Gå till innehåll

Tidigt skede i MTT, behöver hjälp


SethCohen

Recommended Posts

Jo, historien ligger till såhär. (Noterar att detta är ej samma fråga som redan finns ställd i samma grupp)

 

Det hela började med att jag spelade in en hel del under 14 dagar, klonkade en fin andra plats i en 50k£ men sedan dess har jag inte kommit ITM _en_ enda gång. Spelar endast MTT, inte CG

 

Jag vill inte tro att jag har haft tur men jag har insett detta nu. Jag anser att jag har kunskaper om spelet lite senare in i MTT med runt 2-400pers (10$ - 50$, ej rebuy, när det är ca mindre än 1/5 av spelarna kvar) men jag har fruktansvärda problem i början.

 

Jag vet att jag har stora brister i mitt tidiga skede av turnerningarna, och jag undrar hur man ska spela OM man nu inte får bra kort så man kan gambla och dubbla i tidigt skede.

 

Jag har ofta kört tajt, som Harrington rekomenderar (har läst Volym 1 MTT-NL boken, och kommer läsa den om och om igen), i början och väntat på ett bra skede med bra kort men jag har märkt att ofta hinner man inte få bra kort innan man är shortstacked och åker. Då det ofta är 10min blinds hinner man inte få så många händer. Har även provat att limpa mycket och träffa floppar men det fungerar ännu sämre. Är dålig på att spela floppar i tidigt skede.

 

Jag behöver tips och hjälp. Ska man spela galet i början, super aggro eller spela tajt och hoppas på att dubbla tidigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg inte så stor vikt vid att du inte hamnat ITM på länge, det är stooooooor varians i turneringspoker, särskilt online med de massiva startfälten som finns.

 

Självfallet ska man alltid sträva efter att förbättra och utveckla sitt spel, men det finns också en risk att man blir för resultatinriktad och börjar överanalysera. Laga inte något som kanske inte är trasigt, typ.

 

Några tips:

 

- Spelar man mot lösa tomtar så blir de implicita oddsen bättre och man kan spela fler händer, så länge stackarna är stora i förhållande till blindsen.

 

- Håll koll på dina motståndare och lär dig vilka du kan stjäla potter ifrån utan att ha bra kort. Många spelare CBar floppen, men ger upp på turn. Har du position på en sådan spelare så kan du syna floppbetet även om du har skräp, för att sedan beta hem potten på turn när han checkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hela började med att jag spelade in en hel del under 14 dagar, klonkade en fin andra plats i en 50k£ men sedan dess har jag inte kommit ITM _en_ enda gång. Spelar endast MTT, inte CG

 

Jag vill inte tro att jag har haft tur men jag har insett detta nu. Jag anser att jag har kunskaper om spelet lite senare in i MTT med runt 2-400pers (10$ - 50$, ej rebuy, när det är ca mindre än 1/5 av spelarna kvar) men jag har fruktansvärda problem i början.

 

 

Om du är dubbelt så bra som de andra spelarna så borde du komma ITM var 10-20 gång. (räknat med 10% ITM). Dvs det betyder att om du spelar 1 turnering om dagen under en månad så kan du förvänta dig att hamna ITM bara 2-3 gånger per månad. Finalbordet når du då bara knappt 1 gång per månad eller ca 10 gånger per år.

 

Tänk på att detta resonemang kräver att du då är DUBBELT så bra än alla andra spelarna i genomsnitt.

 

 

Variansen i MTT är brutal.

 

Vill du minska variansen så bör du spela turneringar med färre deltagare. Det finns flerbordsgrytor att spela med 20-30 deltagare om du vill spela mindre turneringar och oftare komma ITM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Håll koll på dina motståndare och lär dig vilka du kan stjäla potter ifrån utan att ha bra kort. Många spelare CBar floppen, men ger upp på turn. Har du position på en sådan spelare så kan du syna floppbetet även om du har skräp, för att sedan beta hem potten på turn när han checkar.

 

Tänker sällan på den taktiken.. Borde kanske använda mig mer av den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är dubbelt så bra som de andra spelarna så borde du komma ITM var 10-20 gång. (räknat med 10% ITM). Dvs det betyder att om du spelar 1 turnering om dagen under en månad så kan du förvänta dig att hamna ITM bara 2-3 gånger per månad. Finalbordet når du då bara knappt 1 gång per månad eller ca 10 gånger per år.

 

Tänk på att detta resonemang kräver att du då är DUBBELT så bra än alla andra spelarna i genomsnitt.

 

 

Variansen i MTT är brutal.

 

Vill du minska variansen så bör du spela turneringar med färre deltagare. Det finns flerbordsgrytor att spela med 20-30 deltagare om du vill spela mindre turneringar och oftare komma ITM.

 

Jag vet att variansen är sjuk i MTT men jag är inte ute efter att förbättra mina kunskaper i 30personers turnerningar. Jag vill spela de större för när man väl kommer djupt in i turnerningarna är det där pengarna finns.

 

För mig handlar det inte om att komma ITM. Jag bryr mig inte om att komma på 30 plats av 400. Jag Vill komma som sämst top 3 innan jag ska varae nöjd.. Har man en gång varit där 4-5 gånger på en vecka så ger man sig inte från man är där igen.

 

Jag vet inte om jag är dubbelt så bra än alla de fiskar där ute men jag vet att jag har mer kunskap än alla nybörjarna där ute. Därför ger man sig aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lider av samma fenomen som dej. Jag brukar gå djupt när jag väl tar mej till pengarna, men alldeles för ofta blir det strappa-blow up.

Jag tror man måste se det som delmål. Dvs för att kunna ta sej till top 3 så måste man nå finalbordet först. För att nå finalbordet måste man nå ITM, osv.

Att man vill komma fram dit med slagkraftig stack är ju självklart, men det är så ofta allt svänger på 2-3 händer. Har gått från worst to first to worst inom ett fåtal händer flera ggr.

Så mitt tips är att fokusera noggrannare på delmålen ( utan att för den skull blinda ner dej totalt i väntan på bra lägen ).

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lider av samma fenomen som dej. Jag brukar gå djupt när jag väl tar mej till pengarna, men alldeles för ofta blir det strappa-blow up.

 

Jo men nu är mitt problem att jag aldrig mer kommer ITM längre.. jag kommer aldrig långt längre. Att spela poker med mycket marker är inte lika svårt som att spela i tidigt skede. Hur gör du för att komma långt i turnerningar då? Förlitar dig på turen i början eller grindar dig sakta uppåt i stacken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menade var att man ändå ska spela tajt.

Tight is Right. Får du inga bra kort under första 2 nivåerna, so be it.

Som dom andra sagt, man når inte top 10% så ofta som man skulle vilja med 200-400 motståndare.

Bara att vänta o rida ut stormen. Det som är viktigt dock, är att förvalta dom "bra gångerna", så att du ger dej största möjliga chans till top 3. Det går många "sista pengarna" på varje top 3-placering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som är viktigt dock, är att förvalta dom "bra gångerna", så att du ger dej största möjliga chans till top 3. Det går många "sista pengarna" på varje top 3-placering.

 

Helt rätt!

Och hoppas du gör detsamma. Slösa in bort marker i onödan =) Känner mig så hungrig på ett finalbord nu så kommer förvalta mina chanser väl!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...