Hjort Postad 7 Januari , 2005 Rapport Postad 7 Januari , 2005 Dags att hacka lite på mitt spel. Har just haft en ganska tiltad session och tänkte posta ett gäng händer för att hitta ställen jag kan lira bättre på. Paradise Poker 10/20 Hold'em (5 handed) Preflop: Hero is MP with Kd, 8d. UTG folds, Hero raises, Button 3-bets, SB folds, BB caps, Hero calls, Button calls. --kommentar-- Knappen är minst sagt lösaggro och har återhöjt ganska ofta samt gillar att höja lite i största allmänhet sådär, har på ganska kort tid plussat $1000. Han försvarar sina mörkar stenhårt, men det går inte definitivt att sätta honom som en galning, kan vara så att han bara fått en jäkla massa bra kort på kort tid. Jag har varit supertight och inte fått in särskilt många höjningar så här vill jag göra ett försök. Så här i efterhand så känns det tveksamt att alls lira K8s när det med stor sannolikhet kan bli höjningskrig av det hela. BB är väl solidare än knappen, men det säger inte så våldsamt mycket eftersom det blivit snarlika scenarion ganska ofta på sistone, tror han skulle cappa med AJ+, ATs+, 88+ och kanske KQ.. Pokerstove säger: equity (%) win (%) / tie (%) Hand 1: 24.2491 % [ 00.24 00.00 ] { Kd8d } Hand 2: 30.5094 % [ 00.29 00.01 ] { AA-44, AKs-A6s, KQs-KTs, QJs-QTs, JTs, T9s, 98s, 87s, AKo-A6o, KQo-KTo, QJo-QTo, JTo } Hand 3: 45.2414 % [ 00.44 00.01 ] { AA-88, AKs-ATs, KQs, AKo-AJo, KQo } Alltså vinstodds på ~1:3 och pottodds på 5:1 så är det ju bara att bita ihop och köra. Flop: (12.50 SB) 4c, 6h, 5h (3 players) BB checks, Hero checks, Button bets, BB calls, Hero calls. --kommentar-- Här fegar jag ur fullständigt i min mening, visserligen så vet jag ju att jag inte kan vinna potten med ett bet mot knappen, men om jag får isolera mot honom med två överkort + hålstege är mycket vunnet ändå. När knappen betar betyder det bara att han fortfarande är kvar vid datorn med en fungerande mus, BB:s syn däremot säger ju en hel del. Nämligen att han bara sitter på överkort (alt. slöspelar typ AA, men det är rätt otroligt). Kanske vore det inte helt fel med en höjning här ändå, om BB är svag men ändå sitter på någon av mina outs är det görbra att få loss honom, de enda bättre händer jag skulle kunna få loss från knappen är väl k-hög och då måste jag beta turn och river. Pokerstove säger: Hand 1: 24.3371 % [ 00.23 00.01 ] { Kd8d } Hand 2: 37.3965 % [ 00.35 00.03 ] { AA-44, AKs-A6s, KQs-KTs, QJs-QTs, JTs, T9s, 98s, 87s, AKo-A6o, KQo-KTo, QJo-QTo, JTo } Hand 3: 38.2664 % [ 00.36 00.02 ] { AKs-ATs, KQs, AKo-AJo, KQo } Men om jag kan få loss hand 3 får jag: Hand 1: 37.1946 % [ 00.35 00.02 ] { Kd8d } Hand 2: 62.8054 % [ 00.61 00.02 ] { AA-44, AKs-A6s, KQs-KTs, QJs-QTs, JTs, T9s, 98s, 87s, AKo-A6o, KQo-KTo, QJo-QTo, JTo } Följdaktligen känns det som det skulle varit betydligt bättre att antingen beta ut och hoppas på höjning eller check-raisa och hoppas på trebet. Turn: (7.75 BB) 3s (3 players) BB checks, Hero checks, Button bets, BB folds, Hero raises, Button 3-bets, Hero calls. Här tänker jag väl inte igenom mitt spel så noga, det känns som någon kan ha fått stegen, men jag vill se vad BB gör först. När han foldar vill jag ta ett skott på att få loss knappens överkort som slår mig i det här läget och när han trebetar så synar jag på sjuan, vilket kanske är lite väl optimistiskt. Pokerstove säger: Hand 1: 10.6225 % [ 00.08 00.02 ] { Kd8d } Hand 2: 89.3775 % [ 00.87 00.02 ] { AA, 77-44, AKs, A7s-A6s, 87s, A7o } Så med 12,75 i odds så har jag ju en klar syn ändå, även om mina pottodds kanske är lite risigare än så pga att jag kommer känna mig tvungen att syna med kungen. River: (13.75 BB) 4d (2 players) Hero checks, Button bets, Hero folds. Tja, där sprack jag ju helt. Fanskapet satt säkert med Q-högt färgdrag. Citera
morberg Postad 7 Januari , 2005 Rapport Postad 7 Januari , 2005 När knappen betar betyder det bara att han fortfarande är kvar vid datorn med en fungerande mus, BB:s syn däremot säger ju en hel del. Nämligen att han bara sitter på överkort (alt. slöspelar typ AA, men det är rätt otroligt). Hur kommer du fram till detta och utesluter färgdraget hos BB? Skulle han garanterat höjt om han satt med t.ex. KhQh? Har du även lust att utveckla varför det är rätt för dig att fortsätta spela handen efter flop? Jag hade nog slängt den, men det verkar som om du tycker att det var rätt att fortsätta spela den? Citera
Hjort Postad 7 Januari , 2005 Författare Rapport Postad 7 Januari , 2005 Hur kommer du fram till detta och utesluter färgdraget hos BB? Skulle han garanterat höjt om han satt med t.ex. KhQh? 100% på att han inte har färgdraget är jag ju inte, men sådana händer brukar betas eller checkraisas här. Särskilt mot en så aktiv spelare som knappen. Plus att han cappade preflopp vilket utesluter en stor del av de suitade skräphänderna (såsom K8s) som annars brukar bli färgdrag. Har du även lust att utveckla varför det är rätt för dig att fortsätta spela handen efter flop? Jag hade nog slängt den, men det verkar som om du tycker att det var rätt att fortsätta spela den? Jag har hålstege och ett överkort som kan vara levande i en jättepott, alltså oddsen finns att dra ut. Citera
m_sjoberg78 Postad 8 Januari , 2005 Rapport Postad 8 Januari , 2005 Själv skulle jag väldigt ofta folda K8s, men jag kan definitivt se mig själv krgia men den handen från MP, särskilt om det är ett riktigt crazy bord. Precis som du säger brukar jag här beta ut efter BB:s check för att knappen ska raisa och förhoppningsvis driva ut BB, vilket ökar dina vinstodds markant. Dessutom är det inte säkert att han betar turn förutsatt att du checkar till honom. Han kan ju oxå vara intresserad av att se turn o river för 1bb, så du kan ju frerolla på hans möjliga avsikt att checka turn. Vad ska man säga om din checkraise när den öppna stegen turnade? Ja, inte mycket mer än att du försökte driva bort honom från 2 förmodade överkort samt att planen gick åt skogen. Inget att göra åt o självklart synar du hans 3-bet. Folden på rivern var dock ganska svag! hehe... Att se hur denna pot spelades tycker jag ger lite insikt i hur trixigt och kreativt shorthanded-spel kan vara. Skulle vara roligt att veta vad motståndaren hade, men det vet väl bara han däruppe. //Marcus Citera
callen Postad 8 Januari , 2005 Rapport Postad 8 Januari , 2005 Gillar raisen preflopp, men när det cappas skulle jag nog folda. Synen är väl inte fel, men ytterst marginell. Man hammar lätt i svåra situationer. Ang. floppspelet så menar Ciaffone att många ofta lägger alldeles för stor vikt vid att försöka driva ut andra spelare med marginella händer och jag håller givetvis med allt han säger. En bet här är säkert bra dock, bb kan mycket väl ha en bättre kung och om knappen raisar får du bort den och adderar några outs. Tänk dock på att stegdrag minskar mycket i värde när det finns en tvåfärg ute, 25% av dina stegouts kan ge en färg till motståndaren, dessutom kan det finnas redraws. Inte lika farligt i shorthandedspel men likväl något som bör påverka marginella situationer. Checksynen är nog inte alltför fel. Checkraisen på turnen däremot tycker jag är rakt ut dålig, det är så mycket pengar i potten att han knappast kommer att folda några händer, och om han trebettar måste du ändå syna pga du trots allt har några starka outs mot exempelvis QQ. Dessutom har ju bb redan foldat så det finns ingen att driva ut. Ibland är det rätt att calla ner, framförallt mot lösa aggressiva spelare. Citera
zamora Postad 9 Januari , 2005 Rapport Postad 9 Januari , 2005 Om du varit supertight vid ett 5-bord och ändå får så mycket action när du höjer från mp, kan det då inte vara rätt taktik att återgå till att spela någorlunda solida kort? om de här spelarna trebettar och cappar med de händer du sätter i din pokerstovekörning måste det väl gå att spela någorlunda rak poker, om än mycket lösare än vanligt. Det är ju inte precis så att dina höjningar och reraisningar får överdriven respekt. Edit: Att bara ställa en massa retoriska frågor blir ju lite töntigt Det är svårt att ge råd eller kritik på sh tycker jag. Du är nog den enda som vet hur just det bordet spelade och det är ju ofta minst lika viktigt som korten. Men nog kan man med gott samvete lägga sig för en trebett och en cap med K8s. Citera
Recommended Posts