mericson_82 Postad 26 Augusti , 2006 Rapport Postad 26 Augusti , 2006 när jag räknar pottodds, så har jag alltid använt mig utav den enklare metoden att räkna mina outs * 2 + 1 ... för att få det i procent... här kommer min fråga säg att jag har åtta outs efter floppen och därav 8/47 ung. 17% men eftersom jag har två kort kvar kan man då dubbla dessa procent dvs. 34%. säg då att potten är på 90 $ och han betar 10@ om jag skall följa pottodsen är det högsta betet jag skall calla 34$? * Flytt till nybörjarfrågor - QoS * Citera
RipX Postad 26 Augusti , 2006 Rapport Postad 26 Augusti , 2006 nej, eftersom du måste betala igen för att se rivern så är det separata beslut så länge det inte gäller att syna en all in... Citera
archtila Postad 2 Oktober , 2006 Rapport Postad 2 Oktober , 2006 när jag räknar pottodds, så har jag alltid använt mig utav den enklare metoden att räkna mina outs * 2 + 1 ... för att få det i procent... här kommer min fråga säg att jag har åtta outs efter floppen och därav 8/47 ung. 17% men eftersom jag har två kort kvar kan man då dubbla dessa procent dvs. 34%. säg då att potten är på 90 $ och han betar 10@ om jag skall följa pottodsen är det högsta betet jag skall calla 34$? * Flytt till nybörjarfrågor - QoS * Du ska räkna som du sa först nämligen turn för sig och river för sig. Dvs 18% per kort. (det blir 18% och inte 17%). Detta är dock lite mer komplicerat. Om vi tex tar färgdrag som är 21% och i dvision är 1:5 (en på fem) Dvs du träffar färg en gång av fem vilket 21% också antyder. Om nu potten är på $80 och din motspelare betar 20$ så kostar det dig $20 dollar för att ha 20% chans att träffa färgen och vinna 80+20dollar. Allt ser bra ut och många tror att dom går jämnt upp om dom synar 20% av potten då dom har 20% chans att träffa. Alltså hade dom flesta foldat om man priset hade vart 25% av potten för att vinna 20% av gångerna. Men inte jag! (detta är hjärn twistande) Om potten är $75 och motspelaren betar $25 och jag har färgdraget vilket jag träffar endast 20% av gångerna. Potten är nu $100(75+25) och kostar $25 dvs 25% av potten men jag vinner den endast 20% av gångerna. Förlorar jag på det? Nej, inte om man bortser från vissa faktorer. Om man räknar med att jag vinner varje gång jag träffar och att alla mina outs finns i leken så går jag jämnt upp. Kontroll. Jag träffar en av fem, dvs förlorar fyra gången innan jag vinner en. Jag går minus $25 fyra gånger = $100. När jag väl träffar vinner plussar jag $100 (potten är 125 men jag har sjäv lagt in 25 för att träffa) Så nu kan du räkna ut hur många procent av potten du egentligen kan syna vilket är mer än 17-18%. Och mer än 20% för färg. Lycka till Citera
Recommended Posts