Gå till innehåll

NL - 8-10-manna v.s 6-max


demme1

Recommended Posts

Jag väljer max 10 pers (eller max 9 på ps) sätter mig dock gärna vid ett tomt bord eller där det bara sitter en kille med sargad stack (antingen har han köpt in för mindre än maxbeloppet eller så har han precis förlorat lite pengar och e lite tiltad). Ju fler spelare vid bordet ju fler fiskar kan det vara. Jag försöker spela så tight/agressivt jag kan och ju fler spelare jag har mot mig ju fler händer får jag se utan att posta blind. Det känns som att dom som är loose/passive gör ett större misstag att syna med Axo eller KT vid ett bord med 10 pers än ett med 6.

Dessutom tror jag att har har större förväntad vinst vid fyra 10-persbord än tre 6-persbord.

Anledningen att jag gärna sätter mig vid tomma bord är att jag gillar att spela lite SH ibland. :) Oftast dröjer det ju inte så länge innan hela bordet e fullt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Har spelat båda varianterna med mest framgångar på 6-max, misstänker att mitt dåliga tålamod spelar in.

 

Vad väljer ni helst, och framförallt varför? Vilka är de största skillnaderna enligt Dig?

 

Jag spelar nog hellre shorthanded än vid fullbord. Att spela fullbord är enklare då du inte behöver spela allt lika mycket på motståndarna. Fördelen är väl att snittpotten är högre och att spekulativa händer som fickpar och suited connectors ökar i värde då det oftast är fler spelare i händerna.

 

Först och främst så är det mycket viktigare att spela aggressivt och att spela på motståndarna. Den enda fördelen är inte bara att du kan observera motståndarna bättre utan även att de kan observera dig. Spelar du någorlunda low/mid limit så klarar inte de flesta spelarna att använda informationen du ger dom effektivt, vilket ger dig ett stort övertag om du är duktig. Är du riktigt duktig är det mycket lättare att "rensa upp" ett shorthanded bord än ett fullbord, eftersom du har ett mycket större övertag över dåliga spelare. Tror även det är mycket mer lärorikt och ger mer förståelse av spelet genom att spela shorthanded än fullbord.

 

Top par i shorthanded är mycket starkare händer än vid fullbord. Man behöver inte alls lika bra händer när du spelar shorthanded. Shorthanded tycker jag därför är roligare då man spelar fler händer och du har fler medel att arbeta med. Det ultimata om du vill ha ett så stort övertag mot motståndaren är nog att spela shorthanded pot-limit, även om jag personligen tycker att det är ett bra vapen i poker att kunna överbetta potten.

 

Men försök inte att "multitabla" shorthanded om du inte är väldigt intelligent och rutinerad annars kan det nog bli en dyr historia... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant inlägg jensberg.

 

Fråga: Hur gör du under badstreaks på short-handed? Spelar man 10-manna behöver man ju inte posta så mycket blinds och kan således komma undan ganska billigt även om man inte får några kort.

Den senaste veckan har allt varit fel med mina kort kontra motståndarnas, upplever då att pengarna försvinner fortare vid short-handed. Iofs spelar jag extremt 'ärligt', bluffar i princip aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iofs spelar jag extremt 'ärligt', bluffar i princip aldrig.

 

Vilken sida spelade du på sa du? ;)

 

Men seriöst, är det ditt spelsätt, så är ju fulla 10 pers bord helt perfekt för dig. Tycker du det är trist att bara sitta och folda en massa skitkort hela tiden, så spelar du helt enkelt flera bord samtidigt.

 

Dra upp skärmen till 1600x1200 och starta 4 bord samtidigt, visst minskar din read på motståndarna en del, men det kvittar ju lite eftersom du endå alltid spelar "ärligt" och rakt...

 

Och ja, det KAN bli lite stressigt om man får bra kort på flera bord samtidigt, men det händer inte allt för ofta. Och känns 4 bord för stressigt, så spela på 2, öka till 3... ja du hajjar :D

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant inlägg jensberg.

 

Försöker väl svara intressant jag oxå då. ;)

 

Här finns en post just om detta. Man behöver helt klart en större BR just av denna anledning.

 

8-)

 

Nu börjar det ta sig :D

Jag har ca 1000BB bankrulle nu.

Men hör och häpna! Senaste veckan har varit katastrof (bad streak*10). Jag kände igår att korten inte räcker till för att spela aggressivt på 6-max så jag satte mig vid 8-manna på 24h. Det gick skitbra. Främsta anledningen är nog att det alltid finns minst en callingstation som synar färgdrag med tvåpar på bordet. Detta gjorde att jag kunde spela ut mina spekulativa händer bättre. Det är ju underbart att dra til stege i princip gratis med fem personer i potten :) Dessutom får man syn av minst två när den sitter.

Det trista med 8-manna är att jag har simultankapacitet som en låda vin, och inte kan spela mer än ett bord samtidigt med framgång. Samt att top-pair top-kicker sällan räcker långt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har spelat nu i några månader (främst PL) och med begränsad framgång i början då jag bara körde 10-manna bord och spelade väldigt tajt.

Efter att ha åkt dit två gånger med KK mot AA på mindre än en timme så tog jag beslutet att spela max 6 bord istället. Då kom vändningen (första kvällen drog jag in 450USD på 0,5/1 PL, 2 bord) och efter det har jag konstant ökat min bankroll. :)

Kör normalt 2 bord men har ibland testat 3 men tycker mig då se att resultatet blivit sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Intressant inlägg jensberg.

 

Fråga: Hur gör du under badstreaks på short-handed? Spelar man 10-manna behöver man ju inte posta så mycket blinds och kan således komma undan ganska billigt även om man inte får några kort.

Den senaste veckan har allt varit fel med mina kort kontra motståndarnas, upplever då att pengarna försvinner fortare vid short-handed. Iofs spelar jag extremt 'ärligt', bluffar i princip aldrig.

 

Ledsen om jag inte såg ditt svar tidigare. Men först och främst, spela på låga nivåer i förhållande till din rulle. Se till att iallafall ha 20,25 inköp och gå ner i nivå när du har förlorat ett par. Shorthanded bygger extremt mycket på aggressivt spel så att köra samma taktiker som vid fullbord, dvs. att spela extremt ärligt är inte att rekommendera. Pengarna försvinner ju som sagt fortare i sh så

 

Angående badstreaks så sker dom ju tyvärr ganska ofta i shorthanded. Inte sällan jag backar 2-3 inköp under en session. Men oftast sitter jag med 2-3 ggr inköpet under en session men det är ändå de gånger jag sitter på 8-10 ggr inköpet som verkligen ökar min bankroll. Som du säger så hamnar man i perioder på man träffar mer än andra. Det är när du har turen med sig så att säga som du ska försöka få ut så mycket som möjligt av det. Börja spela på pyttenivåer sen när du mosar dom är det tid att gå uppåt. Försök hitta en spelstil som är aggressiv och kontrollerad och att du hela tiden tittar på motståndarna och deras stackar. Och variera dig mycket och det är ofta bra att spela drag hårt, ibland är det även bra att ställa in med starka drag.

 

Som mockasin säger är ju fördelen med fullbord att du kan lira många bord samtidigt. I shorthanded är det jobbigt att spela flera bord samtidigt om man ska spela ganska aggressivt då det spelas massor av händer hela tiden och att man helst ska hålla lite koll på motståndarna också. Men å andra sidan är det sällan man sitter på 5-10inköp i fullbord, men som händer ibland på sh bord (eller man måste spela väldigt länge för att uppnå det)

 

Nä nu har jag snackat tillräckligt med skit, hoppas jag hjälper dig nåt iaf. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...