Gå till innehåll

Fundering kring Sklanskys böcker?


Frippe

Recommended Posts

någon som i korta drag kan redogöra för skillnaderna i dessa tre bäcker:

 

  • The Theory of Poker
    No limit holdem: theory and practice
    Hold'em poker for advanced players

visst säger titlarna en del men jag vad jag vill veta är om t.ex. all den grundläggande teorin, såsom pot-odds, implied, reversed osv. även finns med i de andra böckerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla säger at TOP är så bra men jag tyckte det så självklara saker samtidigt som den var tråkig.

 

No limit boken lärde mig en del då jag inte har så mkt erfarenhet av NL.

 

Den tredje boken handlar om FL och den är, vad skall man säga. Out of time. Om man lirade FL live innan pokerboomen och unga aggressiva spelare kom så var den nog kanon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Theory of Poker innehåller mest grundläggande teori av de tre. Den är dock mest riktad mot hold'em (läs limit) och inte NL. Du bör dock läsa den i vilket fall. Titeln beskriver bokens innehåll utmärkt.

 

Hold'em Poker for Advanced Players innehåller teori för hold'em men är troligen läsvärd även för NL-spelare. Går igenom flera allmänna begrepp och koncept som man bör känna till.

 

NL-boken han jag inte läst så det får nån annan svara på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla in böckerna:

Sklansky on Poker by David Sklansky innehåller en stor sektion om Razz och Winning Concepts in Draw and Lowball by Mason Malmuth (Sklanskys ständige vapendragare)

 

Sklansky on Poker by David Sklansky is a combination of Sklansky on Razz and Essays on Poker, with new material added plus a special section on tournament play.

...

The razz section of the book will show you how the experts play this form of poker. Not only are the rules and structure of the game discussed, but also advice is given on how to play the first three cards, as well as all the other streets. In addition, a chapter of razz problems is provided, plus questions and answers to help keep your game sharp.

 

Winning Concepts in Draw and Lowball by Mason Malmuth is the ultimate book for anyone trying to master these games. This book is for both the typical player and the professional player. It is partitioned into sections that are designed to help all players grow and improve their games.

...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst samtliga böcker du nämner och om du är nybörjare så kör hårt, läs från pärm till pärm. Om du redan idag är en vinnande pokerspelare så läs dem om du vill friska upp 1-2 saker som du _kanske_ glömt/inte tänkt på ett tag. Men i övrigt tycker jag du ska spara slantarna till någon mer givande läsning, typ Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams, måste vara EV+ att skratta varje dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Som redan nämnts är de tidigare skrivna TOP och HFAP mer inriktade på FL spel men dock mycket grundläggande saker i TOP som man bör läsa.

Den senaste boken "No Limit Holdem - Theory and practice" är skriven tillsammans med Ed Miller som skrivit "Small stakes holdem" som är lite av dagens bibel för FL. Denna NL är rätt avancerad och man bör ha både spelat och läst en del innan du tar dig an den. ;o) kan till viss del hålla med tidigare inlägg.

 

Mvh

uBBÄ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...