Gå till innehåll

NLT - Trn, situation jag ofta hamnar i.


anundi

Recommended Posts

Turneringen är 200+20 på Svenska Spel. Som vanligt, blandad kvalitet på motståndet.

 

Nåväl. Det var 69 startande och när vi hoppar in i handlingen har vi nått finalbordet. (7 fick betalt).

 

Fi i detta fall är shortstackad. Speciell read på Fi, undrar ni. Jag skulle klassa denne som lite över medel, av Svenska Spel-tomtarna. Och det säger inte mycket.

 

Situationen i fråga stöter jag ofta på i turnering, och vill veta era funderingar kring den (och liknande).

 

Så, without further ado...

 

drubal22 sitter på plats 1 med 26265.00

chrilster sitter på plats 2 med 9660.00

FI sitter på plats 3 med 7270.00

Dr_Lenard sitter på plats 4 med 12770.00

HERO sitter på plats 5 med 20480.00 (Sitter på knappen)

Chulbap sitter på plats 6 med 3170.00

Don_Hoa sitter på plats 7 med 22385.00

 

Don_Hoa satsar s mörken 1000.00

Chulbap satsar l mörken 500.00

 

Chulbap: --, --

Don_Hoa: --, --

drubal22: --, --

chrilster: --, --

FI: --, --

Dr_Lenard: --, --

HERO: 8 :diamond: , 8 :club:

 

Pre-flop:

 

drubal22: Lägger mig

chrilster: Lägger mig

FI: Höj 2000.00

Dr_Lenard: Lägger mig

HERO: Syna 2000.00

Chulbap: Lägger mig

Don_Hoa: Lägger mig

 

Första funderingen: Ska jag slå om eller nöja mig med syn på knappen?

FI har ca 5k kvar efter sin raise. Ska jag höja här för att sätta press?

FI är rätt commitad, och jag måste syna "åter-omslag" om jag höjer här.

Jag nöjer mig med att syna.

 

Flop. 3 :spade: , 6:club:, J :heart:

 

FI: All in

 

HERO: ?

 

Är han tom? Ett instaställ (i hopp om att jag ska lägga mig) av honom här är ofta rätt, då jag troligen inte träffat den floppen.

 

Men som sagt, jag hamnar i liknande situationer ganska ofta, och undrar vad ni säer om detta.

 

 

(Första gången jag gör en HH, så om det är bajslikt trots att jag läste how-to-do-a-HH, gapa gärna!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om fi inte är helt inkompetent så är hans 3BB-höjning preflop ett tecken på en premiumhand som han gärna vill spela en flopp med, typ QQ-AA. Om han hade haft ett lågt PP eller något i stil med AT skulle han sannolikt ställt direkt.

 

Personligen skulle jag inte ha synat med 88 i det läget eftersom du saknar implicita odds om du mot förmodan skulle träffa floppen. Reraise all-in eller lägg preflop beroende på read.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck, nej, ingen fold. Blixtsyn!

 

Din syn preflop är inte bra. Höj! Fi är desperat och kan ha vad som helst. Hans minihöjning vet man aldrig vad den betyder, men jag hade höjt om till 7000 eller ställt in preflop här.

 

På floppen kan han fortfarande ha vad som helst. Om du funderar på att lägga här, synar du preflop för att träffa set då?

 

EDIT: Inser nu att SvS handhistorier suger, så det är ingen minihöjning. Men mitt resonemang kvarstår, förutom att det ställ eller fold som gäller preflop.

 

Du har hyssat stor stack och de är onödigt att chans och låta fi dubbla upp. Och du är ju knappast pot commited.

Så fold.

Hur tänker du här egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS. Om detta är en situation du ofta hamnar i, rekommenderar jag att du läser Harrington on Holdem-serien. Jag kan lova dig att just den här situationen aldrig mer kommer att uppkomma igen efter det. ;)

 

Haha!

 

Jag har läst Harringtons böcker (iallafall första helt), och jag vet vad du menar, men det känns ändå som om jag tvekar i dessa situationer.

 

Visst, det lutar åt instasyn, tycker jag. Men FI:s beteende tyder mer på missad flopp, än träff. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS. Om detta är en situation du ofta hamnar i, rekommenderar jag att du läser Harrington on Holdem-serien. Jag kan lova dig att just den här situationen aldrig mer kommer att uppkomma igen efter det. ;)

 

Haha!

 

Jag har läst Harringtons böcker (iallafall första helt), och jag vet vad du menar, men det känns ändå som om jag tvekar i dessa situationer.

 

Visst, det lutar åt instasyn, tycker jag. Men FI:s beteende tyder mer på missad flopp, än träff. Eller?

Läs tvåan också, det är där han disktuerar shortstackspel.

 

FI:s beteende tyder på det som eurythmech så klockrent beskrev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om fi inte är helt inkompetent så är hans 3BB-höjning preflop ett tecken på en premiumhand som han gärna vill spela en flopp med, typ QQ-AA. Om han hade haft ett lågt PP eller något i stil med AT skulle han sannolikt ställt direkt.

 

Personligen skulle jag inte ha synat med 88 i det läget eftersom du saknar implicita odds om du mot förmodan skulle träffa floppen. Reraise all-in eller lägg preflop beroende på read.

 

Jag håller med. Om du inte vågar syna all-in på floppen skulle du inte gett dig in i handen. Hans svaga bet pre-flopp är antingen en premiumhand eller ren okunskap. När du synar så har han bara två alternativ på floppen och det är all-in eller fold. För visst hade du ställt in om han hade checkat? Det är bara att syna ner och hoppas på att det är en tomte som sitter med KQo som nu insåg allvaret i situationen.

 

Nej, felet jag anser att du gör är pre-flopp då du inte tar ett beslut. Du valde det alternativ som jag ansåg omöjligt. Både fold och all-in hade man kunnat argumentera kring men inte call. Jah hade gått all-in och räknat med att antingen möta överkort, ett överpar eller det som jag tro att han hade lagt sig. Jag möter oftast denna typ av bet av spelare som hoppas att markerna skall räcka till en hand till om de får svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för responsen!

 

De flesta svaren var som jag trodde.

 

Jag tyckte själv i efterhand att mitt spel var vekt, genom att bara syna. Jag borde tryck FI all-in, för att slippa dessa beslut. Eller, lägga mig och hoppas på att få floata upp ett par steg upp i pengarna.

 

 

Jag blixtsynade iallafall. Något annat tänkte jag inte ens. Jag ville höra era tankar om preflop-spelet mest.

 

 

Hur det gick? Kan väl visa nu, eftersom detta inte direkt rör ursprungsfrågan.

 

HERO: Syna 5270.00

 

Showdown:

 

FI visar: 10 :heart:, J:club: (par i knektar)

HERO visar: 8d, 8:club: (par i åttor)

 

Turn (Board: 3:spade:, 6:club:, J:heart:, 7s):

 

 

River (Board: 3:spade:, 6:club:, J:heart:, 7:spade:, 5:heart:):

 

 

Huvudpott:

FI vinner potten på 16040 med par i knektar

 

 

Och tro nu inte att detta var en bad-beat-tråd. Icke då! Som sagt, preflop-spelet och agerandet där kring var min tanke. Ska nog kika mer i Harringtons böcker då... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...