Gå till innehåll

PLO - Q988, floppar kåk, tips för en nybörjare?

Recommended Posts

Postad

Bakgrundsfakta:

Har precis börjat spela omaha, tycker det är riktigt kul men svårt. Har spelat en del hold em innan. Här kommer en typisk HH. Tänkte höra vad jag skulle gjort annorlunda. Skulle jag spelat handen över huvud taget?

Bordsstämning

Fler än jag som är nybörjare. Vet inget specifikt om de som är med i handen.

Spelet

löst passivt preflop, sällan höjt och ofta många som ser floppen. Hyfsat tight postflop dock.

OpeningBetRound

Game # 030,027,468 - Omaha High Pot Limit EUR 0.25/0.50 - Table "Budapest"

Game ended Sunday 2005-Jan-09 8:35:24 PM GMT

Players:

MR-VEKO (EUR 13.50 in seat 1)

profitus (EUR 27.50 in seat 2)

marvellous (EUR 47.00 in seat 3)

kix (EUR 27.00 in seat 4)

ostrich (EUR 107.25 in seat 5)

edfeltovic (EUR 25.25 in seat 6)

Bellini (EUR 34.75 in seat 7)

nek (EUR 49.00 in seat 8)

Dealer: marvellous

Small Blind: kix (0.25)

Big Blind: ostrich (0.50)

nek was dealt: Qh - 8s - 8d - 9s

edfeltovic Call (0.50)

Bellini Call (0.50)

nek Call (0.50)

MR-VEKO Call (0.50)

profitus Fold

marvellous Fold

kix Call (0.25)

ostrich Check

Pot: 3

Flop

Dealing Flop: [ ]

Flop Ad - Ah - 8h

kix Check

ostrich Check

edfeltovic Check

Bellini Check

nek Bet (3.00)

MR-VEKO Fold

kix Fold

ostrich Fold

edfeltovic Call (3.00)

Bellini Call (3.00)

Trodde inte att nån satt på AA, det enda farliga skulle vara A8, men eftersom jag hade två så var jag ganska säker på att jag ledde för tillfället.

(Pot =12 )

Turn

Dealing Turn: [ ]

Turn Ad - Ah - 8h - 2d

edfeltovic Check

Bellini Bet (1.50)

nek Raise (5.25)

edfeltovic Call (5.25)

Bellini Call (3.75)

(Pot =27,75 )

River

Dealing River: [ ]

River Ad - Ah - 8h - 2d - Tc

edfeltovic Check

Bellini Check

nek Bet (27.75)

edfeltovic All-In (16.50)

Bellini Fold

nek Payback (11.25)

(Pot = 58,25)

Showdown

nek shows: Qh - 8s - 8d - 9s (a full house, eights full of aces)

edfeltovic shows: Ac - Kc - 2c - 7h (a full house, aces full of deuces)

Result

edfeltovic wins: EUR 58.25 (with a full house, aces full of deuces)

Rake: EUR 2.50

Avslutning

Kändes som att han mycket väl kunde gått in med tre ess också. Hur stor är sannolikheten att han sitter med kåken om han har Axxx? Nån som har lust att räkna ut det?

* RP - QoS *

Postad

Jag skulle nog inte ens synat med den handen preflopp, iallafall inte i den positionen. Det enda du träffar med någon regelbundenhet är ju mediokert set och stege utan redraws, inte direkt händer du blir rik på i omaha.

När du betat floppen och fått syn är det ju rimligen så att du måste ducka för åtminstone 10-12 outs på turn och river. Inte något jättekul läge direkt. Ytterligare ett problem är att du inte kommer ha någon aning om när du kan valuebeta en motståndare, alltså när det är troligt att hans Ax har gjort kåk eller lämnat honom på trissen.

Eftersom turn är ett sånt där ställe som du mycket väl kan dra nästan dött på, så jag vet inte riktigt om jag gillar att du börjar eskalera potten där. Klart, får du ett omslag så kan du ju lätt folda.

Rivern så tycker jag du har ett utmärkt ställe att bara checka och visa handen. Klart om du är uppe mot riktiga synstationer får du säkert syn av en massa ess, men jag tycker det känns lite långsökt att du ska slå särskilt mycket mer än 50% av dina motståndares syner. Spontant känns det faktiskt som det blir en hyffsad bit mindre än så. Bottenkåken är alltså inte direkt någon vidare stark hand när två motståndare visat sig villiga att syna ned pottbet.

Postad

Det är sex personer som ser floppen. Med tanke på att många på den här nivån vill se en flop med Axxxs där esset är suited så är det omöjligt att sätta någon på nån särkild kombination, som edfeltovic i det här fallet som öppnar med en skithand utg. Den låga kåken med AA på bordet är det därför oftast bäst att slänga om det är mycket action. Med sex pers på floppen så måste du betta ut men på turn och river skulle jag inte höja med tanke på att två personer synade på floppen och förmodligen har ett varsitt ess. Håll potten låg. Ditt bett på rivern känns som en situation där du bara får syn om du är slagen. Om stackarna är djupa och motsåndarna är bra och kunde lägga en låg kåk som A2 när du representerar A8 el AT, kan det vara värt att betta ut på river, men då är det snarare en bluff än valuebet.

En liknande sitation är en flop med JJ3 då du sitter med 33 (tas upp i PL&NL poker, Reuben och Ciaffone). Skillnaden är att en J3 kombination är mindre sannolik till skillnad från Ax. Med två pers som sitter med en knekt och grunda stackar så är det värt att få in stacken. Med djupa stackar är det nog bäst att lägga handen om det är för mycket action. Du har ingen aning vilka kort som dyker upp på turn och river som fyller kåken för motståndarna. Mot två motståndare med Jxxx så har du en liten edge på floppen.

Postad

Tack för svar. Det är jäkligt kul med ett nytt spel just för att man har en så brant inlärningskurva i början. Nu när jag tittar på hh:n igen efter att ha fått lite pointers känns det mycket klarare. Lär komma fler hh's från min sida. Lite tunt med inlägg om övriga pokerformer tycker jag!