Myssion Postad 18 Augusti , 2006 Rapport Postad 18 Augusti , 2006 Efter att ha gått över från turbosar till regulars så har jag hamnat i lite nya situationer som jag är lite ovan vid. När man hamnar ITM så är blindsen oftast 100/200 under en längre tid (upp till 20 minuter, eftersom anten kommer in istället för en blindshöjning, och en ante på 25 på tre pers gör inte väldans mycket skillnad), och man sitter med 20+ bb i stacken. Jag har stor vana från djupstackat (nåja, 100xbb) CG med relativt kort bord, även från tremanna-FL, men där spelar stackdjupet mindre roll, från liknande stackdjup fast med fler spelare (utanför bubblan) och från ITM-spel där man sitter med 10xbb i stacken. Har även spelat mycket HU-SnG's, där man hamnar i detta stackdjupet, fast med omvänd position (SB har knappen). Men just den här situationen är lite ny för mig, och jag märker att jag spelar lite knaggligt. Mina tankar hittills: Spela löst från knappen och höja mycket, särskilt när man är storstack. Problemet med en höjning här är att stackstorlekarna är sådana att en reräjs från fi innebär att man blir potcommittad (även om han inte ställer en all-in, så att det blir syn/fold, så är det oftast push eller fold som gäller för egen del). Så att höja med skräp, som man lätt kan släppa mot reräjs, eller med stål, som man lätt kan syna/pusha mot en reräjs, känns ju standard i de lägena. Men med mellanhänderna blir det annorlunda. Där riskerar man att förvandla sin hand till en bluff, såvida man inte får en syn så man får se floppen. Viker fi så har man slösat lite potentiellt värde, men det känns å andra sidan inte helt ok att limpa heller. Chris Ferguson, som i vanliga fall förespråkar räjs/fold, förespråkar faktiskt att man limpar in med detta stackdjupet. Nu gäller hans råd HU, men jag antar att det till stor del är applicerbart även på tremmannaspel. Detta just p.g.a. det ingenmansland man kan försätta sig i med en höjning, särskilt mot en aggro fi. Så jag antar att följande gäller: Mot fi som är aggressiva och pushar/foldar hellre än synar, så bör man höja med stål och skräp, och limpa med mediumstarka händer för att utnyttja position, såvida ens hand skulle tåla en höjning (som man då synar). Mot aggro fi kan man även limpa stål för att slå om vid räjs. Mot mer passiva fi som är tajta kan man höja med det mesta för stöldvärde, får man omslag så gör man en ny bedömning. Värsta skräpet bör kanske undvikas för att inte hamna i för tokigt trångmål de gånger man får en syn. Mot lösa fi som synar mycket gäller det att höja för värde med stål och semistarka händer, medan man bör limpa med t.ex. låga par och SC (man har lågt bluffvärde efter floppen mot synglada fi och borde tjäna på att spela den billigt). Från SB bör man vara lite tajtare, när man är först in, eftersom man är ur position hela handen. Att limpa känns döfött, p.g.a. positionen, oavsett om fi tjeckar eller höjer. Höja bör man ha relativt starka händer för att göra, så mycket skräp går bort, trots pottoddsen. SB-spelet är nog det som jag känner mig osäkrast på, är inte van vid att spela HU med omvänd position (där BB har knappen). Slänger också en hel del om knappen limpar, såvida jag inte har höga kort, par eller en bra SC. Mot räjs från knappen är det uteslutande fold/push som gäller, kanske trappa med höga par beroende på fi, men inte med AK. Från BB kan man vara lite lösare mot höjningar från SB, men lite tajtare mot höjningar från knappen, p.g.a. positionen. Också mer benägen att bara syna SB, men slår om mer mot knappen. Gillar att stöldhöja med totalt skräp när SB limpat, men tjeckar det mesta för att utnyttja position. Skriv gärna hur ni resonerar i denna situationen, samt ge synpunkter på mina tankar. Jag känner generellt att jag behöver bli mer aggressiv, eftersom jag ofta tappar marker i de här lägena. Citera
Myssion Postad 18 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 18 Augusti , 2006 Tack för alla svar! Standardhöjning är större från SB än från BB, glömde jag att skriva. Annars verkar minihöjning ur position vara populärt när man väl är HU, kanske ska prova det mer. Citera
rob72 Postad 18 Augusti , 2006 Rapport Postad 18 Augusti , 2006 Tack för alla svar! Har inte hunnit läsa klart än Citera
Baloos Postad 18 Augusti , 2006 Rapport Postad 18 Augusti , 2006 Har inte så mycket tid men litte snabba tankar. Det ingemansland du talar om föreligger också med djupare stackar. Mediumstarka händer som Ax, KJo blir luft även med 100bb men inte för att du inte har råd att syna utan för att risken att vara dominerad är så markant. Jämför t ex omslag med AJo från SB i CG jämfört med att syna etc Jag tycker ändå bästa spelet är raise/fold av bekanta anledningar, dels för att inte ge blindsen en fri flopp, dels för att inte bli lättläst. Drömsituation att bara plocka upp limpen från BB med en höjning, antingen före flop eller efter med en CB som man vet att han är tom på 50% av gångerna. Alternativt får jag gratis flop om situationen inte är den rätta. Med gratis flopp är det rätt så omvända implicita även för dig. Lätt att lägga TPTK med 20bb? 20bb är obekvämt för de flesta men minst jobbigt tycker jag det är att spela mot limpgubbar. Sen om dom är väldigt bra på att mixa upp spelet. Oftast när man betalar av så är det ju med händer som man ändå hade pröjsat med om de hade kommit in för en raise från början. En limpraise ger fi iaf en möjlighet att slinka även om han inte alltid gör det. Tycker att mixade öppningar är lite "ligger under stort eller leder marginellt", dvs svåra att behärska med en potentiell stor nedsida men med liten förtjänst om man behärskar den till fullo. Tycker överlag att limp med monster preflop är mycket som att CR flopp med setet. Det är fel tänk i NL, när du har ett monster, koncentrera på att ta motståndarens hela stacka och inget annat. Finns ju såklart undantag men det är spel mot spelaren och inte pokerteori i allmänhet. Citera
vetgirig Postad 18 Augusti , 2006 Rapport Postad 18 Augusti , 2006 Tack för alla svar! Standardhöjning är större från SB än från BB, glömde jag att skriva. Annars verkar minihöjning ur position vara populärt när man väl är HU, kanske ska prova det mer. Pokerspelar brukar sova mellan 8-11 på morgonen! Du spelar vad som är normalt i många turneringar med 20-30BB i stacken men med bara 3 spelare. För mig så är målet att komma HU och sedan vinna den matchen - för jag brukar vinna HU-matcherna. Jag brukar se mig som favorit även om Fi har 3/4 delar av markerna när vi kommer HU Med 3 kvar så är målet att få en bra hand och få en av motståndarna att gå all-in mot mig och slå ut Fi. Eller att låta en av motståndarna slå ut den andra spelaren. Därför är jag ofta väldigt restriktiv med att spela händer från knappen och spelar bara riktigt bra händer därifrån och slänger resten. Om det gör att min motståndare HU ser mig som weak-tight då vi börjar HU - desto bättre! Målet när vi väl är 3 spelare kvar är inte att ackumulera en massa marker utan att få ut en av motståndarna så det blir HU-spel. Så jag är nöjd så länge som jag inte håller på och förlorar en massa marker utan kan hålla en anständig hög med marker. Dvs jag är inte shortstacked. Normalt så kan höjningar av 2-2.5BB räcka för att ta hem en pott - helt enkelt för att många Fi inte får en spelbar hand då det bara är 3 spelare. Så jag stjäl väldigt sällan med skräpkort utan försöker lära mig hur moståndarna spelar och nöja mig med att ta min beskärda del av blindsen och försöka skapa en situation där jag kommer all-in mot en av motståndarna pre-flopp med den bästa handen. Med 3 spelare kvar så får man fort en insyn i hur Fi spelar - och är de bra så får de fort insyn i hur du spelar. Så att mixa upp sitt spel är nödvändigt - så fasta regler hur man spelar vissa händer brukar jag aldrig ha utan samma hand kan jag limpa in med. höja med eller gå all in med - beroende på read och hur spelet utvecklar sig. När man befinner sig i en sådan här situation så är det ytterst viktigt att lära sig hur motståndarna spelar och därför är det inte bra och spela för många bord samtidigt. PS Minihöjning HU ur position är mycket vanligt. Det är ett sätt att få in mera marker i potten för att bygga pott då man har bra startkort och mörkarna fortfarande är tillräckligt låga så att det är spel om potterna. Även om man får bra pottodds så kan det vara fel av FI att syna med medelmåttiga kort. Citera
Myssion Postad 18 Augusti , 2006 Författare Rapport Postad 18 Augusti , 2006 Det ingemansland du talar om föreligger också med djupare stackar. Mediumstarka händer som Ax, KJo blir luft även med 100bb men inte för att du inte har råd att syna utan för att risken att vara dominerad är så markant. Jämför t ex omslag med AJo från SB i CG jämfört med att syna etc Håller helt klart med, fast med kortare stackar brukar fi's omslags-HD vara så mycket vidare än med djupa stackar, vilket leder till att det händer så mycket oftare. På motsvarande skill-nivå på CG får man ytterst sällan omslag när man höjer från/knappen, utan istället syn. Här är omslaget vanligare, så ingenmanslandet blir lite större. Tack för bra tankar, Baloos och vetgirig! Citera
Recommended Posts