Gå till innehåll

NLT - Höjning av drag i sen position, men sen då?


martine

Recommended Posts

Antag att man ser floppen i sen position med en suited connector eller Axs. Vi agerar alltså sist på alla gator. Floppen kommer med ett högt kort och och två andra kort som tillsammans med dina kort ger ett drag. Låt oss anta att draget som sämst är ett öppet stegedrag. Antag också att det är åtminstone tre stycken inklusive dig som ser floppen.

 

Någon i tidig position betar ut och du sätter honom på ett högt par. Du höjer då upp honom rejält och han synar. Turn kommer blankt och han checkar till dig.

 

1. Hur mycket bör jag höja på floppen?

 

2. Bör jag höja olika mycket beroende på vad för drag jag har?

 

3. Hur agerar jag på turn när han checkar till mig?

 

4. Agerar jag annorlunda på turn om jag har fler än en person kvar i potten?

 

5. Agerar jag annorlunda på turn beroende på spelartyp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Hur mycket bör jag höja på floppen?

Pott.

2. Bör jag höja olika mycket beroende på vad för drag jag har?

Nej.

3. Hur agerar jag på turn när han checkar till mig?

Checka call-station/okänd med normalt drag. Betta okänd med monsterdrag. Betta tight spelare.

4. Agerar jag annorlunda på turn om jag har fler än en person kvar i potten?

Checka 9 av 10.

5. Agerar jag annorlunda på turn beroende på spelartyp?

Ja, se ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går inte svara på frågan. För generellt. Lyssna inte på några råd.

 

Skitsnack.

 

Visst är varje situation unik men innebär det att vi aldrig kan diskutera diverse vanligt uppkommande situationer på ett generellt plan? Svaret är nej.

 

Däremot så är det av yttersta vikt att läsaren förstår att råden är generella, mycket generella. En lös guide.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon i tidig position betar ut och du sätter honom på ett högt par. Du höjer då upp honom rejält och han synar.

 

Det är även av vikt att fundera över när/om man ska höja med drag överhuvudtaget.

 

Däremot ger det dig en mer gambling image om du är tight för övrigt, samtidigt som det sällan är något större -EV att höja med drag under förutsättning att stackarna är någorlunda djupa och situationen inte extrem. Då snackar jag CG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot ger det dig en mer gambling image om du är tight för övrigt, samtidigt som det sällan är något större -EV att höja med drag under förutsättning att stackarna är någorlunda djupa och situationen inte extrem. Då snackar jag CG.

 

Menar inte att man inte ska höja med drag, men det finns självfallet bra och dåliga tillfällen att välja, beroende på flera faktorer. Det kan dessutom vara så att även om det är EV+ att höja/beta så är det ibland mer EV+ att checka/syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar inte att man inte ska höja med drag

Det trodde jag heller inte att du trodde.

 

men det finns självfallet bra och dåliga tillfällen att välja, beroende på flera faktorer

Jovars.

 

Det kan dessutom vara så att även om det är EV+ att höja/beta så är det ibland mer EV+ att checka/syna.

Absolut är det så. Mitt inlägg bestrider heller inte detta, utan är snarare inne i precis detta hjulspår.

Min poäng var att det kan vara + EV totalt att ge upp lite EV i t.ex. dragsituationer för att på så sätt få betydligt mer action när du t.ex. har en stark hand. Du ger dig själv en någorlunda gambling image utan att för den skull ta särskilt stora risker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...