte trodde var möjligt. Jag skulle kunna tänka mig att spela proffesionellt någon gång senare i livet men då ska det vara på en sådan nivå att intäkterna för ett par dagars spel täcker en eller två månaders levnadsomkostnader. Vetskapen att man MÅSTE grinda ett visst antal timmar per dag/vecka/månad tar bort det roliga i spelet. Jag kommer givetvis att fortsätta spela poker i mån av tid men nu kommer vinsterna åter att gå till BR-padding och vidare utmaning på högre nivå samt eventuella lyxpresenter och inte till räkningar och mat.

 

Det ska bli kul att återigen spela för utmaningen och ta bort tvånget.

 

Jag hoppas att denna lilla rapport kan få bort en del önsketänkande som jag är övertygad om finns därute. Visst jobbet kanske suger och det är jobbigt att gå upp på morgonen. Men tänk då på detta, det är jobbigt att sitta och kolla på en film och tänka på att det är -Ev. Det kanske går att utföra spelet mer planerat men de flesta misslyckas nog med den uppgiften precis som jag gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag har varit arbetslös sedan 2006-03-31 och under perioden haft A-kassa samt spelat poker så tycker jag att det kan vara idé att berätta om upplevelsen. Jag är säker på att många är trötta på sina 9-5 jobb osv.

 

Min upplevelse var inget som jag valde att göra utan mer en situation som uppstod. Jag har spelat FL upp till $5-10 samt en del NL$25 när andan fallit på. Visst verkar det glamoröst och skönt att leva som "pokerproffs" och bara glassa omkring men jag måste säga att nu när jag fått ett jobb (skriver på imorgon) så är jag oerhört lättad och glad att återigen få komma ut i arbetslivet. Det är/var oerhört stressande att spela för sitt uppehälle och jag har ändå haft A-kassan att falla tillbaka på. Livet saknar helt enkelt mening på ett sätt som jag inte trodde var möjligt. Jag skulle kunna tänka mig att spela proffesionellt någon gång senare i livet men då ska det vara på en sådan nivå att intäkterna för ett par dagars spel täcker en eller två månaders levnadsomkostnader. Vetskapen att man MÅSTE grinda ett visst antal timmar per dag/vecka/månad tar bort det roliga i spelet. Jag kommer givetvis att fortsätta spela poker i mån av tid men nu kommer vinsterna åter att gå till BR-padding och vidare utmaning på högre nivå samt eventuella lyxpresenter och inte till räkningar och mat.

 

Det ska bli kul att återigen spela för utmaningen och ta bort tvånget.

 

Jag hoppas att denna lilla rapport kan få bort en del önsketänkande som jag är övertygad om finns därute. Visst jobbet kanske suger och det är jobbigt att gå upp på morgonen. Men tänk då på detta, det är jobbigt att sitta och kolla på en film och tänka på att det är -Ev. Det kanske går att utföra spelet mer planerat men de flesta misslyckas nog med den uppgiften precis som jag gjorde.

 

 

grattis till jobbet och lycka till!

 

förstår dig.

 

nej ska man bli pokerproffs bör man väl ha några 100K avsatta på banken och några 100K på spelkontot så man kan spela relativt högt och inte har någon press och kanske kan spela hem ekonomiskt oberoende över ett par års tid eller iaf en ansenlig summa.

 

överhuvudtaget är nog livet som pokerproffs väldigt överskattat.

 

social kontakt och att göra något som bidrar till samhället är nog nödvändigt för de flesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var i exakt samma situation förut, blev arbetslös, grindade low stakes osv.. Fick jobb och det var oerhört lättande och uppskattade nog jobbet mycket mer nu. Fast nu har jag knappt tid och spela längre så är det rätt skönt att köra några timmar då och då för att det är kul och inget annat.

 

Grattis!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter precis i samma båt. Är färdig med min examen men varje jobb man söker så finns det minst 100 konkurrenter. Avsluta precis en praktik inom mitt område var så skönt att gå ditt träffa folk och göra det man är utbildad till. Tyvärr så hade de anställningsstopp så nu sitter man här igen skulle lätt byta pokern mot ett riktigt jobb.

 

Pokern är rolig som hobby och få lite extra pengar men som jobb så är det riktigt illa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märks att ni inte spelar på tillräckligt hög nivå

 

Skulle önska att jag hade rulle/kunskap för din nivå Djens. Hoppas att allt flyter på för dig och må klonken vara med dig! :D

 

Problemet som jag hade var att även om rullen tillåter ett par nivåer till så ska den ju även kunna täcka annat och en downswing när man precis levlat är ju inget som skulle kännas bra. Spela med skrämda pengar är ju absolut inte att rekomendera. Som jag skrev i första inlägget...sitter klonken i en turre, eller om jag grindar ihop >$10k som bara "är över" så är det ju en helt annan femma. Då kanske pokerinkomsterna blir så pass stora att det är motiverat att inte arbeta. Men för närvarande så är de futtiga 1000-lappar som det ger utöver en inkomst ~30k SEK från traditionellt kneg inte värda det sociala bortfallet. Jag har dessutom svårt att se mig som pokerspelare de närmaste 40 åren (om nu onlinepoker existerar så länge). Och om jag spelar bort låt oss säga 5 år av mitt liv så blir det väldigt tufft att komma tillbaka på arbetsmarknaden. Min examen är förmodligen inte mycket värd då heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Termos helt.

 

Jag tycker det jag utbilda mig i är spännade roligt och intressant så det är inte lika svårt att gå till ett jobb för mig då. Men jag kan tänka mig att om man har ett riktigt slavjobb så kan det vara bra mycket skönare att kunna försörja sig på poker utan en chef upp i h***n och obekvämma arbets tider.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...